هنرمندانی که در سال 96 آسمانی شدند

سال 96 با  اتفاقات تلخ و شیرینی که برای مردم ایران بخصوص اهالی فرهنگ و هنر داشت رمق های آخرش را می کشد، در این سال نیز هنرمندانی به رسم روزگار رُخ بر نقاب خاک کشیدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، هرچه به روزهای پایانی سال 96 نزدیک می شویم با نگاهی به تقویم و ورق زدن روزهای این سال می بینیم که بارها عزادار هنرمندان و عزیزانی شده ایم که هرکدام با نام و آثار خود ماندگار شده اند.

خبر درگذشت چهره‎های هنری و فرهنگی و شخصیت‎های برجسته کشور همواره در بین مردم موجی از تاثر و ناراحتی را ایجاد می‏‎کند، درگذشت هنرمندان بسیاری چون عارف لرستانی، نقی سیف جمالی، حمید روزبهانی، حبیب‌ الله کاسه‌ساز، وحید نصیریان، محمد پورستار، علی رامز، همایون شهنواز، لوورن هفتوان و بسیاری دیگر که در ادامه برای یادآوری نام این عزیزان به آنها اشاره خواهیم کرد.

**درگذشتگان فروردین:

محمد خرمشاهی، طنزپرداز پیشکسوت 23 فروردین ماه در سن ۱۰۳ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

خرمشاهی که در سال ۱۲۹۳ در دوزج خرقان از توابع ساوه به دنیا آمد، حدود ۷۰ سال با نشریات طنز و فکاهی از جمله توفیق، خورجین، گل‌آقا و ملون همکاری داشت. وی از اواخر دهه ۷۰ به روزنامه کیهان پیوست و ستون شعر طنز روزانه‌ای را بنا نهاد که تا اواسط دهه ۸۰ بی‌وقفه منتشر می‌شد.
محمد خرمشاهی همچنین سال‌ها جزو نویسندگان ثابت برنامه معروف فکاهی رادیویی «صبح جمعه با شما » بود. بعضی از شعرهای او معروفیت بسیاری پیدا کردند؛ از جمله این بیت شعر او: زحق توفیق خدمت خواستم، دل گفت پنهانی – چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی.
او طی سال‌های طولانی فعالیت طنزپردازانه خود با ۹۰ نام مستعار از جمله درویش، میلاد و گل مولا در قالب‌های مختلف نظم و نثر، آثار بی‌شماری خلق کرد. از او دیوان شعری با عنوان "دیوان خرم" و کتاب «دنیای شادی‌ها» منتشر شده است.

عباس خسروی، نوازنده پیشکسوت ویولن و عضو سابق ارکستر موسیقی ملی ایران ۷ فروردین بر اثر سکته مغزی و ناراحتی ریوی درگذشت.

این هنرمند پیشکسوت ۲۳ آذر سال گذشته به علت ناراحتی ریوی و تب و لرز به بیمارستان مراجعه کرد و پس از چند روز دچار سکته مغزی شد. وی برادر گیتی خسروی - مدرس آواز - بود.

او که متولد سال ۱۳۲۰ بود، درجه دو هنری داشت و پیشتر به عنوان نوازنده ارکستر ملی فعالیت کرده است. خسروی سابقه فعالیت در رادیو و تدریس در رشته موسیقی را در کارنامه هنری خود داشت.

کیومرث منشی‌زاده، ، شاعر پیشکسوت، در سن ۷۹سالگی درگذشت.

منشی‌زاده شنبه ۲۶ فروردین‌ماه بر اثر سکته مغزی، در این بیمارستان از دنیا رفته است.

کیومرث منشی‌زاد متولد سال ۱۳۱۷ در جیرفت بود. «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ‌پریده»، «یک شعر بلند»، «قرمزتر از سفید» ، «گزیده اشعار» و کتاب‌ «حافظ حافظ» از آثار اوست. منشی‌زاده را به‌خاطر به‌کار بردن اعداد و نشانه‌های ریاضی در شعرهایش به «شاعر ریاضی» می‌شناسند.

محمد حسن غمخوار بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون از سال ۴۸ فعالیت‌های هنری خود را در عرصه سینما و تئاتر آغاز کرد و در نهایت به دلیل بیماری کبدی در بعدازظهر یکشنبه ۲۰ فروردین‌ماه درگذشت.

از جمله فعالیت‌های هنری او می‌توان به بازی در سریال‌های «خاله سارا»، «لبخند سوم»، «دزدان مادربزرگ» و... اشاره کرد. او همچنین در فیلم‌های سینمایی «دشمن» و «عقاب‌ها» و تئاترهای «عشق سبز»، «مسافری از هند»، «گنج قارون»، «مواظب کلات باش» ،«امیر حبشه» و... به ایفای نقش پرداخته بود.

اسماعیل امکانیان، مقدم آخرین بازمانده شناخته شده زنجیربافی سبک خراسانی در روزهای نخست سال 96 و بعد از یک دوره بیماری درگذشت

او آخرین بازمانده شناخته شده زنجیر بافی سبک خراسانی بود و سال‌ها در این رشته به صورت شاگرد و سپس به عنوان استادکار فعالیت می‌کرد و دردهه آخر عمر به دلیل برخی مشکلات، دکه‌ای کوچک در کنار منبع آب ثبت ملی شده نزدیک به خانه داروغه داشت و در آن دست سازهای خود را به مشتریان ارایه می‌کرد.

در ۱۰ سال اخیر اسماعیل امکانیان تنها کسی بود که همچنان به زنجیربافی ادامه می‌داد و هیچ شاگردی از خود به جا نگذاشت.

