روحانی نژاد: 70 درصد معتکفین جوانان هستند/ افزایش معتکفین در سال 97

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه قطعا معتکفین امسال بیش از آمار سال 96 خواهد بودگفت: در سال جاری معتکفین میلیونی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز 21 اسفندماه در نشست خبری اعتکاف 1439 هجری با اصحاب رسانه بیان کرد: اعتکاف یکی از سنت های اسلام است و پیامبر و ائمه معصومین تاکیدات زیادی به اعتکاف داشتند و سابقه آن به ادیان ما قبل اسلام هم باز می گردد.

وی افزود: ماهیت انقلاب اسلامی به اعتکاف توجه شده است و یکی از رویش های انقلاب محسوب می شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اطلاعات آماری درباره برگزاری این مراسم طی دو ده گذشته گفت: از 2 دهه قبل که در آغاز تعداد چند هزار نفر بود در سال 96 به 770 هزار و 917 نفر رسید که نسبت به سال 95، 21 هزار نفر افزایش داشتیم.

روحانی‌نژاد اظهار کرد: با توجه به اجازه مراجع در سال 96، 6 هزار و 133 مسجد اعتکاف برگزار شد. بیش از 70 جوانان جمعیت اعتکاف را تشکیل می دهتد.

وی با تاکید بر کاهش حضور بانوان در این مراسم اضافه کرد: در سال 96 با توجه به اینکه 60 درصد جمعیت را بانوان شامل می شوند 8 درصد کاهش حضور را شاهد بودیم اما با افزایش 26 درصدی حضور آقایان روبرو بودیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: 213 هزار و 488 نفر از معتکفین سال 96 روستایی و 557 هزار و 429 شهری بودند همچنین حضور دانشجویان از طلاب، در سراسر کشور بیشتر بوده است.

وی با ارائه آماری درباره حضور دانشجویان براساس سال تحصیل اضافه کرد: 193 هزار و 328 نفر سال اولی، 192 هزار و 192 نفر سال دومی و 232 هزار و 642 نفر بیشتر از بار سوم در مراسم اعتکاف شرکت کردند .

این مقام فرهنگی اضافه کرد: 70 درصد معتکفین از میان دانشجویان کشور هستنئد و این نشانه ای بر افزایش قشر معنوی جوانان است.

روحانی‌نژاد گفت: هزینه های اعتکاف از سوی مردم و معتکفین تامین می شود و هیچ گونه کمک دولتی در این زمینه اعمال نشده است اما از خیران درخواست داریم از طریق نذورات و وقف و اطعام، بخشی از هزینه های معتکفین را کاهش بدهند.

وی درباره نحوه ثبت نام توضیح داد: نحوه ثبت نام در این مراسم به صورت اینترنتی و حضوری صورت می گیرد و ثبت نام اعتکاف سال 97 از امروز آغاز شده و در ایام عید در ولادت حضرت علی (ع) مصادف با 11 فرودین ماه آغاز می شود.

روحانی نژاد خاطرنشان کرد: در ایام عید به مناسبت وفات عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب (س) از شاخص ترین شهدای مدافع حرم تجلیل خواهد شد و همچنین به مسئولین اعتکاف اعلام کردیم از تراکم برنامه‌ها در حین انجام مراسم خودداری شود تا خلوت معتکفین بر هم نخورد همچنین امیدواریم امسال نیز صدا و سیما در نمایش جلوه های برگزاری این مراسم مذهبی اهتمام لازم را داشته باشد.

502

کد خبر: 915182

وب گردی

وب گردی