زارعی: هدف غرب از انجام مذاکرات منطقه ای تنزل جایگاه ایران در منطقه است / دستگاه دیپلماسی سوراخ دعا را گم کرده است !

کارشناس مسائل منطقه گفت: دستگاه دیپلماسی به جای آن که موضوعات اساسی را با کشورهای منطقه مطرح کند این موضوعات را با کشورهای فرا منطقه ای مطرح می کند؛ متاسفانه سوراخ دعا را گم کرده اند.

سعد الله زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره انجام مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه اظهار داشت: اگر واقعا مذاکرات درباره مسائل منطقه باشد، باید این مذاکرات با کشورهای عضو منطقه خاورمیانه انجام بشود؛ نه این که مذاکره ای با کشورهای فرا منطقه ای انجام بشود و اسم آن را "مذاکرات منطقه ای" بگذاریم.

وی افزود: همان طوری که مقام معظم رهبری نیز در یکی از سخنرانی های خود تاکید کردند، مذاکرات منطقه ای به مفهوم درست آن مشکلی ندارد؛ این که جمهوری اسلامی ایران با ترکیه، عراق، افغانستان و حتی عربستان در موضوعات مختلف صحبت کند نه تنها امر پسندیده ای است بلکه حتی امری واجب است دستگاه دیپلماسی باید به این سمت حرکت کند.

زارعی ادامه داد: انتقادی که به دستگاه محترم دیپلماسی وارد است این است که انگار سوراخ دعا را گم کرده است! یعنی به جای این موضوعات اساسی را با کشورهای منطقه مطرح کند این موضوعات را متاسفانه با کشورهای فرا منطقه ای مطرح می کند.

این کارشناس تاکید کرد: خدانکند که انتهای فکر آن عنصری که در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران مشغول مذاکره است، این باشد که سرنوشت جهان دست قدرتمندان است و بایستی برای حل و فصل مسائل با آنان هم نشین شویم؛ متاسفانه این انتقاد به دستگاه دیپلماسی وارد است و بایستی این رویه در سیاست خارجی اصلاح شود.

وی با اشاره به حضور منطقه ای ایران تصریح کرد: اساسا هدف کشورهای غربی از مذاکرات منطقه ای با ایران، تنزل جایگاه ایران در منطقه است؛ اگر مذاکرات واقع درباره مسائل منطقه است پس در این شرایط عقب نشینی هیچ معنایی ندارد.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره دغدغه های مشترک و منافع مشترک با کشورهای منطقه گفت و گو خواهد کرد و دست آخر هم به توافق خواهند رسید؛ در این شرایط جمهوری اسلامی ایران بدون آن که از جایگاه خود عقب نشسته باشد، به دیگر کشورهای منطقه کمک می کند تا در موقعیت بهتری از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار بگیرند.

302

کد خبر: 914902

وب گردی

وب گردی