سلامت نیاز آینده کشور هاست و اشتغال زایی بالایی  دارد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت:سلامت نیاز آینده کشور هاست و اشتغال زایی بالایی دارد ما با تاسیس  بیمارستان ها،مراقبان  سلامت،افزودن کارشناس و روانشناس به سیستم درمانی اشتغال زایی قابل توجهی  داشته ایم اما برای اینکه ابن موارد به طور علمی توسعه پیدا کند نیازمند حمایت مالی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.


دکتر حریرچی با اشاره به اقدامات انجام شده تمهیدات چهارشنبه سوری افزود: بیشتر آمار حوادث چهارشنبه سوری توسط مسئولان اعلام شده است به همین منظور به عنوان یک پزشک از همه درخواست می کنم این رسم دیرینه را طوری برگزار کنند که نه به خود و نه به دیگران آسیب برسانند.


وی بیان کرد: تجویز هر جیزی تحت عنوان دارو توسط افراد غیر پزشک تخلف می شود اکثر مواد مکملی که خارج از مراکز قانونی توزیع می شود قاچاق هستند.در بیشتر موارد جنس قاچاق نیز از نوع تقلبی است و می تواند بسیار مضر بوده و صدمات جبران ناپذیری را به فرد وارد کند.


سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه میزان تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: مهمترین اقدام وزارت بهداشت در طول دوره اخیر و در دراز مدت این بوده که کشور را مستقل و بی نیاز کند و توانسته در اکثر خدمات بهداشتی و و درمانی و در بیشتر موارد دارویی و تجهیزات پزشکی افراد را بی نیاز کند.

به عنوان یک پزشک از همه درخواست می کنم رسم دیرینه چهارشنبه سوری را طوری برگزار کنند که نه به خود و نه به دیگران آسیب برسانند

وی گفت : اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد ،توانایی تاب آوری در مقابل مشکلات اقتصادی را داشته باشد و بتواند به روند رو به رشد خود را ادامه دهد.طی 30 تا 40 سال گذشته،که پزشک و پرستار وارد می کردیم اما در حال حاضر هم صادر کننده پزشک و هم پرستار به سایر کشور هاهستیم، هم در زمینه توریسم درمانی پیشرفت بسیاری داشته ایم، در زمینه تحهیزات پزشکی اکثر موارد را می توانیم بسازیم و... عملکرد 4 سال گذشته بهداشت و درمان کشور روند رو به فزاینده ای را طی کرد.باید توجه داشت سلامت نیاز آینده کشور هاست و اشتغال زایی بالایی در کشور ها دارد ما با تاسیس بیمارستان ها،مراقبان سلامت،افزودن کارشناس و روانشناس به سیستم درمانی اشتغال زایی قابل توجهی داشته ایم اما برای اینکه ابن موارد به طور علمی توسعه پیدا کند نیازمند حمایت مالی هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به میزان مصرف کالری در ایرانیان از گذشته تا کنون گفت: متوسط و میانگین انرژی و کالری ایرانیان بیشتر از مقدار مناسب و توصیه شده است. تا 30 سال گذشته میزان دریافت کالری در شبانه روز 2000 کالری بود که امروز به 3 هزار و 50 کالری رسیده که استاندارد آن برای مردان 2300 کیلو کالری و زنان 2000 است ،ایرانیان حدود 40 درصد بیشتر از میزان مطلوب و میانگبن طبیعی انرژی می گیرند.مثلا مصرف روغن 20 درصد بیشتر شده است و مجموعه این غذای اضافی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

وی تاکید کرد: هزینه کارگران در بیمارستان تامین اجتماعی چه بعد طرح تحول چه قبل از آن در مراکز ملکی تامین اجتماعی رایگان است که در بیمارستان دولتی 37 درصد بوده بعد از طرح تحول 6 درصد شده و پرداختی از جیب کارگران و تحت پوشش تامین اجتماعی به طرز چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

حریرچی در زمینه میزان مراجعه ایرانیان به پزشک افزود: هر ایرانی در سال 2 بار به پزشک عمومی مراجعه می کند به ازای هر هزار ایرانی، 118 بستری در سال داریم.میانگین مراجعه به پزشک ایرانیان کمتر از کشورهای مشابه است اما هزینه کرد دارو بیشتر است .
وی ادامه داد: میانگین بستری به طور واضحی در ایران در مقایسه با کشورهای مشابه کمتر است و بسته خدمات ایرانیان شامل خدمات درمانی، بهداشتی و دارویی در مراکز درمانی بیشتر از کشورهای مشابه است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به انتقادات وزیر بهداشت در زمینه خودروسازان گفت: اصلی ترین عامل از دست رفتن عمر توام با معلولیت برای اقشار جوان تصادفات و حوادث رانندگی است و سومین عاملمرگ و میر ‌در جوانان تصادفات محسوب می شود البته یکی از عوامل مهم اجتماعی در سلامت، خودرو است که با حوادث و آلودگی هوا مرتبط می شود و در میزان رضایت مردم تاثیر گذار است اما نکته قابل تامل آن است که مانمی توانیم وارد خودروسازی شویم.

وی با اشاره به وضعیت پزشکان بیمارستان ها در تعطیلات عید بیان کرد: مشکل اصلی در ایام تعطیلات نوروزی رسیدگی به بیماران اورژانس نیست. مشکل مردم بیماری‌های عفونی و بستری بیماران است زیرا بیشتر بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی تعطیل و بیماران به بخش اورژانس دولتی مراجعه می‌کنند. بیمارستان‌های بخش خصوصی باید باید با توان کار کنند و ٥٠ درصد خدمات در مانی را ارایه دهند.

وی در زمینه دارو در سال آینده اظهار کرد: سبد دارویی کنترل خواهد شد. قیمت سبد دارویی علی رغم تورم و قیمت ارز بالا نرفته است و کاهش قابل توجهی در دارو‌های خارجی و برند داشته ایم،این در حالی است که در برخی موارد هزینه‌های نیروی انسانی و مواد تولیدی امکان افزایش هزینه وجود دارد.

خبرنگار :نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 915034

وب گردی

وب گردی