وی در چندسال اخیر دیگر توانایی فیزیکی لازم برای فعالیتی چون زنجیربافی را نداشت و با ساخت وسایلی چون خاک انداز و همچنین فروش زنجیرهایی که در گذشته بافته بود، امرار معاش می‌کرد. این هنرمند به دلیل شرایط خاص کاری خود هیچ وقت ازدواج نکرد.

**درگذشتگان اردیبهشت ماه:

عارف لرستانی متولد ۱۵ بهمن ۱۳۵۰در کرمانشاه، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه در سن ۴۵ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت.

او با مجموعه «جنگ ۷۷» به کارگردانی مهران مدیری فعالیت هنری خود را آغاز کرد و پس از آن در چندین مجموعه دیگر از جمله «قهوه تلخ»، «در حاشیه» و «مرد دوهزار چهره» با مهران مدیری همکاری کرد.

او همچنین در فیلم‌های سینمایی «شام عروسی» (۱۳۸۴)، «انتخاب»، (۱۳۸۳)، «معادله» (۱۳۸۲) و «مانی و ندا» (۱۳۷۹) بازی کرده است.

فیروز زنوزی جلالی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه در پی ابتلا به سرطان ریه در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

فیروز زنوزی جلالی متولد ۱۳۲۹ خرم‌آباد، آثار متعددی در حوزه ادبیات داستانی در کارنامه خود دارد. او همچنین داوری جوایزی چون جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی را بر عهده داشت.

نویسنده رمان «مخلوق» از زمستان سال ۹۴ با سرطان ریه دست به گریبان بود و بارها دوره شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را پشت سر گذاشته بود. او سال گذشته و در خلال بیماری، رمان «برج ۱۱۰» خود را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی کرد.

میهن بهرامی، نویسنده ، یکشنبه، سوم اردیبهشت از دنیا رفت.

وی نویسنده مجموعه داستان «حیوان - ۱۳۶۴» و «هفت شاخه سرخ - ۱۳۷۹» متولد ۱۱ تیر ۱۳۲۶ در تهران بود. او فوق‌ لیسانس جامعه‌شناسی بود و دکترای فلسفه از دانشگاه تهران داشت. همچنین در رشته روان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه UCLA ادامه تحصیل داده‌ بود.

بهرامی همچنین در زمینه‌های علمی و هنری متفاوتی از جمله روانکاوی بالینی، نقاشی، فیلمنامه‌نویسی، فیلمسازی، نقد فیلم، مجسمه‌سازی، داستان‌نویسی و ادبیات کودک و نوجوان فعال بود.

بهرام اولیکی، یکی از قدیمی ترین مرمت‌کاران تجربی اصفهان ، پنج‌شنبه 21 اردیبهشت ماه به دلیل بیماری سرطان در بیمارستانی در اصفهان درگذشت.

اولیکی در سال 1340 شمسی به تنهایی توانست قدم‌های بلند و ارزشمندی در جهت حفظ و مرمت آثار تاریخی اصفهان بردارد و در طی چهار سال کارهای بزرگی انجام دهد که از آن جمله می‌توان به مهار و استحکام بخشی ستون‌های شبستان جنوبی مسجد جامع عتیق، مرمت طاق‌های اطراف گنبد شمالی همین مسجد و احیای بدنه و طاق‌های بازار اطراف میدان را اشاره کرد.

در طول ان سال ها با ورود نسل جدیدی از معماران به عرصه، آنها توانستند در کنار استاد اولیکی بافت تخریب شده پشت مطبخ و بازار جنوب غربی میدان نقش جهان را به طور کامل بازسازی کنند و بسیاری از بناهای میدان نقش جهان مانند بنای کاخ عالی قاپو، عمارت منارجنبان، مساجد شیخ لطف‌الله ، جامع عباسی و جعفرآباده‌ای و مدارسی مانند اسماعیلیه ، باقریه ، جلالیه را احیا کنند.

بهرام اولیکی، یکی از قدیمی ترین مرمت‌کاران تجربی اصفهان درگذشت و استان اصفهان یکی از گنجینه های خود را ازدست داد

پنج‌شنبه 21 اردیبهشت به دلیل بیماری سرطان در بیمارستانی در اصفهان درگذشت، و پیکر او تا ساعتی دیگر به سمت باغ رضوان تشییع می‌شود.

«بهرام اولیکی» یکی از معماران کهنه کار و تجربی اصفهان در سال 1321 متولد شد، او پس از تحصیلات مقدماتی که در سال 1333 در دبستان فردوسی در محله‌ی ابواسحاقیه اصفهان به پایان رساند به پیشه پدری علاقه‌مند شد در کنار استاد رضا اولیکی معروف به رضا غفار به شاگردی و کسب تجربه پرداخت .

نقی سیف جمالی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ۱۵ مهر ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. او هفتم اردیبهشت ماه در سن ۵۹ سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت. این در حالی بود که در روزهای پیش از فوت‌اش مشغول تمرین در نمایشی به کارگردانی بهزاد فراهانی بود.

نقی سیف جمالی در نمایش‌هایی چون « سقراط» و «ترور»به کارگردانی حمیدرضا نعیمی و «چمدان» به کارگردانی فرهاد آئیش و همچنین فیلم‌هایی همچون «مارمولک»، «کنعان»، «جامه‌دران»، «خانوم»، «آاادت نمی‌کنیم» ایفای نقش کرده بود.

