طرح سلامت نوروزی از 23 اسفندماه آغاز می شود

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بازدید مستمر اعضای ستاد طرح سلامت نوروزی از بیمارستان ها در ایام نوروز ادامه خواهد داشت، گفت: 50 درصد مراکز خصوصی و خیریه نیز آمادگی ارائه خدمت درمانی در ایام نوروز را دارند. 

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر قاسم جان بابایی درخصوص طرح سلامت نوروزی گفت: طرح سلامت نوروزی سال 1397 از روزچهارشنبه 23 اسفندماه آغاز می شود و در این راستا نیاز است ستاد طرح سلامت نوروزی به ریاست روسای دانشگاه ها و دبیری معاونین درمان دانشگاه ها و با حضور نمایندگان حوزه سلامت تشکیل شود.

وی بر برنامه ریزی و هماهنگی های لازم جهت اطمینان از آمادگی و فعال بودن مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیصی درمانی و حضور نیروهای تخصصی و کادر درمانی تاکید کرد و گفت: در راستای طرح سلامت نوروزی همکاری و هماهنگی با سایر نهادها از جمله سازمان نظام پزشکی، استانداری و نیروی انتظامی از اولویت های اصلی است.

دکتر جان بابایی با بیان اینکه به منظور آمادگی در برابر بحران و بلایا تشکیل تیم های ارزیابی ضرورت دارد، گفت: برگزاری جلسات آمادگی برای بحران، فوریت و بلایای محتمل در ایام نوروز با مشارکت همه ذینفعان و مسئولین و تعیین تیم های ارزیابی، قبل از آغاز تعطیلات رسمی انجام خواهد شد و کمیته مدیریت بحران تمامی بیمارستان ها در ایام نوروز به صورت 100 درصدی فعال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در طول ایام تعطیل بازدیدهای مستمر توسط اعضای ستاد طرح سلامت نوروزی از بیمارستان ها صورت می گیرد، بیان کرد: مراکز هدایت عملیات بحران دانشگاه ها در طول ایام نوروز به صورت ٢٤ ساعته فعال است.

دکتر جان بابایی درخصوص آمادگی مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت گفت: از آنجا که تعطیلی بخشی از خدمات در بخش خصوصی (مطب ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها، داروخانه ها ) باعث افزایش بار مراجعات به مراکز درمانی دانشگاهی و ازدحام و شلوغی در اورژانسهای بیمارستانی می شود، با هماهنگی مراکز نظام پزشکی، حداقل توان ارائه خدمت 50 درصد بخش خصوصی و خیریه اعم از مطب ها در روزهای تعطیل حفظ و بخشهای اورژانس و بخشهای ویژه بیمارستانهای خصوصی با حفظ کل ظرفیت تختها با 100 درصد توان به ارائه خدمت می پردازند.

وی درخصوص آمادگی داروخانه ها درجهت تامین و دسترسی مردم به دارو گفت: دارو و تجهیزات پزشکی در ایام تعطیل در داروخانه های شبانه روزی و بیمارستان ها موجود است و در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید براینکه تیم مدیریتی بیمارستان ها شامل "رئیس یا مدیر" و همچنین "مترون یا جانشین" در مرکز درمانی باید حضور فعال داشته باشند، گفت: در ایام نوروز بخش های تصویربرداری کلیه بیمارستان های دانشگاهی به صورت شبانه روزی فعال خواهند بود.

دکتر جان بابایی درخصوص ارائه خدمات درمان سکته قلبی و مغزی گفت: با توجه به اهمیت استمراربرنامه کشوری درمان سکته قلبی و مغزی، تمام بیمارستان هایی که توان و ظرفیت اجرای برنامه 247 و 724 را دارند، برای ارائه خدمات 24 ساعته و به هنگام به این بیماران، آمادگی دارند.

وی با بیان اینکه باید ظرفیت و فعالیت بخش های ویژه علی الخصوص ICU/PICU/NICU/CCU و دیالیز به طور کامل حفظ شود، گفت: متخصصین مقیم، طب اورژانس و بیهوشی در بیمارستان های پذیرنده بیماران ترومایی حضور داشته و در مواقع نیاز، دسترسی سریع به متخصصین جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، جراحی عمومی و همچنین فوق تخصص های مورد نیاز امکان پذیر خواهد بود، همچنین متخصصین مقیم، بیهوشی و طب اورژانس در بیمارستان های جنرال و برنامه ریزی جهت دسترسی سریع به متخصصین داخلی، زنان، اطفال وجراحی عمومی در ایام نوروز به ارائه خدمت خواهند پرداخت.

دکتر جان بابایی گفت: فعالیت روزانه کلینیک های ویژه در این ایام با حضور رشته های بالینی خاص شامل داخلی، قلب، زنان، اطفال، جراحی عمومی، روانپزشکی، دندانپزشکی و دیگر تخصص ها بنا به تشخیص ضرورت دارد.

وی گفت: در ایام نوروز در هر شهرستان حداقل یک مرکز جهت ارائه خدمات دندانپزشکی اورژانس و شبانه روزی دایر است.

وی درخصوص ارائه خدمات بهداشتی درمانی در روستاها گفت: در مورد مراکز بهداشتی درمانی روستایی و شهری غیر شبانه روزی، حداقل 50 درصد پزشکان در مراکز فعال هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت از تشکیل، نظارت و بازدید تیم های نظارت بر عملکرد پایگاه های جاده ای اورژانس 115، اورژانسهای بیمارستانی و تختهای ویژه خبر داد و گفت: از اورژانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی و ایستگاه های سلامت توسط معاون درمان دانشگاه و رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی برای رفع مشکلات احتمالی بازدید روزانه به عمل خواهد آمد تا در ارائه خدمت به مردم مشکلی ایجاد نشود.

701

کد خبر: 914791

وب گردی

وب گردی