تکذیب ادعای انگلیس از سوی سفارت روسیه در آمریکا

سفارت روسیه در آمریکا، ادعای انگلیس مبنی بر ترور جاسوس روس در این کشور را رد کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، سفارت روسیه در آمریکا اعلام کرد هیچ مدرکی دال بر نقش داشتن روسیه در مسمومیت سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی و جاسوس سابق روس در انگلیس وجود ندارد.

واکنش سفارت روسیه به این موضوع در پی آن صورت گرفت که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد واشنگتن به تحقیقات انگلیس اعتماد کامل دارد و براساس آن روسیه احتمالا مسئول مسمومیت اسکریپال است.

در بیانیه سفارت روسیه در آمریکا ذکر شده است: اتهامات بی‌اساس علیه روسیه در تمام موارد رو به افزایش است. امروز نیز اخبار جعلی دیگری مبنی بر دست داشتن روسیه در حوادث غم‌انگیز انگلیس انتشار یافته است. چه زمانی آنها یاد خواهند گرفت که ابتدا اطلاعات را بررسی کنند و بعد از آن اتهامات را مطرح کنند؟ در حال حاضر هیچ مدرکی درباره صحت ادعاهای مطرح شده از سوی انگلیس و به دنبال آن مقامات آمریکایی وجود ندارد.

در همین حال سفارت روسیه در آمریکا نظر مایک کانوی، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا را درباره مقایسه تحقیقات بر سر ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا با داستان‌های جاسوسی را مورد تائید قرار داد.

سفارت روسیه در پیام توئیتری روز دوشنبه خود اعلام کرد: همه تحقیقات علیه روسیه (نه تنها در آمریکا بلکه در تمام زمینه ها) به پایان رسیده است، زیرا مایک کانوی به روشنی اعلام کرد شاید فقط تام کلنسی، نویسنده آمریکایی یا وینس فلین، نویسنده تریلر سیاسی، بتوانند از این تماس‌های غیرمستقیم، یا هر چیز دیگری به نوعی داستان یا تریلر جاسوسی درست کنند.

روز دوشنبه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کمیته نتوانست به مدرکی مبنی بر تبانی و همکاری میان دولت روسیه و کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دست یابد.

کانوی نماینده جمهوری‌خواه و مسئول تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 به خبرنگاران گفت: این کمیته توانست فقط به برخی از قضاوت‌های بد و جلسات نامناسب دست یابد که نشان می‌دهد کسانی که معتقد به تبانی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، داستان‌های جاسوسی تام کلنسی و وینس فلین را زیاد خوانده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هشدارهای انگلیس درباره اقدام تلافی‌جویانه در قبال ادعای دست داشتن مسکو در مسموم کردن یک جاسوس دوجانبه را «پروپاگاندا و بی‌اهمیت» خواند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعلام کرد کرملین هیچ اطلاعاتی در خصوص علل حادثه پیش آمده برای اسکریپال ندارد و آماده همکاری در این زمینه است.

اسکریپال و یولیا، دخترش هفته گذشته بر روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر سالزبری بیهوش پیدا شدند. هر دو نفر همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارند و گفته می‌شود احتمالا در معرض استنشاق گاز سمی و اعصاب قرار گرفته‌اند.

کد خبر: 915568

وب گردی

وب گردی