اجرای  طرح نوسازی ناوگان تا پایان سال/  بیکاری در صنعت خودروسازی معنایی ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مجموعه ی خودروسازی در سال ۹۶ کار بزرگی انجام داد و به بیش از ۹۶ درصد تعهدات خود عمل کرد از طرفی با این طرح بیکاری در صنعت خودروسازی معنایی ندارد چون طرح تضمین کننده ی اشتغال است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم تحویل ۲۰۰ خودروی تجاری سایپا دیزل گفت: امروز بصورت نمادین خودروهای ولوو سایپا دیزل به رانندگان آن ها تحویل داده می شود که تا پایان سال طرح نوسازی ناوگان را با آهنگ ملایمی پیش می بریم و تا پایان سال بیش از ۱۶ هزار کامیون کشنده تحویل ناوگان برون شهری می شود که برای رسیدن به هدف تولید ۷۰ هزار خودروی کشنده در سال جای کار بسیار است.


او افزود: تامین مالی مهمترین مانع رانندگان است که قصد نوسازی یا خریدخودروها را دارند که در گذشته نیز در بین خودروهای سنگین درون شهری این دغدغه وجود داشت و در بین سال های ۷۶ تا ۸۴ که در دولت اصلاحات وزیر بازرگانی بودم ۸۵ درصد هزینه ی اتوبوس های درون شهری را در اختیار شهرداری قرار دادیم.


شریعتمداری ادامه داد: بعد از آن زمان این سیاست حمایت کنار گذاشته شد و موجب فرسوده شدن این ناوگان شد و سرمایه گذاری دولت در ناوگان برون شهری در ابتدا فراهم نبود.


وزیر صنعت تصریح کرد: تولید داخلی و حمایت از تولید ملی باید به یک ارزش تبدیل شود و با این توسعه باید ناوگان برون شهری کشور را نیز نوسازی کنیم.


او فزود: یک خودروی کشنده سنگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶۰ لیتر سوخت مصرف می کند که با نوسازی ناوگان عمومی این مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ۳۰ لیتر کاهش می یابد و اقدام مناسبی در جهت توسعه است.


او گفت: سیاهه انتشار برای اولین بار در دولت یازدهم به همت دانشگاه صنعتی شریف و شهرداری تهران بیرون آمد و مشخص شد چه حجمی از آلاینده ها را آلاینده سازهای متحرک تشکیل می دهند سپس سهم هر کدام از آلاینده سازهای متحرک را بررسی کردیم که ۲۷ درصد از این آلاینده ها مربوط به همین خودروهای کشنده فرسوده است.


شریعتمداری ادامه داد: اگر حمایت رئیس جمهور نبود این طرح ماه ها به طول می انجامید که رئیس جمهور اهتمام ویژه به طرح دارند و در جلسات حقوق شهروندی یکی از حق های مردم را هوای پاک می دانند هم چنین برای شرکت هایی که نتوانستند فاینانس جذب کنند صندوق توسعه ملی پیش قدم شده و منابع را در اختیار قرار می دهد تا پس از ۵ سال سرمایه گذار نیز محقق شود.


وزیر صنعت با بیان اینکه خودروسازها به دولت اعتماد کردند، افزود: مذاکراتی نیز در همین راستا در حال انجام است و بسیاری آماده ی گشایش اسنادی هستند که امیدواریم مجموعه خودروسازی به تعهدات خود عمل کند هم چنین راننده در این طرح تنها ۵۰ درصد از ارزش خودرو را می پردازد و الباقی تسهیلاتی است که در بسته های حمایتی به راننده می دهند.


او خاطر نشان کرد: مجموعه ی خودروسازی در سال ۹۶ کار بزرگی انجام داد و به بیش از ۹۶ درصد تعهدات خود عمل کرد از طرفی با این طرح بیکاری در صنعت خودروسازی معنایی ندارد چون طرح تضمین کننده ی اشتغال است و مشابه آن در تاریخ خودروسازی ایران انجام نشده است.


وزیر صنعت با بیان اینکه شرط اول در این راه تامین استاندارد است، افزود: وزارت صنعت متعهد است که به خودروسازی کشور عمق ببخشد و عمق بخشیدن به صنعت خودروسازی بدون استاندارد فاجعه و با استاندارد موهبت خواهد بود هم چنین می توانیم با اتکا به استانداردهای جهانی کمک کنیم که در صورت فاجعه در حمل و نقل جان مردم حفظ شود.


شریعتمداری گفت: اگر خودروسازی کشور در موضوع استاندارد به مسولیت ها عمل نکند موفق نمی شود چون مشتری خودردی با کیفیت می خواهد و در بحث کیفیت من به جای خودروسازها در کنار سازمان استاندارد هستم.

401

کد خبر: 915569

وب گردی

وب گردی