همایش آشنایی با عوارض و کنترل دیابت در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد

همایش آشنایی با عوارض و کنترل دیابت به همت حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در راستای آشنایی با بیماری‌های غیرواگیر و پیشگیری از این بیماری با همکاری و مشارکت مرکز بهداشت دزفول در سالن شیخ مرتضی انصاری برگزار شد.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکزخبر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول ، معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: «در راستای ارتقاءسلامت پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، شورای ارتقا سلامت در دانشگاه تشکیل شد که پس از برگزاری جلسات متعدد از جمله مصوبات این جلسات طراحی بسته های ارتقا سلامت برای گروه‌های هدف؛ استادان، کارکنان و خانواده آنان در دستور کار قرار گرفت و قرار شد با توجه به راه اندازی درمانگاه تخصصی در واحد دزفول، این موضوع با شدت بیشتری به کار خود ادامه دهد. از دیگر مصوبات آن جلسات می توان انجام چکاپ پزشکی پرسنل و خانواده های آنان در سال 1397 نام برد.»

مهندس مکتبی عنوان کرد: «این همایش دیابت در راستای آشنایی پرسنل با بیماری‌های غیر واگیر و پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها با همکاری مرکز بهداشت دزفول برگزار شد.

برنامه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط در جمهوری اسلامی ایران با عنوان طرح سلامت بیماران دیابتی با مشارکت مرکز بهداشت شهرستان دزفول و حضور دکتر کریمی فوق تخصص غدد و متابولیسم و خانم کنجدکار کارشناس تغذیه مرکز بهداشت برگزار شد.

کریمی فوق تخصص غدد بیان کرد: «بیماری دیابت در کشور ایران حدود 10 درصد شیوع داشته در حالی که در دزفول آمار افراد دیابتی بین 10 تا 15 درصد است. مهمترین عامل بالا بودن تعداد افراد دیابتی در دزفول عدم توجه افراد به ورزش (خصوصا پیاده روی)، وزن بالا و نداشتن رژیم صحیح غذایی .»

وی افزود: «سبک زندگی ما باید تغییر کند تا کودکان از والدین خود الگوبرداری کنند، ورزش و تحرک ازجمله پیاده روی موجب کنترل دیابت می شود. بزرگ شدن شکم زمینه فرد برای ابتلا به دیابت است. شکم بزرگ، فرد را از نظر عروق قلبی دچار مشکل کرده، هرچه وزن بالا باشد خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی – عروقی بیشتر می شود.»

کریمی گفت: «با افزایش سن آقایان و خانم‌ها خصوصا، افراد بالای 40 سال دارای چاقی شکمی هستند و به جای عضله، بافت چربی دارند. شایع ترین علائم دیابت، بی علامتی است. یعنی در فرد هیچ نوع علامت و عارضه ایی که نشان دهد قند خون بالا باشد، دیده نمی‌شود، بهترین راه تشخیص چنین افرادی ، بافت و علائم چشم است.»

وی عنوان کرد: «بیماری دیابت درمان قطعی ندارد ولی پیشگیری از آن می تواند بیماری را در فرد مبتلا برطرف کند. طبق آمار جهانی در هر 6 ثانیه یک نفر جان خود را در اثر دیابت از دست می‌دهد. در بهترین نقاط دنیا فقط 50 درصد افراد دیابتی اقدام به درمان می کنند و تنها 12 درصد افراد دیابتی بیماری خود را کنترل می‌کند. بهترین ورزش برای افراد اعم از سالم و بیمار پیاده روی است. افراد سالم باید هر روز 1 ساعت پیاده روی ملایم و افراد دیابتی نیم ساعت در روز پیاده روی کنند. فرد دیابتی به هیچ وجه نباید ورزش را رها کند، حتی افراد دیابتی که مسن هستند و توان راه رفتن را ندارند باید به صورت خوابیده با استفاده از وزنه های کوچک ورزش کنند.»

