چرا این روزها هجمه به علم دینی و طرفداران آن شدت گرفته است؟

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تاکید کرد : امروز بیش از هر زمانی روشنتر است که چرا ایده علم دینی به کندی پیش می رود؟ در واقع گلوگاههای اصلی علم در ایران در بیشتر ایام در اختیار مدافعان این دیدگاه نبوده و نیست. از این رو است که مخالفان حتی در حد یک موسسه کم بودجه فلسفی هم حاضر نیستند که طرفداران علم دینی حضور داشته باشند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ این روزها شاهد هستیم که جریان لیبرال حملاتی را به طرفداران " ایده اسلامی سازی علوم انسانی " در دستور کار خود قرار داده اند و در این میان بیشترین حملات و هجمه ها متوجه " حجت السلام خسروپناه" رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شده است ؛ در همین ارتباط حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این خصوص یاداشت کوتاهی نوشته اند که متن کامل آن در ذیل آمده است :

این روزها حمله به علم دینی و هر آنچه به آن مربوط می شود و از جمله طرفداران علوم انسانی اسلامی شدت گرفته است. بطوری که می توان گفت ائتلافی از صاحبان قدرت و منصب داران عرصه علم و اپوزیسیون خارج نشین و روزنامه های مدعی اقدامات ضد ایدئولوژیک و .... در این زمینه شکل گرفته است.

یک نمونه از این هجمه ها حملاتی است که از سمت و سوهای مختلف و متعدد و متنوع متوجه جناب حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شده است. کسانی که با آثار ایشان آشنا هستند می دانند که ایشان نقش موثری در عملیاتی سازی ایده اسلامی سازی علوم انسانی و برملا کردن چهره جریان های مخالف این ایده داشته اُست. روشن است که نوشته من در دفاع از استاد خسروپناه به این معنا نیست که نگارنده با همه دیدگاههای ایشان همراهم. اما به این معنی هست که در ایده علم دینی در برابر علم سکولار با ایشان همسوییم.

امروز بیش از هر زمانی روشنتر است که چرا ایده علم دینی به کندی پیش می رود؟ در واقع گلوگاههای اصلی علم در ایران در بیشتر ایام در اختیار مدافعان این دیدگاه نبوده و نیست. از این رو است که مخالفان حتی در حد یک موسسه کم بودجه فلسفی هم حاضر نیستند که طرفداران علم دینی حضور داشته باشند چرا که می دانند این ایده امروز از هر زمان دیگری بهتر می تواند به مسائل ایران پاسخ دهد، مسائلی که علوم انسانی سکولار سهم زیادی در ایجاد آنها داشته و دارد و اگر برای علاج آنها امروز تدبیری صورت نگیرد، در آینده باید هزینه های بیشتری بپردازیم.
خالی بودن دست برخی منتقدان از رویکرد غیر استدلالی و توهین آمیز آنها برملاست.

نویسنده : حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی

کد خبر: 915076

وب گردی

وب گردی