آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی استان کردستان در چهارشنبه آخر سال

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از آمادگی مراکز بهداشتی و درمانی این استان در راستای خدمت رسانی به مصدومین احتمالی در چهارشنبه آخر سال در کردستان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، هومن قصری با بیان اینکه در سال گذشته ۷۴ درصد از آسیب دیدگی ها مربوط به چشم، دست و پاها بوده است، گفت: بیش از ۳۰ درصد از آسیب دیدگان سال گذشته رهگذرانی بودندکه هیچ نقشی در استفاده از مواد محترقه نداشتند.

وی اظهار کرد :در شب آخرین چهارشنبه سال گذشته ۸۶ نفر در استان کردستان مصدوم شدند که از این تعداد بیشترین آسیب ها به ترتیب مربوط به چشم ها، دست ها و پاها بوده است .

وی با بیان اینکه عمده حوادث ناشی از چهارشنبه سوری، سوختگی های پلک، مژه ها و شدیدترین آنها پارگی نواحی مختلف چشم، آسیب های شبکیه و نابینایی در اثر برخورد ترکش موارد محترقه است گفت : متاسفانه در سال گذشته یک مورد اعزام به تهران جهت تخلیه چشم انجام شد و در نهایت نیز مصدوم بینایی را از دست داد.

قصری با اشاره به اینکه مصدومان تنها سازندگان و استفاده کنندگان از مواد محترقه خطرناک نیستند بیان کرد :بر اساس آمار سالیان گذشته ۳۰ تا ۷۰ درصد مصدومان ممکن است از رهگذرانی باشند که هیچ نقشی در آتش بازی ها نداشته اند و تنها به عنوان بیننده اما در محل هایی پرخطر حضور یافته اند.

وی از خانواده ها خواست از تردد غیرضروری در این شب در سطح شهر پرهیز کرده و از فرزندان خود مراقبت کنند تا میزان آسیب ها به حداقل برسد.

قصری از آماده باش تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان احتمالی نیز خبر داد و گفت: آمبولانس ها، بخش های مختلف مراکز درمانی و همچنین کلیه دست اندرکارانی که هریک به نحوی در امور درمان سانحه دیدگان دخیل اند آماده باش بوده و خدمت رسانی را در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهند داد .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان روند درمان بیماران سوختگی را تشریح کرد و تاکید داشت: ممکن است عوارض ناشی از انفجار و سوختگی مواد محترقه غیرقابل برگشت باشد.

قصری اذعان کرد: انفجار مواد محترقه غیراستاندارد و دست‌ساز قدرت تخریب بیش از حد انتظاری را دارا است و این مساله معلولیت های جسمی، روانی و همچنین هزینه های فراوان برای افرادی که خواسته یا ناخواسته درگیر اینگونه حوادث می‌شوند را به همراه دارد.

وی ادامه داد: در یک روند معمول آتش بازی متصور نیستیم که قطع عضو یا آسیب های جبران ناپذیری صورت گیرد اما غیر استاندارد بودن و عدم رعایت ایمنی منجر به حوادث جبران ناپذیر می شود .

قصری گفت: جبران صدمات وارده بسیار سخت و زمان بر است و حتی اگر هزینه‌های بسیار زیاد این جراحی‌ها نیز رایگان باشد، عوارض ناشی از سوختگی و انفجار موادمحترقه با جراحی های پلاستیک پیچیده و متعدد نیز تا سالیان سال اختلال عملکرد و بدشکلی عضو را به همراه خواهد داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: افراد به محض اینکه دچار سوختگی شدند، باید با اورژانس تماس گرفته تا ضمن دریافت درمان های اولیه در صورت نیاز به مراکز درمانی تخصصی مربوطه منتقل شوند.

منبع: مهر

901/900

کد خبر: 915408

وب گردی

وب گردی