کریمی بیان کرد: «چنانچه افراد دیابتی چاق هستند باید لاغر شوند. قند خون ناشتای کمتر از 100 طبیعی است و در کشورهای جهان سوم میزان قند خون تا 110 طبیعی محسوب می شود. در بیماران دیابتی اگر قند خون به خوبی کنترل گردد ، میزان کلسترول خون هم تنظیم خواهد شد.»

در پایان دکتر کریمی به سوالات حاضران پاسخ داد.

کارشناس تغذیه و دیابت مرکز بهداشت شهرستان دزفول نیز گفت: «دیابت اختلال در سوخت و ساز مواد مغذی بوده، بیماری دیابت یک بیماری پیش رونده است که در سال های اخیر زندگی شهری و تغییر در تغذیه میزان شیوع آن را چند برابر کرده است.»

مریم کنجد کار بیان کرد: «طبق آمار بهداشت کشور حدود 5/9 درصد از جمعیت بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند. از جمله علل دیابت؛ ژنتیک، افزایش کالری و در نتیجه چاقی و اضافه وزن بیش از حد، سن بالا (هر چقدر سن بالا می رود افراد بیشتر به بیماری های قلبی – عروقی و دیابت مبتلا می شوند) است.»

کنجد کار عنوان کرد: «علائم بیماری دیابت؛ چاقی، استرس، فشار عصبی زیاد هورمون‌هایی که در بدن ایجاد می‌شود قند خون را بالا می‌برد، کاهش فعالیت های فیزیکی، کمبود برخی مواد معدنی مانند روی و غیره است. اضافه وزن در بدن، باعث بالا رفتن فشارخون، قندخون، چربی خون و بیماری‌های قلبی و عروقی می شود. بهترین روش کم کردن وزن کاهش 10 درصد از وزن بدن، در شش ماه است. دور کمر در آقایان نباید بیشتر از 102 و در خانم‌ها بیشتر از 98 سانتیمتر شود.»

کنجد کار گفت: «بیماران دیابتی حتما باید از سوی متخصص تغذیه یک رژیم غذایی داشته ، وعده های غذایی خود را در ساعتی معین مصرف کنند . میان وعده ها را حتما استفاده کرده ، خصوصا قبل از خواب برای جلوگیری از افت قند خون میان وعده مناسب مثل شیر ، خرما ، نان سبوس دار و یا کمی پنیر کم چرب مصرف نمایند . در هر وعده غذایی باید حجم غذای مصرفی کمتر از مصرف عادی باشد . یک فرد دیابتی باید سه وعده غذای اصلی و سه میان وعده را در برنامه غذایی خود لحاظ کند .

کنجد کار اظهار کرد: «مواد غذایی که افراد دیابتی باید مصرف کنند عبارتند از نان سبوس دار خصوصا سنگک و لواش، مصرف حبوبات؛ زیرا حبوبات به علت داشتن فیبر بالا، قند خون را کنترل کرده و مشکل یبوست را در بیماران دیابتی برطرف می کنند، مصرف سالاد و سبزیجات که حتما باید قبل از خوردن غذا مصرف شده و سالاد را با آب لیموی طبیعی و روغن زیتون مصرف کرده از خوردن سس همراه سالاد پرهیز کنند. خوردن تخم مرغ کامل بین 2 تا 3 بار در هفته، مصرف روغن کنجد به جای روغن حیوانی و جامد، مصرف لبنیات کم چرب به صورت روزانه، مصرف چند عدد خرما در طول روز (بیمار دیابتی هرگز نباید از نقل یا پولکی همراه چای استفاده کنند بلکه همراه چای از خرما، کشمش وتوت خشک استفاده کنند.)

وی گفت: «موادغذایی که افراد دیابتی نباید مصرف کنند عبارتند از: غذاهای سرخ شده خصوصا باروغن جامد، فست فودها، سوسیس ، کالباس، نوشابه، انواع مربا، آب میوه های صنعتی، نبات و غیره. بیماران دیابتی باید از عصبانیت، نگرانی و قرار گرفتن در موقعیت های پر تنش اجتناب ورزند .

201

کد خبر: 915696

وب گردی

وب گردی