منوچهر بهروج، متولد سال ۱۳۳۰ در فومن و دارای مدرک درجه ۳ هنری کارشناسی در رشته بازیگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و به ایفای نقش در سینما، تلویزیون و تئاتر پرداخت.

او علاوه بر عضویت در انجمن بازیگران خانه تئاتر، داور جشنواره‌های تئاتر ویژه نیروهای مسلح و ناظر گروه‌های نمایشی در جشنواره‌های سراسری تئاتر فجر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بود. این هنرمند پیشکسوت چهارشنبه ششم اردیبهشت‌ماه درگذشت.

از جمله کارهای هنری وی به «سنگ تراش» مجید اشتیاقی، «مظلوم اول» و «سرگرد باربارا» مهرداد رایانی مخصوص، «سوتفاهم» علی پویان، «خانم سرگرد باربارا» مهرداد رایانی مخصوص و «معمای یک قتل» حسن فتحی می‌توان اشاره کرد.

**درگذشتگان خرداد ماه:

حمید آخوندی تهیه‌کننده سینما،سال ۱۳۴۰ به دنیا آمد. آخرین فعالیت او تهیه فیلم سینمایی «ماهور» به کارگردانی حمیدزرگرنژاد در سال گذشته بود.

دو فیلم «چاقی» و «پایان خدمت» هم از دیگر آثار او هستند. وی همچنین در فیلم‌های «سفر به چزابه» و «باشگاه سری» سابقه دستیاری کارگردان را نیز داشته است. این فیلمساز که جانباز نیز بود، مدتی قبل از درگذشت‌اش، عمل قلب انجام داده بود و حالش بهبود یافته بود اما صبح جمعه پنجم خردادماه در منزل بر اثر سکته قلبی درگذشت.

حمید روزبهانی فعال عرصه جلوه‌های میدانی سینمای ایران در اثر سکته قلبی در سن هفتاد سالگی از دنیا رفت. از جمله فعالیت‌های هنری‌اش که در عرصه جلوه‌های میدانی سینمای ایران سال‌ها دستیار نجف فتاحی بود، می‌توان به همکاری در فیلم‌هایی چون «راه آبی ابریشم»، «سرزمین کهن»، «مرد هزار چهره» و... اشاره کرد.

ایرج انواری از استادان برجسته طراحی گرافیک روز دوشنبه، ۱۵ خردادماه در بیمارستان چشم از دنیا فروبست.

انواری از دانش‌آموختگان دانشکده تزئینی در رشته چاپ و نگارش بود. او پس از آن، در مدرسه آردکو پاریس به ادامه تحصیل پرداخت و با گرافیک روز دنیا آشنا شد. سپس در بازگشت به ایران در دانشکده سابق خود به امر آموزش پرداخت و برای به‌روزسازی طرح دروس قدیمی گرافیک تلاش کرد.

حسین علاقمندان، هنرمند پیشکسوت و چیره‌دست قلمزنی اصفهان صبح روز پنجشنبه ۲۵ خردادماه در سن ۸۶ سالگی از دنیا رفت.

حسین علاقمندان در سال ۱۳۱۰ در شهر اصفهان متولد شد. قلمزنمی را از سن 11 سالگی نزد دایی خود جواد تراب‌پور آغاز کرد.

«حسین علاقمندان» تا سال‌ها در کارگاه قلمزنی خود واقع در کاروانسرای تحدید اصفهان - که امروز به جای آن برج جهان‌نما ساخته شده - فعال بود. سبک کار وی منحصر به فرد و شاخص است. این مرحوم با بهره‌گیری از اطلاعات کامل هنری در زمینه طراحی دارای سبک مخصوص به خود است. علاوه‌بر قلم زنی، ملغمه‌کاری از جمله هنر های سنتی منحصر به فرد «علاقه‌مندان» است.

صنایع دستی و هنرهای سنتی در یک هفته دومین هنرمند پیشکسوت خود را از دست داد. همزمان با روز جهانی صنایع دستی ۲۰ خردادماه نیز «صفرعلی بهرام نیاکان»، معروف به استاد صفر فولادگر «علامت ساز» از دنیا رفت.

علیرضا سلطانی شاد، عکاس مطبوعاتی ۱۱ خرداد در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

سلطانی از عکاسان مطبوعاتی قدیمی بود که در حوزه ورزشی فعالیت بیشتری داشت. او همچنین سابقه چند سال دبیری در سرویس عکس خبرگزاری ایلنا و موج را در کارنامه کاری خود داشت.

صفرعلی بهرام نیاکان معروف به «استاد صفر فولادگر» شنبه ۲۰ خرداد ماه به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت.

شهرت استاد "صفر فولادگر" به تبحرش در ساخت علامت برای مراسم‌های عزاداری بود. او که اهل تهران بود، علامت‌سازی را از ۱۵ سالگی در اصفهان شروع کرد و نزد استاد «حاج محمد جوهریان»، از اساتید فن فولادگری شاگردی کرده بود.

آن هنرمند حدود ۴۵ سال در این حوزه مشغول به کار بود و حدود ۱۴۰ «عَلَم» ساخته است. «بهرام نیاکان» همزمان با روز جهانی صنایع دستی - ۲۰ خرداد ماه - چشم از دنیا فروبست.

علی‌اکبر تجویدی، نقاش، پژوهشگر، باستان‌شناس و نگارگر اهل ایران 20 خرداد ماه درگذشت. وی سال‌ها برای پژوهش و معرفی هنر ایران تلاش کرد و در پژوهش‌های تاریخ هنر، تطور و تداوم تاریخی هنر ایران را در نظر داشت، در گذشته‌ی هنر ایران جست‌وجو کرد و به تحولات هنر معاصر نیز توجه داشت.

