دولت دست از سر اقتصاد بردارد/ اشتغال حیاتی ترین نیاز کشور

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این که دولت باید دست از سر اقتصاد بردارد گفت :اکنون اشتغال مولد حیاتی ترین نیاز اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، غلامرضا شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران صبح امروز در نشست هیات نمایندگان گفت :هم اکنون ایجاد اشتغال مهمترین و حیاتی ترین موضوع سیاسی و اقتصادی و امنیتی کشور است.

او افزود: افزایش اشتغال مولد در بخش خصوصی میتواند موجب کاهش فشار دولت و رشد اقتصادی و کاهش نابرابری اجتماعی و ارتقا رضایت عمومی شود.در این راستا روند رشد اقتصادی باید مبتنی بر مشاغ مولد باشد چرا که اگر بخواهیم از شرایط کنونی بیرون رویم با اقدامات کنونی نمی توان شغل مولد ایجاد کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بودجه دولت برای اشتغال روستایی گفت: نگرانی ما این است که این رقم چشمگیر به سوی توزیع پول حرکت کند که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و در روند برنامه ها بتوان به اشتغال پایدار روستایی کمک کرد.

شافعی گفت: برای پشتیبانی از اشتغال بخش کشاورزی و بازسازی و نوسازی آن و ارتقا بهره وری در بخش آب باید با توجه به کم آبی از هم اکنون برنامه ریزی کرد.

به گفته شافعی طبق آمار در بخش کشاورزی بهره وری بسیار پایین است و زمین های تجهیز شده برای کشاورزی در ایران ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار است و این در حالی است که میزان صادرات محصولات کشاورزی ما شش میلیارد دلار است در حالی که ترکیه ۵ میلیارد هکتار سطح زیر کشت دارد و بیش از ۱۴ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد.پس در بخش کشاورزی باید تدبیر کرد.

او ادامه داد: پشتیبانی از اشتغال کشاورزی و کند کردن مهاجرت از روستاها و جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی فراتر از اقتصاد است و باید در اولویت قرار گیرد و برنامه های توسعه ای کشور باید از روستا شروع شود.

او به این نکته نیز اشاره کرد که رشد بخش ساختمان با نوسازی و بازسازی از طریق بخش خصوصی با حمایت مالی دولت میتواند موجب رفع بد مسکنی و کسب رضایت عمومی شود.

او تاکید کرد: خروج از رکود بخش خصوصی واقعی و صنایع کوچک و متوسط از طریق تامین مالی از طریق سازو کارهای جدید مانند صندوق های مشترک دولت با بخش خصوصی می تواند راهگشا باشد.

شافعی گفت: همچنین رقابتی سازی هزینه های تامین مواد اولیه و معافیت مالیاتی صنایع کوچک و متوسط و نوسازی و بازسازی صنایع با سیاست های تشویقی باید در اولویت قرار گیرد.

او به این نکته نیز اشاره کرد که تنظیم بازار کار با یک نگاه منطقه ای و برقراری معافیت ها برای اشتغالزایی از دیگر مواردی است که دولت باید به آن توجه کند.

شافعی تصریح کرد:کلیه مشوق ها بر مبنای شاخص های مشخص باید تنظیم شود و عدالت مالیاتی نیز باید برقرار شود.

رییس اتاق بازرگانی گفت :بهبود فضای کسب کار و توسعه صنعتی و اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد همچنین رشد اقتصادی پایدار در گرو تغییرات بنیادی در نهادها به خصوص بازارهای تجاری و مالی و بازار کار امکانپذیر است.

او تاکید کرد: اگر تجارت کشور به صادرات مواد خام تکیه کند شاهد ادامه ساختارهای معیوب گذشته خواهیم بود.

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران ۷۰ درصد ثروت کشور دست کسانی است که جز زیان چیزی برای کشور به همراه نداشتنددوباید دولت دست از سر اقتصاد بردارد.
402

کد خبر: 914756

وب گردی

وب گردی