آمریکا مسبب اصلی عدم تفاهم دو کره

دو کره همواره به مذاکرات علاقه نشان داده اند و در این بین کشوری که با این مذاکرات ابتکار عمل خود را از دست می دهد آمریکا است، این کشور اکنون به این نتیجه رسیده که با پای میز مذاکره رفتن سئول و پیونگ یانگ منافعش در مورد کره جنوبی و ژاپن به خطر افتاده است بنابراین به فکر گرفتن کلید این مذاکرات به دست خود است.

احمد بخشایشی در گفت و گو با ایسکانیوز، شبه جزیره کره این روز ها با رفتن دو کره پای میز مذاکره شاید در حال دیدن روی خوش سکه به خود است. خبر ها حاکی از آمادگی ترامپ برای مذاکره با پیونگ یانگ است چیزی که شاید بعد از شاخ و شانه کشی های رهبران این دو کشور جای تامل زیادی دارد.

ایسکانیوز برای روشن شدن برخی از این مسائل با احمد بخشایشی کارشناس بین الملل گفت و گویی داشته است که در ادامه می خوانید:

مساله مذاکره کره شمالی و آمریکا را چطور ارزیابی می کنید؟

پدر رییس جمهور فعلی کره شمالی نیز چند بار با آمریکایی ها پای میز مذاکره رفته بود برای مثال یکبار در مذاکرات قرار شد که نفت و انرژی به کره شمالی داده شود تا این کشور نیز به سمت سلاح های هسته ای حرکت نکند. اما آمریکا از اقداماتی را که باید انجام می داد سر باز زد.

مشکل اصلی کره شمالی، با کره جنوبی و ژاپن است اما ترامپ اینبار از طریق تهدید خواسته تا کره شمالی را به نوعی ادب کند ولی کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، از تهدید نهراسید و تمام آزمایشاتسلاح های هسته ای و اتمی خود را به اتمام رساند زمانیکه این کار انجام شد به گونه ای به دنیا ثابت کرد که از هیچ چیزی نمی ترسد.

آمریکایی ها نیز به چین متوسل شدند، به دلیل اینکه اینه صادرات چین به آمریکا بسیار بالاتر از صادرات آمریکا به چین است و این کشور از این مساله ناراحت است لذا مساله کره شمالی را ابزار دست قرار داد و شروع به فشار آوردن به چین کرد.

کیم جونگ اون به این نتیجه رسید که در حال حاضر که آزمایشات خود راکامل کرده و این مساله را به جهانیان نیز فهمانیده است، حال به دنبال برگزاری مسابقات زمستانی در کره جنوبی خواهر خود را برای مذاکره با سئول بفرستد. این مساله باعث شد که رییس جمهور کره جنوبی که فردی منطقی به نظر می رسد وارد مذاکره با پیونگ یانگ گردد در همین اثنا آمریکا که دید در حال عقب افتادن از غافله است، برای گفت و گو اعلام آمادگی کرد. اگرچه این مذاکرات انجام خواهد شد اما به نتیجه نخواهد رسید.

اون اعلام کرده که سلاح هسته ای را کنار می گذارد آیا این عمل را انجام می دهد؟

با توجه به تئوری بازیها وقتی یک طرف به نتیجه دلخواه خود برسد سعی در بازی دادن طرف مقابل می کند این چیزی است که رهبر کره شمالی در حال پیگیری آن است و با رسیدن به تمامی موارد سلاح هسته ای اکنون با بازی دادن آمریکا می گوید که استفاده از سلاح هسته ای را کنار می گذارد. وقتی این مذاکره انجام شود فضا به طوری تغییر می کند که کره شمالی می تواند برای چندسالی در آرامش باشد.

با توجه به گزارش سی ان ان مبنی بر اینکه کره جنوبی باعث این مذاکرات بوده به نظر شما چه چیزی مسبب اصلی این مذاکرات بوده است؟

دو کره برای متحد بودند همیشه علاقه نشان داده اند و این آمریکا است که به خاطر امتیاز گرفتن از کره جنوبی و ژاپن اجازه نزدیکی دو کره به هم را نمی داده است. همانطور که تیلرسون در حاشیه بازی های المپیک زمستانی سعی کرد با مطرح کردن برخی موارد مانند حقوق بشر و ضربه هایی که پیونگ یانگ به سئول زده است جلوی هرگونه مذاکره را بگیرد.

ولی بعد از نزدیکی دو کره با عوض کردن سیاست خود اکنون زیر بار مذاکره با کره شمالی رفته است.

علت نزدیکی شمال و آمریکا نیز همین است، آمریکا حس کرد که ابتکار عمل را از دست داده است و به همین دلیل خود را به کره شمالی نزدیک کرد زیرا واشنگتن علاقه ای به نزدیکی دو کره ندارد و از این طریق می تواند از هم ژاپن و هم کره شمالی را مانند گاو شیرده بدوشد.

تیلرسون گفته است در مورد مکان این مذاکرات سختی به میان نمی آید و مذاکرات بی سرو صدایی انجام میگیرد نظر شما در این مورد چیست؟

معمولا در مورد مکان این گونه مذاکرات سخت می توان صحبت کرد، این مذاکرات نیز احتمالا در مرز دو کره یا چین انجام می شود. با توجه به اینکه رهبر کره شمالی نیز از سفر با هواپیما می ترسد و زیاد سفر نمی رود این احتمال دارد که این مذاکرات در مرز دو کره و همان روستای تاریخی انجام شود.

کد خبر: 915643

وب گردی

وب گردی