مرگ انسانیت عامل  تاسیس وزارت تنهایی است/ ایران  این مسیر را با سرعت زیادی طی می کند

"ترزا می" نخست وزیر بریتانیا "تریسی کراوچ" را به منظور مهار مشکل تنهایی 9 میلیون شهروند به عنوان وزیر تنهایی منصوب کرد.

حسین طالبی- ایسکانیوز: چندی پیش بود که نخست وزیر بریتانیا از تشکیل وزارت خانه ای جدید خبر داد و همین امر منجر به واکش طنز آمیز برخی افراد در شبکه های مجازی شد. ترزا می نخست وزیر بریتانیا تریسی کراوچ به منظور مهار مشکل تنهایی 9 میلیون شهروند بریتانیایی به عنوان وزیر تنهایی منصوب کرد.

بر اساس آمار اعلام شده، حدود ۱۴ درصد جمعیت بریتانیا همیشه تنها هستند و حدود ۶/۳ میلیون نفر که سن‌شان حدود ۶۵ یا بیشتر است، تلویزیون تنها شریک و همراه زندگی‌شان است . ایجاد وزارت تنهایی، تعجب و شگفتی فراوانی در سطح جهان ایجاد کرد و باعث شد تا بحث‌های زیادی در تعریف تنهایی و نیز اقامه دلیل برای این ابتکار بریناتیایی ها صورت گیرد.

البته باید توجه داشت مشکل تنهایی مختص مردم بریتانیا نیست ، بسیاری از مردم در سایر کشورهای جهان تنها هستند و هر کس تلاش می کند به گونه ای این خلاء را در زندگی خود پر کند. با این حال بریتانیا اولین کشور در جهان است که برای مبارزه با این بیماری وزارتخانه‌ای تشکیل داده است،به همین منظور خبرنگار ایسکانیوز در زمینه چرایی ایجاد وزارت تنهایی در انگلیس و پیامدهای آن با کارشناسان و آسیب شناسان به گفت و گو نشسته است.


دکترابراهیم فیاض جامعه شتاس و کارشناس این حوزه به خبرنگار ایسکانیوز گفت: انتخاب یک زن به عنوان وزیر تنهایی را می توان به عنوان مسئول فرد گرایی یک جامعه نام برد.

وی ادامه داد: تنهایی فرد در یک کشور معضلات و مشکلات بسیار زیادی را با خود به همراه دارد یکی از این مشکلات خودکشی است البته داشتن شغل باعث میشود معضل خودکشی و بزه کاری و دزدی و آسیب های اجتماعی دیگر کاهش یابد، اما زمانی که وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه ضعیف باشد در کنار آن مشکل تنهایی بوجود می آید و در نهایت هنجار که از لحاظ دانش جامعه شناسی یک الگو رفتاری شناخته می شود به ناهنجاری تبدیل می شود و در واقع باعث از بین رفتن استحکام نظام اجتماعی می شود.




فیاض با اشاره به اینکه کشور ایران هم این مسیر را با سرعت زیادی طی می کند و اگر امروز جلوی این معضل را نگیریم با ناهنجاری زیادی مواجه می شویم گفت: امروزه در شهرهای بزرگ به ویژه کلانشهرها شاهد زندگی افراد به صورت تنها هستیم و رشد طلاق و نگرش ها دیگر سبب شده تا کشورمان در این مسیر حرکت کند که سرچشمه این مشکلات، اقتصاد ضعیف، نگرش های غلط تنها زیستن ،دوری از زندگی ایرانی اسلامی و غیره بوده است.
فاصله گرفتن از معیارهای عاطفی


دکتر مجید مجید ابهری رفتار شناس در این باره گفت: فاصله گرفتن از معیارهای عاطفی باعث شده تا تنهایی سرنوشت بسیاری از جوامع اروپایی به ویژه انگلستان باشد و بنده به دلیل زندگی در این کشور شاهد بودم که سالمندان برای اینکه فرزندانشان از آن ها نگهداری کنند، هزینه ای به آن ها پرداخت می کنند.در واقع از دیدگاه من به عنوان یک جامعه شناس ؛مرگ انسانیت ،نگاه مادی به زندگی ،سبب شده تا این مشکل بزرگ بوجود بیاید.




وی با اشاره به اینکه در ایران سبک اصیل زندگی ایرانی اسلامی ، تحت تاثیر شبکه های اجتماعی ، ماهواره و غیره است و باعث شده جوانان سبک زندگی غربی را بپذیرند گفت: سپردن والدین به خانه سالمندان و فرستادن کودکان به مهدکودک در واقع باعث کم رنگ شدن ارزش های معنوی و عاطفی در زندگی شده و در واقع ما از سبک زندگی اصیل خودمان در حال فاصله گرفتن هستیم.


706

کد خبر: 915632

وب گردی

وب گردی