انسداد بیش از هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران/ نصب 400 دستگاه کنتور هوشمند در سال 97

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه در سال 96حدود هزارو 350 چاه غیرمجاز مسدود شده است گفت: با اجرای این طرح از برداشت 50 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری شده است.

مصطفی دهقان مجری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: در سه سال گذشته (94) وزارت نیرو، طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی را در دستور کار خود قرار داد به طوری که در استان تهران این طرح با شدت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت.

او تصریح کرد: در سه سال گذشته بالغ بر 24 هزار چاه غیرمجاز در سطح استان تهران وجود داشت که امسال حدود هزار و 350 چاه غیرمجاز مسدود شده است که یک حجمی معادل 50 میلیون مترمکعب از برداشت غیرمجاز سفره‌های زیرزمینی جلوگیری کرد. در طول سه سال گذشته 3هزار و 500 چاه غیرمجاز را پر شده است و هم اکنون 21 هزار چاه غیرمجاز وجود دارد.

دهقان افزود: کنتورهای هوشمند یکی از ابزارهایی بود که برای کنترل و بهره برداری از چاه‌های مجاز در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت. امسال حدود 403 دستگاه کنتور هوشمند برروی چاههای مجاز با کمک بهره‌برداران نصب شده است که عمدتا چاه‌های صنعتی و خدماتی است.

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: به دلیل مغایرت‌های قانون و مشکل اعتباری که وجود داشت. این کنتورها عمدتا برروی چاه های صنعتی و خدماتی نصب شد.

او تاکید کرد: از ابتدای اجرای طرح حدود هزار و 114دستگاه کنتور هوشمند نصب شده است.

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای تهران، با اشاره به توقیف دستگاه‌های حفاری اظهار داشت: این موضوع یکی از اقداماتی بود که توسط گشت و بازرسی بخش خصوصی ما انجام می‌شد تا جایی که 142 دستگاه حفاری غیر مجاز توقیف شده است. همچنین از سه سال گذشته تا به حال بخاطر عملیات گشت‌زنی و بازرسی این اعداد روبه کاهش است.

او ادامه داد: حدود 39 مورد چاه‌ مجاز که اضافه برداشت داشتند و ما منصوبات غیرمجاز آنها را برداشتیم و متقاضی را ملزم کردیم که منصوبات مجاز را نصب کند. در طول سه سال گذشته هر سال با استفاده از خدمات بخش خصوصی 30 دستگاه خودرو و کارشناس منابع آبهای زیرزمینی در مناطق به صورت گشت و بازرسی خصوصی موارد را رصد می‌کنند تا کلیه چاههای مجاز و غیرمجازی که در مناطق مختلف زده شده است را شناسایی و تخلفات را گزارش دهند. بنابراین برنامه ما در سال 97 برخورد با بخشی از این تخلفات است. با توجه به اینکه حجم تخلفات بسیار بالاست، بنابراین اولویت اصلی ما برخورد با کسانی است که تخلفات بیشتری دارند. این تخلفات شامل اضافه برداشت چاه های مجاز و چاه هایی که برخلاف و بدون اطلاع از مراجع قانونی نوع مصرف را تغییر داده اند.

دهقان افزود: در سال 97، یکی از اقداماتی اساسی که قرار است مورد توجه قرار گیرد، بحث امنیت آب شرب مناطق شهری و روستایی و متمرکز شدن برروی انسداد چاههای غیرمجاز است که می خواهیم چاههای غیرمجازی که در شعاع 500 متری چاه‌های آب شرب مناطق شهری و روستایی واقع شدند را پیگیری کنیم. از طرف دیگر نصب 400 دستگاه کنتور هوشمند است. ما هم اکنون مباحث فیزیکی کنتور را نصب کردیم و مباحث نرم افزاری و کارت شارژ را در حال پیگیری هستیم که در سال آینده با کمک وزارت نیرو قطعی خواهیم کرد تا به صورت کامل قابل کنترل باشد.

او با تاکید براینکه نصب کنتور هوشمند برچاه‌های کشاورزی رایگان است گفت: اما دارنندگان چاه‌های صنعتی و خدمات مکلف هستند که با هزینه خودشان این کنتورهای را نصب کنند. قیمت کنتورها متفاوت بوده و بین 5 تا 8 میلیون تومان متغییر است.

دهقان افزود: یکی دیگر از برنامه های ما فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است و جامعه هدف ما دانش آموزانی هستند که در آینده قشر مدیران جامعه را تشکیل خواهند داد در این خصوص طرحی به نام داناب در سال 97 اجرا خواهد شد.

همچنین تفاهم نامه ای را با وزارت ارشاد اسلامی به امضا رساندیم که این طرح در سال 97 عملیاتی خواهد شد.

او ادامه داد: برطرف کردن تخلفات هزینه بر است به طوری که برای پرکردن هر چاهی حدود دو تا سه میلیون تومان هزینه لازم است.

مجری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای تهران، در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند دو بحث مهمی هستند که در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شد. اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم سازی اقتصاد است. یکی از راه هایی که می خواهیم اقتصاد کشور را مقاوم سازی کنیم این است که سرمایه گذاری هایی که به واسطه آب صورت می گیرد به عنوان مثال وقتی یک مجتمع تجاری را احداث می کنید به یک حلقه چاه برای تامین آب نیاز دارید اگر به مرور زمان این منبع آب از دست برود خودبه خود سرمایه گذاری به مخاطره خواهد افتاد. در بحث اقتصاد مقاومتی همین پرکردن چاههای غیرمجاز است که به صورت غیرقانونی حفر شدند وقتی پر می شود در واقع به نفع سرمایه گذاران مجاز قدم برمی داریم.

او خاطرنشان کرد: دوم نصب کنتور هوشمند است که براساس حجم بهره برداری در حدی که مجوز صادر شده است کنتور نصب می‌شود لذا با این روش سفره های زیرزمینی توان بیشتری خواهند داشت در مقاوم سازی اقتصاد نقش مفیدتری را ایفا می‌کنند.

402

کد خبر: 915342

وب گردی

وب گردی