دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات جزو 5 دانشگاه برتر کشور است

معاونت پژوهش وفناوری واحد علوم و تحقیقات تهران از کسب رتبه 682 این واحد دانشگاهی در جهان خبرداد.

دکتر فاطمه عزیز آبادی فراهانی معاونت پژوهش وفناوری واحد علوم و تحقیقات تهران درگفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوزدرباره بزرگترین دستاوردهای علمی و پژوهشی این واحد دانشگاهی در یک سال گذشته گفت:در نظام رتبه بندی لایدن، واحد علوم و تحقیقات در سال 2017 رتبه 682 جهان را به خود تخصیص داده است ضمن آنکه رتبه 5 کشور در نظام رتبه بندی آینده پژوهشی علم (ScivisionsRanking University) از دستاوردهای مهم این واحد دانشگاهی در سال 2017 تلقی می گردد.

وی افزود:در میان فعالیتهای پژوهشی اعضای هیات علمی، احداث نخستین پایلوت امحاء زباله های شهری و بیمارستانی با ظرفیت یک تن در روز با استفاده از مشعل پلاسما همچنین ابداع روشی نوین برای درمان، بهبود و ترمیم زخم های بیماران دیابتی با روش مبتنی بر پلاسما ، انجام بیش از 50 پروژه تحقیقاتی برون دانشگاهی طی سال گذشته نیز از فعالیتهای پژوهشی دیگر این واحد می باشد که یکی از این شاخص ترین قراردادها مربوط به فرآیند تصفیه پساب های نفتی و صنعتی بر پایه نانو فناوری بوده است.

معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد:در طی سال گذشته 30 عنوان کتاب علمی و تخصصی نیز در واحد علوم و تحقیقات به چاپ رسیده است و مجله " آینده پژوهی مدیریت " رتبه علمی پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را اخذ نموده و بدین ترتیب در حال حاضر 2 مجله ISI ، 4 مجله دارای رتبه علمی پژوهشی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و 14 عنوان مجله با رتبه علمی پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در این واحد به چاپ می رسندکه البته 22 عنوان فصلنامه تخصصی علمی- عمومی در انتظار اخذ مجوز علمی – پژوهشی از وزارت علوم هستند.

دکتر فاطمه عزیز آبادی فراهانی خاطر نشان کرد:با عنایت به ارتقاء سطح سازمانی دفاتر حوزه معاونت پژوهشی به اداره کل که منجر به ایجاد اداره کل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت بجای دفتر ارتباط با صنعت همچنین ارتقای دفتر تجهیزات واحد به اداره کل امور آزمایشگاهی، انتظار می رود در سال آینده شاهد جهشی مناسب در فعالیتهای پژوهشی و رشد درآمدهای ناشی از منابع غیر شهریه ای در این واحد باشیم.همچنین موافقت با فعال سازی بخش ارتباط با صنعت در دانشکده های واحد با هدف افزایش تعاملات و ارتباطات با صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور و ارائه توانمندی های واحد در سطح وسیع تری صورت گرفته است.

وی تصریح کرد:طی سال 1396 تجهیز مناسب و قابل توجه آزمایشگاههای واحد، استفاده 8 نفر از دانشجویان و اساتید واحد از تسهیلات فرصت مطالعاتی خارج از کشور و انعقاد توافق نامه با بنیاد ملی نخبگان به منظور جذب نخبگان ایرانی غیر مقیم با همکاری اداره کل امور بین الملل واحد، همه با هدف بهبود کیفی پژوهش در این واحد مد نظر بوده است. بدیهی است راه اندازی 27 مرکز تحقیقات در این واحد دانشگاهی نیز به منظور رشد کیفی پژوهش صورت گرفته است.

معاونت پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات گفت:آمار مقالات نمایه شده در پایگاه داده های SCOPUS نیزحاکی از رشد 13 % تولیدات علمی از سال 2015 تا سال 2016 بوده است این در حالی است که هنوز نمایه مقالات به چاپ رسیده در سال 2017 در این پایگاه داده های معتبر ادامه دارد، آمار تولیدات نمایه شده با نام این واحد از 1662 عنوان در سال 2016 به 1752 عنوان در سال 2017 رسیده که انتظار می رود پس از تکمیل اطلاعات سال 2017 در این پایگاه، این رقم از 1800 عنوان نیز بیشتر شود. در عین حال مقالات نمایه شده در پایگاه web of Science در سال 2017 بالغ بر 1884 عنوان بوده که مسلماً پس از تکمیل فرآیند نمایه سازی مستندات این سال، این عدد از 1900 عنوان نیز فراتر خواهد رفت.

دکتر فاطمه عزیز آبادی فراهانی در پایان خاطر نشان کرد:واحد علوم و تحقیقات در جهت گسترش ارتباط با صنعت در سال 96 اقدام به ایجاد اداره کل مراکز تحقیقاتی و ارتباط با صنعت نمود. حجم بالای قراردادها و تفاهم نامه های منعقد شده بین واحد علوم و تحقیقات با مراکز مختلف صنعتی و وزارت خانه ها، سازمانها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری تهران و سازمان محیط زیست به طوری که حجم این قراردادها امسال در حدود 40 میلیارد ریال بوده نشانگر ارتباط خوب واحد با صنعت است . در جهت بهتر شدن این ارتباط حوزه پژوهش قصد دارد در سال آینده اقدام به جمع آوری یک مجموعه کامل از توانمندیهای اساتید و همچنین امکانات آزمایشگاهی این واحد نماید. و با معرفی این توانمندیها به صنعت زمینه را برای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه مهیا کند.

خبرنگار:ندافراهانی

کد خبر: 915434

وب گردی

وب گردی