350 میلیارد ریال سهام دولتی در مزایده پایان سال به فروش رفت

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: در جریان بزرگترین مزایده دولت در سال جاری، 350 میلیارد ریال از سهام دولت به فروش رفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سیدجعفر سبحانی گفت: در این مزایده که عصر دیروز (21 اسفند) برگزار شد، شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس و نیز نیروگاه هایی که در معرض فروش گذاشته شده بود، به دلیل قیمت بالا خریدار نداشت.


سبحانی توضیح داد: البته تا پیش از برگزاری مزایده، مذاکراتی برای خرید این بنگاه ها انجام شده بود اما به نظر می رسد متقاضیان در مهلت مقرر نتوانسته اند مدارک قانونی و وثیقه گذاری لازم را تدارک ببینند.


او اظهار داشت: در این مزایده 22.09 درصد سهام شهر صنعتی کرمانشاه به قیمت حدود 15میلیارد ریال و مکان سابق کشتارگاه قدیم اصفهان به قیمت حدود 43 میلیارد ریال فروخته شد.


سبحانی با بیان اینکه بیشترین استقبال از بنگاه های عرضه شده به جایگاه های سوخت اختصاص داشت، گفت: در مزایده دیروز جایگاه سوخت زیوه متعلق به استان آذربایجان غربی 11 میلیارد و 200 میلیون ریال، جایگاه شماره پنج اصفهان 26 میلیارد و 200 میلیون ریال، جایگاه سوخت CNG اهواز متعلق به استان خوزستان 75میلیارد و 555 میلیون ریال و جایگاه سوخت شهید اسماعیلی ساری متعلق به استان مازندران 112 میلیارد و 10هزار ریال فروخته شد.


مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی در عین حال تاکید کرد که جایگاه های سوخت عرضه شده در تهران خریدار نداشت.


در بزرگترین مزایده امسال دولت که 21 اسفند برگزار شد، بیش از 90 هزار میلیارد ریال سهام و بنگاه دولتی روی میز فروش قرار گرفت که مهمترین آنها 100 درصد سهام «کشت و صنعت دامپروری مغان» به قیمت تقریبی 22 هزار میلیارد ریال و «کشت و صنعت دامپروری پارس» به قیمت پایه 2 هزار و 200 میلیارد ریال بود.


در بخش نیروگاهی نیز «تولید نیروی برق اصفهان» با قیمت پایه حدود 21 هزار و 800 میلیارد ریال، «مدیریت تولید نیروی برق اصفهان» به لحاظ ارزش ریالی 45 میلیارد ریال، «نیروگاه بعثت» با قیمت پایه 2 هزار و 400 میلیارد ریال، «تولید نیروی برق خراسان» با قیمت پایه 15 هزار میلیارد ریال و «تولید نیروی برق سهند» با قیمت پایه 16 هزار و 400 میلیارد ریال عرضه شده بود.


در بخش عمران نیز دولت «شرکت عمران و مسکن سازان ثامن» را با قیمتی در حدود یک هزار میلیارد ریال و «شرکت مهندسی آب و خاک پارس» را با قیمت پایه پنج هزار و 600 میلیارد ریال عرضه کرده بود که خریدار نداشت.


سبحانی همچنین گفت: در مزایده اخیر سیلوی منطقه چهار در شوشتر، سیلوی منطقه هفت در اردبیل، سیلوی منطقه هشت در تبریز و چند سیلوی دیگر نیز عرضه شدند که با وجود آنکه قیمت پایه آن بالا نبود، اما کسی متقاضی خرید آنها نشد.


واگذاری سهام دولت در شرکت های دولتی مشمول سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از طریق مزایده یا عرضه در بورس انجام می شود و از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون واگذاری اموال دولتی در قالب تهاتر با بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع شده است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 915490

وب گردی

وب گردی