مقام روس: ما تمامی ذخایر گاز اعصاب خود را از بین برده ایم

ایگور موروزوف گفت: روسیه تمامی ذخایر گاز اعصاب خود را نابود کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اسپوتنیک، «ایگور موروزوف»، قانونگذار روس و مامور خدمات امنیتی این کشور روز سه‌شنبه در گفتگو با اسپوتنیک اعلام کرد: روسیه نه تنها تولید گاز اعصاب نُویچوک (Novichok) را متوقف کرده، بلکه تمامی ذخایر این گاز را نیز نابود کرده است.

وی تاکید داشت که این اقدام روسیه به تایید ناظران بین‌المللی سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی رسیده است.

موروزوف افزود: روسیه نابود کردن کل ذخایر مربوط به گاز اعصاب را مطابق با توافقنامه‎‎‌های بین‌المللی و تحت کنترل ناظران سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی به انجام رسانده است.

سخنان موروزوف در حالی بیان شد که ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که به احتمال زیاد روسیه مسئول مسمومیت مشکوک «سرگئی اسکریپال»، جاسوس سابق روس در انگلیس است.

نخست‌وزیر انگلیس افزود: معلوم شده ماده‌ای که از آن در مسمومیت اسکریپال استفاده شده است گاز عامل اعصاب از گروه گازهای اعصاب نُویچوک (Novichok) است که در روسیه تولید می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در واکنش به سخنان نخست وزیر انگلیس اظهارات او را به یک نمایش سیرک تشبیه کرد.

پیشتر نیز لاوروف اعلام کرده بود که تاکنون هیچ مدرک و اطلاعات مشخصی دال بر دست داشتن روسیه در مسمومیت اسکریپال در اختیار مسکو قرار نگرفته است.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: مقامات مسکو هشدارهای انگلیس درباره اقدام تلافی‌جویانه در قبال ادعای دست داشتن این کشور در مسموم کردن یک جاسوس دوجانبه را پروپاگاندا و بی‌اهمیت می‌دانند.

سرگئی اسکریپال و یولیا، دخترش در حالی که بیهوش بودند بر روی نیمکتی در یک مرکز خرید در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند. گفته می‌شود این جاسوس روس و دخترش با گاز اعصاب مسموم شده‌اند و وضعیت جسمانی آنها وخیم اعلام شده است.

اسکریپال در سال 2006 به جرم همکاری با ام آی سیکس، سرویس اطلاعات مخفی انگلیس و در اختیار گذاشتن اسامی نهادهای اطلاعاتی روسیه که در اروپا فعالیت پنهانی دارند، به 13 سال زندان محکوم شد. در سال 2010 دیمیتری مدوودف، رئیس جمهور وقت روسیه دستور عفو اسکریپال را امضاء کرد و پس از آن این جاسوس روس به انگلیس رفت.

اسکریپال زمانی که به عنوان وابسته نظامی روسیه در اسپانیا حضور داشت از سوی ام آی سیکس شناسایی شد و بعد‌ها در سال ۱۹۹۵ به استخدام نهاد‌های اطلاعاتی انگلیس درآمد و اطلاعات بسیار ارزشمند و مهمی در مورد سرویس اطلاعات روسیه و طرح‌های نظامی آن در اختیار انگلیس قرار داد.

بنابر اعلام روزنامه تایمز انگلیس پس از خروج اسکریپال از واحد اطلاعات نظامی ارتش روسیه در سال ۲۰۰۰، وی به همکاری با ام آی سیکس پرداخت و به ازای هر جلسه ملاقات با افسران اطلاعاتی انگلیس مبلغ پنج هزار دلار دریافت می‌کرد.

کد خبر: 915671

وب گردی

وب گردی