نیاز به 17 میلیارد تومان اعتبار برای برق‌رسانی به 17 هزار خانوار عشایری/ هنوز گره‌ای از مشکلات بانکی باز نشده است

مجری طرح برق‌رسانی روستاهای کشور گفت: در برنامه سال 97 حدود 17 هزار خانوار عشایری از نعمت برق بهره مند خواهند شد که برای اجرای آن 17 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ولی الدین مصلحتی‌شریبانی مشاور مدیرعامل شرکت توانیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ گفت: در سال 96 در مجموع کل مناطقی که برق‌دار نبودند و برای برق دار شدن نیز مجوز نداشتند و همچنین مناطقی که زیر 10 خانوار بودند، شناسایی شدند.

او تصریح کرد: در مجموع 385 روستا شناسایی شده که از این تعداد حدود 250 روستا در برنامه شرکت توانیر قرار گرفت که برای برق دار کردن آنها منابع را از طریق منابع داخلی با مبادله کردن موافقت نامه و تفاهم نامه ها با شرکت‌ها توانسته‌ایم تامین اعتبار کنیم و مابقی حدود 135 روستا از طریق اخذ عوارض برق، قرار بود توسط شرکت ساتبا منابع آن دریافت و در اختیار ما قرار داده شود اما بنا به دلایلی بودجه مورد نظر از طریق عوارض برق تامین نشد. اما ما در بخش منابع داخلی اعتبار 200 روستا تامین کردیم.

مصلحتی‌شربیانی، میزان اعتبار هزینه شده برای 250 روستا را حدود 37 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان اعتبار حدود 22 میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی به زودی پراخت خواهد شد.

مجری طرح برق‌رسانی روستای کشور، به برنامه‌های اجرایی در سال 97 اشاره کرد و افزود: بیشترین برنامه ما برق رسانی به عشایر است که این برنامه قرار بود طی یکی دوسال گذشته انجام شود اما بنا به دلایلی که وجود داشت فقط توانستیم حدود 3هزار و 400 خانوار عشایری را برقدار کنیم. نحوه برق دار کردن آنها بدین صورت است که ما نیروگاه کوچک پرتابل را طراحی و در اختیار آنها قرار دادیم. برق تولیدی این نیروگاه‌ها حدود ۲.۵ مگاوات است.

او میزان اعتبار هزینه شده برای بخش عشایر را حدود 3میلیارد و 400 میلیون تومان عنوان کرد.

مصلحتی تصریح کرد: در برنامه سال 97 نیز حدود 17 هزار خانوار عشایری از نعمت برق بهره مند خواهند شد که برای اجرای آن 17 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مصلحتی‌شربیانی در خصوص همکاری این شرکت با شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: سیاست ما این است که از فکر و ایده های نو وجدید حمایت کنیم؛ بنابراین ما از شرکتهای دانش بنیان در این راستا استقبال می ‌کنیم. به عنوان نمونه نیروگاههای کوچک و پرتابل که برای عشایر طراحی شده از مشابه خارجی بهتر است. بنابراین از زمانی که ما اعلام کردیم شرکتهای نوبنیادی کار طراحی نیروگاه‌های کوچک و پرتابل را طراحی کردند که این نیروگاه‌ها به مراتب از نوع خارجی کارآرایی بهتری دارند.

در خصوص برق رسانی به روستاهای خارج از کشور گفت: هزار روستا در سریلانکا از طریق بخش خصوصی که نظارت آن با شرکت توانیر بود برق دار شد اما با توجه به تحریم ها و مشکلاتی که از طریق بانکها پیش آمد این امر متوقف شد. قرار بود که 100 روستای دیگر نیز در آن کشور از طریق ما برق دار شوند که بخاطر مسایل بانکی و تحریم ها لغو شد.

402

کد خبر: 915553

وب گردی

وب گردی