تجویدی با پشتوانه پژوهشی و اتکا به همت و جدیت فردی سال‌ها برای معرفی هنر ایران در عرصه بین‌المللی تلاش کرد و فرصت‌هایی را برای هنر ایران فراهم کرد. پژوهش‌های کیفی و جدی، آثار هنری و نتایج خدمات تجویدی مانگار و پایدار است. درگذشت این هنرمند و پژوهشگر هنر ایران را به خانواده گرانقدرش و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و بهترین درجات را برای آن زنده‌یاد از درگاه خداوند متعال خواستارم.

امیرجلال‌الدین اعلم، مترجم و پژوهشگر، ۲ خرداد، در سن ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

از برخی از ترجمه‌های او می‌توان به آثار ذیل اشاره کرد: «سنجش هنرو اندیشه فرانتس کافکا« والترزکل، «سنجش هنر و اندیشه فیودو و استانیسکی» ارنست سیمونز، «تهوع»ژان پل سارتر، «بیگانه» آلبرکامو، «محاکمه» فرانتس کافکا، «قصر» فرانتس کافکا، «تحلیلی نوین از آزادی« موریس کرفستون، «فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم» فردریک کاپلستون، «درآمدی به فلسفه» جان هرمن رندل و جاستوس بالکر، «جامعه باز ودشمنان آن» کارل ریموندپوپر، «تصحیح و تحشیه سیر حکمت در اروپا»، «فیلسوفان یونان و روم»، «فیلمنامه ماجرای نیمروز» تارانتینو.

ابراهیم مکلا، مترجم و از اعضای هیأت تحریریه «دایرة‌المعارف مصاحب»، 9 خرداد ماه در آمریکا درگذشت.

ابراهیم مکلا متولد سال ۱۳۱۸ در شهر شیراز بود. او فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه تهران و کارمند سیاسی وزارت خارجه تا دهه ۶۰ بود.

پیش از انقلاب در تدوین دایرة‌المعارف فارسی با غلامحسین مصاحب همکاری می‌کرد. او جزو هیأت تحریریه دایرة‌المعارف فارسی و مورد توجه و اعتماد غلامحسین مصاحب بود. بعد از انقلاب نیز معاون فرهنگی سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامی (انتشارات علمی و فرهنگی) شد. این سازمان جایگزین موسسه فرانکلین بود و مکلا بخش فرهنگی این سازمان را که بعد از انقلاب آشفته شده بود ساماندهی کرد. در این موسسه او دوره جدید «تاریخ تمدن» ویل‌ دورانت را راه‌اندازی کرد و ویراستاری چند جلد از این مجموعه را بر عهده داشت.

**درگذشتگان تیرماه:

کوروش اسدی، نویسنده دوم تیرماه در منزل شخصی خود در تهران درگذشت. «باغ ملی»، «بوکه‌باز»، «کوچه ابرهای گمشده» و «گنبد کبود» آثار منتشر شده از این نویسنده مطرح کشورمان است.

او در ۱۸ مرداد ۱۳۴۳ در آبادان زاده شد و شروع داستان‌نویسی‌اش از دوران نوجوانی‌اش بود. اسدی در سال ۱۳۶۶ یا ۱۳۶۷ اولین داستان جدی‌اش را نوشت که بعدها مجموعه داستان شد.

مجموعه داستان «باغ ملی» او در سال ۱۳۸۳ برنده چهارمین دوره جایزه گلشیری در بخش مجموعه داستان شده بود.

سیروس قهرمانی با فعالیت در حوزه مطبوعات سینمایی وارد دنیای هنر شد و در سریال «میرزا کوچک خان» نقش خالو قربان را ایفا کرد، در زمینه‌ی بازیگری، نویسندگی و کارگردان سینمای ایران فعالیت داشت؛ او یکشنبه شب هجدهم تیرماه در بیمارستان فیروزگر درگذشت.

قهرمانی از اوایل دهه چهل در کنار نویسندگی به عنوان بازیگر وارد سینمای ایران شد و در آثاری همچون «جدال بخاطر عشق»، «عذاب مرگ» و «وقتی که آسمان بشکافد» ایفای نقش کرد.

علیرضا آرایش، طراح فنی سینمایی در آثاری همچون «راه بهشت»، «تاج محل»، «زمزمه باد»، «وقت بودن»، «مصائب چارلی»، «ملکه»، «چارچنگولی»، «پایان دوم» به عنوان «طراح صحنه»، «مدیر صحنه»، «دستیار صحنه»، «دستیار لباس»، «دستیار دکور» حضور داشته است؛ او تیرماه ۹۶ درگذشت.

حبیب الله کاسه ساز، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در سال ۱۳۴۱ متولد شد. او در دوران فعالیت هنری خود تهیه ۱۵ اثر سینمایی را برعهده داشته و همجنین در ۳ فیلم سینمایی نیز ایفای نقش کرده است. این فیلمساز از فروردین ماه سال جاری به دلیل مشکلات گوارشی و ابتلا به سرطان در بیمارستان بستری بود و در نهایت صبح روز چهارشنبه ۲۸ تیردر سن ۵۵ سالگی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماریدرگذشت.

وی تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون «پرندهباز کوچک»، «او» ، «پروانه‌ای در مه» ، «اخراجی‌ها ۱ و ۲» و همچنین مجموعههای «در چشم باد»، «فوق سری» و ... را به عهده داشت. او به عنوان بازیگر در فیلم‌های « آخرین مرحله» (۱۳۷۴)، «هور در آتش» (۱۳۷۰) و «پرواز در نهایت» (۱۳۶۹) نیز ایفای نقش کرده است.

