بانک مرکزى قادر به برطرف کردن مشکلات ارزى به صورت ریشه اى نیست/ احتمال افزایش 40درصدى نرخ دلار در سال 97

بازار ارز در سال 96 از جمله بازارهای پولی بود که با حاشیه و فراز و نشیب های بسیاری همراه شد، در راستای تنظیم بازار اقدامات بسیاری از سوی مسئولان در دستور کار گرفت که حال باید دید تصمیمات اتخاذ شده چه نتایجی را برای این بازار در سال جدید با خود همراه خواهدداشت.

اباذر نجمی، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز ارزیابی خود از وضعیت بازار ارز در سالی که گذشت را اینگونه بیان کرد: سال 96 درحالى آغاز شد که در بحبوحه جهش نرخ ارز در دی ماه سال 95 قرار داشتیم، بانک مرکزى تا قبل از ایام نوروز سال 96 قادر به کنترل نرخ ارز از طریق باز کردن بلوک های ارزی در عمان بود.

او در ادامه بیان کرد: تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری، نرخ ارز حدود سه هزار و 750 تومان بود اما بعد از انتخابات یعنی اوایل تابستان با افزایش نرخ ارز مواجه شدیم. با توجه به اینکه این افزایش قیمت در بازار بسیار جزئی بود اما پیش بینى بسیارى از فعالان بازار جهش نرخ ارز بود که در این زمینه اقدامات بسیارى صورت گرفت تا نرخ دلار به کانال قیمتى 4 هزار تومان ورود پیدا نکند.

نجمی خاطرنشان کرد: از ماه مهر به بعد با افزایش نرخ ارز مواجه بودیم و نرخ دلار به بالاتر از چهار هزار و 950 تومان رسید.

او گفت: با دستگیر شدن دلالان ارزی، امنیتی شدن بازار و نیز محدود شدن خرید و فروش تاحدودی از جو روانی بازار کنترل و نرخ دلار تا چهار و 500 تومان کاهش یافت.

کارشناس بازار ارز به وضعیت معامله سایر ارزها در بازار اشاره و بیان کرد: سایر ارزها به نسبت برابری با دلار افزایش قیمت داشتند، بیشترین افزایش قیمت متعلق به یورو بود که با افزایش 40درصدی همراه شد. روال قیمتی باقی ارزها مانند پوند، درهم، دلار آمریکا نیز به همین صورت بود و افزایش قیمت را تجربه کردند.

نجمی افزود: در حال حاضر شرایطی را پشت سر می گذاریم که نقل و انتقالات به کشور چین و امارات دلیل اصلى جهش قیمت ارز است که در صورت عدم برطرف شدن چنین مشکلی با افزایش مجدد نرخ ارز در بازار مواجه خواهیم شد.

کارشناس بازار ارز وضعیت بازار ارز در سال جارى پیش بینى کرد و اظهار داشت: امیدواریم که در سال جارى تا حدودی از مشکلات نقل و انتقالات ارز برطرف شود، درصورتی که شاهد چنین اتفاقی باشیم نرخ دلار بین پنج هزار تا پنج هزار و 200 تومان در نوسان خواهد بود، در غیر اینصورت کانال هایی که به صورت موقت در کردستان عراق، افغانستان و عمان باز شده قادر به برطرف شدن مشکلات موجود در ایران نخواهند بود و با افزایش 30 -40 درصدی مواجه می شویم.

در ادامه شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: پیش بینی نرخ ارز برای سال 97 امکان پذیر نیست و در ابتدا باید مشخص کرد که بانک مرکزی چه اقداماتی را جهت کنترل نوسان و تنظیم بازار در دستور کار قرار می دهد.

او در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی باید اقداماتی را انجام دهد تا مشکلات موجود در بازار ارز به صورت ریشه ای برطرف شود و در صورتی که تصمیمات اتخاذ شده باعث برطرف شدن مشکلات به صورت مقطعی و موقتی شود، در بازار ارز تاثیرگذار نخواهد بود.

به گفته نادری، به نظر نمی رسد که بانک مرکزی قادر به برطرف کردن مشکلات بازار ارز به صورت ریشه ای باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سیف باید اقداماتی را انجام دهد که موقتی نباشد زیرا در صورت مقطعی بودن به دلیل افزایش تقاضا با روند صعودی قیمت ها مواجه خواهیم بود.

401

کد خبر: 915686

وب گردی

وب گردی