شکل گیری صنایع خلاق توسط بخش خصوصی تنها راه شکوفایی توانمندی جوانان استان ها

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نشست اقتصاد مقاومتی استان زنجان گفت: هم سویی مدیران استانی با نوآوری جوانان زمینه ساز تحول اقتصاد مبتنی بر ظرفیت های بومی می شود .

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل ازمرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در بیست و دومین نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان با بیان اینکه جوانان خلاق و نوآور زمینه ساز تحول اقتصادی استان و مبنای شکوفاشدن ظرفیت‌های بومی است افزود: تلفیق توانمندی خلاقانه جوانان با ظرفیت بومی استان ها برای شکل گیری استارتاپ ها و کسب و کارهای دانش بنیان می تواند زمینه‌ساز رشد قابل توجه اقتصاد دانش بنیان را محقق کند.
ستاری با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان، مبنای شکل گیری نوع جدیدی از پیوند میان دانشگاه ها و صنعت خواهد بود افزود: در گذشته دانشگاهی داشتیم که بر مبنای بوم و شرایط کشور ما شکل نگرفت و مبتنی بر یک مدل غیربومی و غربی بود. بر همین اساس دانشگاه صنعت ما که نوآوری دانشگاه در آن رسوخ پیدا نکرده نیز بومی نیست.
وی ادامه داد : روح نوآوری باید در صنایع ما جاری شود و مهم ترین گام برای رسیدن به نوآوری این است که بدانیم نوآوری و فناوری آموختنی است و دانشگاه خلاق می تواند این نوآوری را به صنعت پیوند دهد.
رییس ستاد توسعه فرهنگ علم ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با بیان این که صنایع بومی مانند فرش و صنایع خلاق فرهنگی از مهم ترین سرمایه های استان زنجان برای رشد یک اقتصاد دانش بنیان بر پایه خلاقیت جوانان استان است، اظهار کرد: اقوام گوناگون در ادوار گذشته با توسعه صنایع فرهنگی و صنایع دستی خود عشق و همدلی خود را با عوامل دیگر ابراز کردند و در طول سالیان این صنایع به دلیل شکل گیری بر یک مبنای درست توانستند بقای خود را حفظ کنند. اکنون راه تحول اقتصاد با رشد این صنایع و با به کار بسته شدن نوآوری جوانان تحصیل کرده هموار است.
ستاری تصریح کرد: در این راه نقش دانشگاه‌ها در ایجاد رابطه دوطرفه میان دست یافته های علمی و دانشی با این صنایع، کلیدی است.


رییس بنیاد ملی نخبگان، چاره تحول استان ها و ایجاد اشتغال برای جوانان بومی ایران بهره مندی از ظرفیت این صنایع خوبی کار بستن خلاقیت و جوانان دانشگاهی بیان کرد و گفت: کارخانه‌های بدون نوآوری و ناسازگار با محیط بومی استان ها و استخدام دولتی به عنوان تنها راهکار اشتغال جوانان سد راه بروز خلاقیت و نوآوری سرمایه‌های انسانی است و باید با شکل گیری صنایع خلاق و رقابت پذیر توسط بخش خصوصی، راه شکوفایی توانمندی جوانان استان ها هموار شود.
به گفته ستاری، تحول استان ها با فراهم کردن زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به منظور شکل گیری استارتاپ ها و کسب و کارهای دانش بنیان فارغ التحصیلان دانشگاهی ممکن می شود.
و فناوری رئیس جمهوری مهمترین لازمه پیگیری این محیط کسب و کار را رفع موانع نقش آفرینی بخش خصوصی در حوزه کسب و کار، سازگار شدن بدنه آموزش پایه با فرهنگ دانش بنیان و حرکت دانشگاه ها در مسیر پرورش کارآفرینان جوان دانست و گفت: اگر محیط کسب و کار برای اشتغال و کار آفرینی جوانان فراهم باشد آنها می توانند با اعتماد به نفس شجاعت و انگیزه که دارند موانع را از پیش روی خود بردارند و ساختار را به گونه‌ای فیلم سازگار کنند که مسیر کسب و کار های استارتاپی و دانش بنیان آنان همراه شود.

تحول در استارتاپ ها نیازمند ساختارهای قانونی و اجرایی
ستاری نقش نهاد های اجرایی استانی برای ایجاد زیست بوم کارآفرینی و نوآوری را کلیدی عنوان کرد و افزود: حرکت تحول‌آفرین استارتاپ‌ها محقق نخواهد شد مگر آنکه ساختارهای قانونی و اجرایی موجود از یک فرهنگ و نگرش منبع محور به سوی اقتصاد دانش بنیان حرکت کرده و محیط را برای شکل گیری این کسب و کارها هموار کند.
معاون علمی فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه استارتاپ های فعال خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بزرگترین دستاورد ها را اقتصاد مبتنی بر خلاقیت به ارمغان آورده اند افزود: خاستگاه بسیاری از این استارتاپ های موفق استان‌های کشور هستند و به دست جوانان بومی استانی شکل گرفتند بر همین این اساس می بایست با ایجاد زمینه‌های شکل‌گیری این استارتاپ ها، بازگشت نخبگان بومی به استانها و کمک به چرخه اقتصاد خلاق هر استان محقق شود.
به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان، بازگشت استعدادهی برتر و نخبگان غیرمقیم بر مبنای زیست بوم کارآفرینی نوآوری بهترین زیرساخت برای بازگشت نخبگان توانسته است زمینه فعالیت بیش از یک هزار نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان برتر را فراهم کند.

امضای تفاهم نامه حمایت از پارک علم و فناوری
در ادامه این نشست، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری،استاندار زنجان، رئیس پارک علم و فناوری زنجان و مدیرکل امور فناوری وزارت علوم ، تفاهم نامه همکاری برای حمایت از پارک استان زنجان منعقد شد. بر اساس این تفاهم نامه همکاری، معاونت علمی و فناوری ضمن حمایت از تاسیس پارک علم و فناوری زنجان، از ایده های مستقر در این پارک علم و فناوری راه اندازی دیتا سنتر، شهر سایبری(cyber city) و برج سایبری (cyber tower) حمایت می کند.

202

کد خبر: 914972

وب گردی

وب گردی