فریدون آزما از مدیران تولید فیلم‌های سینمایی و بازیگر؛ سابقه فعالیت در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «لژیون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «هامون»، «این ترانه عاشقانه نیست»، «درد مشترک»، «مردی در آینه»، «کشتی آنجلیکا»، «آب باد خاک»، «پاییزان»، «مدرسه رجایی» را به عنوان بازیگر، مدیر تولید، مجری طرح و دستیار تولید در کارنامه خود داشت.

این سینماگر که سابقه ایفای نقش در فیلم‌های «بوی خوش زندگی»، «دادستان» و «هامون» را داشت در ۲۸ تیر ماه در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

سعید صالح از مدیران بخش‌های مختلف جشنواره‌های سینمایی کشور و از پیشکسوتان این حوزه بود و از کارشناس پیشکسوت امور جشنواره‌های بنیاد فارابی و سابقه سه دهه همکاری با جشنواره‌های سینمایی را داشت. او به بیماری سرطان مبتلا شده بود به دلیل شدت گرفتن بیماری شامگاه یکشنبه چهارم تیرماه پس از انتقال به بیمارستان به دلیل وخامت در شرایط جسمانی‌اش درگذشت.

**درگذشتگان مرداد ماه:

مدیا کاشیگر زادهٔ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۳۵، یزد- درگذشتهٔ ۷ مرداد ۱۳۹۶، تهران) مترجم، نویسنده، شاعر و فعال فرهنگی ایرانی بود. تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های شعر، داستان و ترجمه از او منتشر شده‌است. وی همچنین دبیر جایزه ادبی یلدا و بنیانگذار و دبیر سه دوره جایزه ادبی روزی روزگاری بوده ‌است. وی همچنین عضو بنیان‌گذاران بنیاد جایزه محمود استاد محمد و عضو هیئت امنای این جایزه بود.

محمود پولادی مشهور به محمود جهان، خوانندهٔ موسیقی محلی و بندری جنوب ایران، متولد ۱۳۳۰ در ۸ مرداد امسال بدرود حیات گفت.

وی از سال ۱۳۶۶ تا پایان عمر، ۳۲ کاست و آلبوم موسیقی منتشر کرد که از آن جمله به موارد زیر می‌توان به آلبوم موسیقی «هله دان»، «یاد کارون»، «پریای دریا»، «ای واله»، «فانوس بندر»، «خلیج فارس» می توان اشاره کرد.

غلامرضا شکوهی، شاعر پیشکسوت خراسانی شامگاه 10 مرداد در بیمارستان رسالت تهران به رحمت ایزدی رفت.

شکوهی از جمله شاعران پیشکسوت خراسانی بود که سالیان دراز به فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرداخته و شاگردان زیادی را نیز تربیت کرده بود.

وحید نصیریان، نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های کوتاه و سریال‌های انیمیشنی شامگاه 5 مرداد ماه به دلیل سکته قلبی درگذشت. او متولد ۱۳۵۰ شهر اهر و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای زیبای تبریز در سال ۱۳۶۸ است و در عرصه‌ی نقاشی، فیلمنامه‌نویس و کارگردانی انیمیشن فعال بود.

نصیریان در برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی، گروهی نقاشی و طراحی در داخل و خارج از کشور و تصویرسازی ۱۲ عنوان کتاب برای نوجوانان از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ نیز فعالیت داشت.

ساخت تعدادی از فیلمهای کوتاه «سه قطره خون»،«بت ابدی»، «ضد نور»، «حفره»، «جای دیگر» و نویسنده و کارگردان انیمیشن بلند سینمایی «قلب سیمرغ» را برعهده داشته است.او جوایز متعدد ملی و بین المللی و همین‌طور داوری بیش از ۵۰ جشنواره ملی و بین المللی فیلم و انیمیشن را در کارنامه هنری‌اش داشت.

ایمان بخشایشی، شاعر غزلسرای جوان خراسانی 23 مرداد ماه بر اثر سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت. وی که در دو دهه اخیر شکوفا شد، در زمان کوتاهی توانست در میان شاعران جوان خراسان خوش بدرخشد.

خبر درگذشت ناگهانی این شاعر جوان که اسوه اخلاق شاعرانه و در میان شاعران جوان خراسانی زبانزد بود، جامعه شعری مشهد و خراسان را در بهت سنگینی فرو برد.

ناصر فرهودی، صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران ، مدیر استودیو پاپ، این فعال حوزه موسیقی ۱۳ مرداد، به علت سکته قلبی در بیمارستان دی تهران درگذشت.

محمدرضا شجریان، محمد اصفهانی، ناصر عبدالهی، علیرضا عصار، بابک بیات، ناصر چشم‌آذر، کارن همایونفر و مجید انتظامی از جمله هنرمندانی هستند که فرهودی با آن‌ها همکاری داشته است. او فارغ‌التحصیل رشته الکترونیک گرایش صدا از دانشکده صدا و سیما بود و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۵۵ آغاز کرده بود.

سیمین صداقت، گوینده پیشکسوت خبر رادیو ، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد ماه به دلیل ابتلا به سرطان در سن ۶۶ سالگی درگذشت. مرحوم صداقت بیش از سه دهه در عرصه گویندگی خبر فعالیت داشت و در سال ۱۳۸۸ بازنشسته شد.

