بررسی تحولات خارجی در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به بررسی موضوعات روز خاورمیانه از دیدگاه نویسندگان شان پرداخته اند. سرمقالات برخی از این روزنامه ها را بررسی کرده ایم که چکیده آنها را در زیر می خوانید.

روزنامه "البیان امارات" در مقاله ای به قلم " منى بوسمرة" سردبیر این روزنامه، به برنامه ها و طرح های پلید رسانه های عربی اشاره کرد. این نویسنده در مقاله اش که با عنوان" رسانه، ابزار پلید طرح ها و نقشه ها" به رشته تحریر در آورده، می نویسد:" جای تاسف دارد که رسانه ها به ابزاری در دست برخی از سازمان های عربی برای اجرای طرح ها و نقشه هایشان که در نهایت آسیب زیادی به منافع جهان عرب در همه سطوح وارد می کند تبدیل شده اند..این مساله را در طی دهه ها شاهد بودیم اما با آغاز بهار عربی شدت بیشتری یافته است به گونه ای که این بحران ها هنوز هم در میان این رسانه ها وجود دارد که عبارتند از:بحران عدم اخلاق ،گسترش دروغ،گسترش نفرت وساخت و ایجاد بحران ها در جهان عرب . با این روشی که رسانه های عربی در پیش گرفتند به دشمن بزرگ جهان عرب و بشریت تبدیل شدند و براین اساس ، سعی می کنند تا عقل را شست و شو داده و طرح های شان را با مدیریت این کشورها و باتوافق همه طرفهای تاثیر گذار درجهان عرب به پیش ببرند . برخی از رسانه های عرب زبان تنها به ابزاری برای اجرای طرح ونقشه های سازمانهایی شده اندتا اهداف مشخصی را به پیش ببرند و این همه هزینه هم برای این انجام می شود تا طرح های پلیدی رادرجهان عرب برای اهداف خودشان ونه به خاطرآزادی رسانه هاو بیان صداقت اجرا نمایند. از اینرو،تحریم این رسانه ها نیز امری طبیعی است و جایز نیست که با این ابزاربودن در صنف رسانه هاقرار بگیرند و ما باید درباره حقیقت نقش این رسانه ها ونه فقط ظاهر رسانه ای آنها صحبت کنیم".

روزنامه "السبیل فلسطین " در مقاله ای به قلم "خلیل علیان" استاد اقتصاد روابط بین الملل و با عنوان" ضربه سیاست های حمایتی ترامپ به اقتصاد جهانی و برافروختن آتش جنگ تجارت جهانی " سیاست های ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه های گمرکی را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است. وی در این خصوص می نویسد:" اقدام رییس جمهور آمریکا درباره تعرفه جدید گمرکی در خصوص افزایش ده تا بیست و پنج درصدی تولیدات آلومینیوم و آهن وفولادوارد اتی به آمریکا به منظور حمایت از تولیدات داخلی آمریکا با واکنش اتحادیه اروپا و چین وژاپن و دیگر کشورهای تولید کننده این سه فلز مواجه شد. استدلال ترامپ هم برای جلوگیری از واردات به آمریکا و اعمال سیاست ضد صادرات کشورهای صادرکننده تولیداتشان به این کشور ؛اشتغال زایی در داخل آمریکا و حمایت از تولیدات داخلی به منظور رقابت جهانی در تولید تعدادی از این فلزات می باشد. علی رغم اختلاف دیدگاه اقتصاددانان درباره این اقدام ترامپ باید متذکرشد که افزایش تعرفه با قانون تجارت آزاد بین المللی که تعرفه هایی برای کشورهایی وارد کننده وضع می کند در تضاد است . قانون مورد نظر ترامپ سبب کاهش مبادلات تجاری میان کشورهای جهان و افزایش هزینه کالاهای وارداتی در بازارهای داخلی می شود".

روزنامه" الری مدیا کویت" در مقاله ای به قلم " ایلیا ج. مغنایر" با عنوان "آیا حزب الله از سوریه تجزیه شده خارج شده است یا خیر؟" می نویسد:" حزب الله لبنان تصمیم گرفته است تا برخی ازمناطق سوریه را ترک نماید و به درخواست بشار اسد در برخی دیگر از مناطق که اولا ارتباطی مستقیم با حزب الله دارند و ثانیا در جنگ با اسراییل هستند باقی بمانند. خروج حزب الله از برخی از مناطق به معنای آن نیست که جنگ در سوریه پایان یافته است، بلکه به معنای تجزیه و تقسیم شدن سوریه و بقای آن برای سال های طولانی است. وقتی حزب الله از استان های الحسکة ،دیر الزور ،الرقة ،حلب و اطراف حماء والسویدا ء خارج می شود، به معنای آن است که در استان های الرقة ،طرطوس و اللاذقیة به عنوان نیروی نظامی موثر حضور ندارند .بنابراین، حزب الله در استان های دمشق ،حمص ،درعا و القنیطرة حضور دارند تا از نیروهای لبنانی برای جلوگیری از نفوذ تکفیری ها به داخل خاک لبنان حمایت نماید".

کد خبر: 915662

وب گردی

وب گردی