سید مصطفی آذر کیش در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره همکاری آموزش های مهارت ایران و آلمان در شاخه کاردانش گفت: هنرستان صنعتی تهران که در خیابان سی تیر واقع شده است ، اردیبهشت امسال قصد دارد جشن یکصد و یازدهمین سالگرد همکاری آموزش های مهارت ایران و آلمان را برگزار کند .از همان روزهای اول تشکیل این هنرستان تحت مدرسه ایران آلمان بوده است و یک مدیر آلمانی در مدرسه حضور داشته است.
وی گفت : آلمان از لحاظ صنعتی و آموزش مهارت جزء کشورهای موفق بوده و بهره گیری از تجارب بین المللی بویژه سیستم آموزشی دوال آلمان (نام یکی از سیستم های آموزشی آلمان ) و بومی کردن این تجارب در کشور برای توسعه مهارت های آموزشی می تواند موثر باشد.
مدیر کل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال در کل کشور و رده های مختلف در حوزه های ستادی و مقامات ارشد اراده خوبی را در بحث توسعه آموزش مهارتی داریم.این همکاری های بین اللملی می تواند مفید و موثر باشد.
آذر کیش اضافه کرد : بعد از سال 71 نظام جدید آموزش متوسطه کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و بعد از آن آیین نامه همکاری دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها و موسسات تولیدی باعث ایجاد شاخه کاردانش شد.
وی یادآور شد : یکی از اهداف شکل گیری کار و دانش ،تربیت نیروی کار ماهر ، استاد کار و سرپرستان کارگاه و باعث اتصال به بازار کار ،تا حدودی به نوع آموزش دوال آلمان نزدیک بوده است.داشتن نیروی انسان ماهر باعث رشد اقتصادی و همچنین باعث کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید و تقویت داخلی بسیار موثر است.آموزش های کاردانش کاملا دارای ماهیت یک شغل مشارکتی است و ماهیت رشته های کاردانش ، تولید محور و یا خدمات محور است.
در نظام آموزشی مهارتی آلمان
مدیر کل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: دانش آموز در سیستم دوال آموزش می بینند و همزمان در کارخانه ، هنرستان و یا واحد آموزشی از لحاظ عملی به فعالیت می پردازد.ارتباط معنا داری بین آموزش دهندگان و متقضیان این آموزش ، کمپانی ،کارخانجات ، موسسات تولیدی هم وجود دارد.
خبرنگار:حسین طالبی
706