پرویز میرخانی مدیر تدارکات سینمای ایران در آثاری همچون «پشت در خبری نیست»، «مسافر ری»، «مجازات»، «سفر»، «کودکانی از آب و گل»، «لبه تیغ»، «افسانه آه»، «چون ابر در بهاران»، «زمان از دست رفته»، «عبور از غبار»، «سرب»، «شاخه‌های بید»، «محموله»، «آوار»، «کفش‌های میرزانوروز»، «عبور از میدان مین»، «شیر سنگی»، «وکیل اول»، «جدال» به عنوان مدیر تولید، مدیر تدارکات، دستیار تدارکات حضور داشته است، او که در ۱۱ فیلم سینمایی مدیر تدارکات بوده ۲۹ مرداد ۹۶ درگذشت.

**درگذشتگان شهریورماه:

علی‌اکبر غفاری، از بازیگران و بدلکاران سینمای ایران ۳۱ شهریور ماه درگذشت. او بازیگر آثاری همچون «رنجر» و «لوکوموتیوران» بوده و همچنین سابقه ایفای نقش در برخی سریالهای تلویزیونی از جمله «ریحانه» را داشت. او در فیلم «قاتل اهلی» هم نقش کوتاهی را در مقابل امیر جدیدی داشت.

در مراسم بزرگداشت و گرامیداشت بازیگران بدلکار پیشکسوت سینمای ایران از مرحوم علی اکبر غفاری هم یاد شد و با حضور پسرش بر روی سن از خانواده وی تقدیر شد که پسرش با بُغض بیان کرد حال خوبی برای صحبت کردن ندارم و باید اکنون پدرم می‌بود و این جایزه را دریافت می‌کرد.

پرویز شفا ، مترجم، نویسنده، مدرس سینما و رئیس سابق دانشکده هنرهای دراماتیک تهران بود. وی به زبان انگلیسی تسلطی کم‌نظیر داشت و مقالات و کتاب‌های باارزشی از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرده است. وی با بیش از چهار دهه فعالیت، آثار مکتوب مهمی دربارهٔ فیلمسازان شوروی به ‌ویژه ژیگا ورتوف، ایزینشتاین و پودفکین، سینمای پیشروِ کشورهای آمریکایِ لاتین، سینمای آفریقا، سینمای سیاسی، سینمای کشورهایِ عرب، و فیلم‌های کارگردانان شاخص سینما از خود به جای گذاشته است. استاد شفا سرانجام شهریورماه امسال به علت بیماری درگذشت.

اسماعیل رها، شاعر پیشکسوت روز پنجشنبه ۳۰ شهریورماه در سن هشتاد و شش ‌سالگی از دنیا رفت.

وی دوم اسفند ۱۳۱۰ در تهران به دنیا آمد. «خوشه خشم»، «لب تلخی و فنجان»، «کوتاه مانا بلند»، «بیراه خورشید»، «طلایه‌ای بر پاییز» ، «طلایه و باران»، «بیراهه خورشید (شعر بلند)» و «جرقه‌ای در باد (شعر کوتاه)» از رها منتشر شده است. سه جلد کتاب نیز آماده چاپ دارد که چاپ نشده و باید ناشری برای آن‌ها پبدا کنیم.

نادر گلچین، خواننده ، جمعه، ۳۱ شهریورماه در سن 81 سالگی بر اثر ایست قلبی در گذشت. وی در سال ۱۳۱۵ در شهر رشت متولد شد. او پس از آمدن به تهران در سال ۱۳۳۹ با اداره هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر همکاری کرد. گلچین همچنین از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۲ در رادیو ایران فعالیت داشت.

داریوش تهامی، ۱۹ شهریورماه به ‌علت عارضه مغزی در تهران از دنیا رفت.

داریوش تهامی وارث «عکسخانه تهامی» بود. پدر او - جواد تهامی - عکاس بود و از تهران عکس‌هایی را ثبت کرده که ارزش تاریخی زیادی دارند. داریوش تهامی پس از درگذشت پدرش، در این عکسخانه کار کرد. او پیش از این اظهار کرده بود که می‌تواند از اجاره دادن مغازه پدرش، درآمد زیادی داشته باشد، اما به‌ خاطر عشق به عکس و عکاسی و آرشیوی که در این عکسخانه وجود دارد، ترجیح می‌دهد آن را به همین صورت نگه دارد.

بزرگ نادرزاد، مترجم آثار فلسفی، شانزدهم شهریورماه، پس از یک دوره بیماری در بیمارستان گاندی تهران درگذشت. بزرگ نادرزاد مترجم آثاری چون حکمت یونانیان (شارل)، آئین میترا (ورمارزن)، تأمل در مبانی دموکراسی (دوباتن)، توکویل (کنن هوتر)، رسالهای در بارب انسان (کاسیرر)، قدرت سیاسی (لاپیر) و دموکراسی در امریکا (توکویل) بود.

ناصر خویشتن‌دار، دوبلور و گوینده پیشکسوت خبر، جمعه سوم شهریور ماه دار فانی را وداع گفت.

ناصر خویشتن‌دار، دوبلور پیشکسوت که از مدتها پیش از عارضه‌ سرطان معده رنج می‌برد، اعلام کرده بود که از سال ۹۳ به دلیل گرفتگی تارهای صوتی‌اش دیگر در رادیو و عرصه دوبله فعالیت نداشت. وی حدود ۶۰ سال در عرصه‌ی دوبله و ۳۰سال است که در رادیو فعالیت داشت.

محمدحسن رادمان، نوازنده، معلم پیشکسوت ویولن و رهبر ارکستر 27 مهر 96درگذشت.

محمدحسن رادمان در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد و از هنرستان موسیقی این هنر را دنبال کرد. در آنجا ضمن آشنایی با تئوری موسیقی، ردیف موسیقی ایران را نزد احمد فروتن آموخت و ردیف‌های ابوالحسن صبا را نزد محمود ذوالفنون فراگرفت.

این هنرمند به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به تدریس آواز های دسته‌جمعی و سپس به نوازندگی در ارکستر های وزارت فرهنگ و هنر مشغول شد. وی همچنین در هنرستان موسیقی تبریز نیز تدریس کرد.

این هنرمند در طول فعالیت های هنری‌اش ضمن تدوین مقالات و جزوه‌های آموزشی دهها تقدیرنامه از موسسات عالی و دانشگاهی دریافت کرد. همچنین ارکستر مایستر ارکستر حسین دهلوی و رهبر ارکستر فرهنگسرای ملل بود.

**درگذشتگاه آبان ماه:

علی‌اشرف درویشیان، داستان‌نویس و پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبیات عامه، ۴ آبان‌ماه در پی یک دوره بیماری طولانی‌مدت در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

وی سوم شهریورماه ۱۳۲۰ در کرمانشاه به دنیا آمد. از او آثار متعددی منتشر شده است که «بیستون»، «آبشوران»، «فصل نان»، «همراه آهنگ‌های بابام»، «گل طلا و کلاش قرمز»، «ابر سیاه هزارچشم»، «روزنامه دیواری مدرسه ما»، «رنگینه»، «کی برمی‌گردی داداش جان»، «آتش در کتابخانه بچه‌ها»، «چون و چرا»، «داستان‌های محبوب من» (با همکاری رضا خندان مهابادی)، «سلول ۱۸»، «سی‌ودو سال مقاومت در زندان‌های شاه» و «افسانه‌ها و متل‌های کردی» از آن جمله‌اند.

«سال‌های ابری» (۲ جلد)، «درشتی»، مجموعه ۲۰ جلدی «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» (با همکاری رضا خندان مهابادی)، «واژه‌نامه گویش کرمانشاهی»، «یادمان صمد» (صمد بهرنگی)، «شب آبستن»، «از این ولایت»، «قصه‌های آن سال‌ها»، «هفت مرد، هفت داستان»، «خاطرات صفر خان» (صفر قهرمانیان) و «دانه و پیمانه» (با همکاری رضا خندان مهابادی) نیز از دیگر آثار درویشیان هستند.

غلامرضا علی‌بابایی، نویسنده و مترجم آثار تاریخی و سیاسی و دیپلمات، 29 آبان ماه از دنیا رفت.

از آثار این نویسنده و مترجم فقید می توان به ترجمه آثاری چون نیکسون، کیسینجر و شاه ترجمه رهام الوندی و غلامرضا علی‌بابایی، فرهنگ سیاسی آرش (تالیف)، فرهنگ روابط بین‌الملل (تالیف)، تاریخچه انرژی هسته‌ای در ایران و جهان، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی (ویراستار)، سیری در تاریخ سیاسی ایران از هخامنشی تا کنون نوشته جن.راف گارثویت، تاریخ روابط آمریکا و شوروی: از انقلاب روسیه تا فروپاشی کمونیسم، نوشته پیتر بویل، ترجمه محمدرفیعی مهرآبادی و غلامرضا علی‌بابایی، تاریخ نیروی هوایی از پهلوی تا انقلاب، و تاریخ ارتش ایران (از ۵۵۸ پیش از میلاد تا ۱۳۵۷ شمسی) اشاره کرد.

حاج اصغر کاشی‌تراش اصفهانی، هنرمند پیشکسوت کاشی‌کاری 24 آبان براثر کهولت سن درگذشت.کاشی‌کاری مسجد رسول اکرم (ص) واقع در جهانشهر اولین پروژه‌ی کاری‌ آن مرحوم در کرج بوده است.

اصغر کاشی تراش اصفهانی فرزند حسین کاشی تراش اصفهانی از هنرمندان سرشناس کشورمان است که اوج هنرش را در مجموعه کاخ سعدآباد می‌توان دید. او این حرفه را از پنج سالگی در کنار پدرانش آموخت و از سال ۱۳۴۶ در کرج زندگی می‌کرد.

این هنرمند کاشی‌تراش که در اصفهان، یزد، تهران، قزوین و کیش، مساجد و حسینیه‌های زیادی را کاشی‌کاری کرده، کاشی‌کاری‌های تئاتر شهر، مرمت کاشی‌های بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، کاشی‌کاری سردر سفارت ایران در آمریکا را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است.

سیامک یحیی‌زاده، شاعر و نویسنده‌ی گیلانی، صبح روز ۲۳ آبان ماه درگذشت. یحیی زاده که آثارش با امضای «سین – سیامک» در جراید منتشر می‌شد زاده‌ی ۲۵ مهر سال ۱۳۲۴ در رشت بود. او برادر سیاوش یحیی زاده نقاش و مدیر گالری پویا است. یحیی زاده بازنشسته آموزش ‌ وپرورش گیلان، عضو انجمن «یاران دوشنبه رشت» و انجمن مهرورزان گیلان بود. یحیی زاده همچنین نقش پررنگی در ادامه‌ فعالیت خانه‌ فرهنگ گیلان داشت و در هیات اجرایی گروه گیلان شناسی آن فعالیت می‌کرد.

از سیامک یحیی زاده مجموعه اشعار گیلکی « من دانم تو »، « یاسه »، «جان!» و «واورسن تراژدی» به جای مانده است. مضامین شعر این معلم پیشکسوت گیلک زبان مملو از حسرت، انتظار، تنهایی، سرگشتگی و عاشقی است.

نازنین دیهیمی مترجم، ویراستار و روزنامه‌نگار ایرانی بود. ۲۰ آبان درگذشت.

نازنین دیهیمی ترجمه را زیر نظر پدرش، خشایار دیهیمی، آموخت و کار ترجمه را با آثاری در حوزهٔ ادبیات نوجوانان آغاز کرد، و در زمینهٔ ادبیات نمایشی و علوم انسانی ادامه داد. از دیهیمی ترجمه‌هایی (با همکاری مهدی نوری) از آثار تام استاپارد، لوسی کرک وود، و جان هاج، در قالب مجموعهٔ «تئاتر و تاریخ»، منتشر شده‌است. از ترجمه‌های دیگر او می‌توان به مجموعه مقالاتی از اسلاونکا دراکولیچ، و مجموعه‌ای از کتابهای داستانی باربارا پارک اشاره کرد. او نزدیک به یک دهه از ویراستاران ادبی نشر ماهی بود.

ناصر اتکالی، از دستیاران فیلم برداری سینمای ایران ۹ آبان ۹۶ درگذشت. در کارنامه کاری او دستیاری فیلمبرداری فیلم سینمایی«آری چنین بود»، عضو گروه فنی فیلمبرداری فیلمهایی چون «آبادانی‌ها»، «دیگه چه خبر؟!» و آوای دریا دیده می‌شود او همچنین در ۸ اثر سینمایی هم عضو گروه فنی بوده است.

محمد پورستار، متولد ۱۳۱۸ در استان اردبیل بازیگر سینما و تلوزیون بود. این هنرمند از پیش از انقلاب فعالیتهای هنری خود را آغاز کرد و در ۱۶ فیلم سینمایی ایفای نقش کرد که از جمله آن می‌توان به «صبح روز هفتم»، «نطفه شوم»، «لاک پشت»، «آخرین شناسایی»، «عصیان»، «مسافران»،«ارثیه شکار» اشاره کرد.

او در مجموعه‌های متعددی همچون «مریم مقدس»، «مردان آنجلس»، «یوسف پیامبر» و «مختارنامه» نیز ایفای نقش کرده است. این بازیگر صبح روز پنجشنبه۲۵ آبان ماه درگذشت. او مدت‌ها پیش دچار سکته قلبی شده و در بیمارستان بستری بود و پس از بهبودی به خانه منتقل شدند و حال این هنرمند رو به بهبود بود اما از دنیا رفت.

**درگذشتگان آذرماه:

حبیب الله چایچیان متخلص به "حسان" شاعر و مرثیه سرای اهل بیت (علیهم السلام) پنج‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ درگذشت درگذشت.

چایچیان متولد سال ۱۳۰۲ شمسی در شهر تبریز است و طی سال های اخیر به دلیل بیماری و وخامت حال در منزل بستری بود.

حسان از جمله تاثیرگذارترین شاعران آئینی معاصر بوده است که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تحسین قرار گرفته است. دو شعر "امشب شهادت نامه عشاق امضا می شود" و "آمدم ای شاه پناهم بده" از معروفترین سروده های اوست.

مجید واحدیزاده در سال 1347 در اردبیل به دنیا آمد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته نویسندگی، بازیگری، کارگردانی تئاتر و تلویزیون به چهره‌ای معروف در استان اردبیل تبدیل شد و توانست در جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های مختلف جوایزی را به دست آورد.

این هنرمند اردبیلی بعد از سالها زندگی هنری، اول آذرماه بر اثر ایست قلبی در بیمارستان امام خمینی اردبیل درگذشت.

برهان‌الدین حسینی، یکی از داستان‌نویسان و نویسندگان قدیمی اصفهان و یکی از اعضای فعال «جُنگ ادبی اصفهان» بود. او روز پنج‌شنبه 23 آذر ماه یک روز قبل تولدش بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت.

برهان الدین حسینی شاید شانس این را نداشت و یا نمی‌خواست که کتابی از او منتشر شود اما در هر شماره از «جُنگ اصفهان» از او داستان کوتاهی منتشر می‌شد.همچنین او مجموعه غنی از هنرمندان اصفهان را جمع‌آوری کرده است.

حسینی داستان‌نویسی را از زمانی که 15 سال بیشتر نداشت آغاز کرد، نخستین داستانش در مجله «صدف» در تهران چاپ شد. این تنها داستان او نبود که در این مجله به چاپ رسید. برهان الدین حسینی توسط معلم زبان خود «احمد گلشیری» به حلقه ادبی «جُنگ اصفهان» معرفی شد و پس از انقلاب به هیات تحریریه مجله «زنده رود» پیوست و داستان‌ها و نقدهایش را در این مجله چاپ می‌کرد.

علی‌اکبر یساولی ثانی، بنیانگذار انتشارات یساولی براثر کهولت سن 24 آذرماه در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

وی انتشارات یساولی را در سال ۱۳۳۰ تاسیس کرد و این انتشارات از جمله بنگاه‌های انتشاراتی است که بیشترین تمرکز خود را بر چاپ آثار نفیس گذشته است.

احمد اقوام شکوهی، قدیمی‌ترین نقاره زن حرم حضرت ثامن الحجج (ع) روز۲۲ آذرماه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

این نقاره‌ زن از ۱۹ سالگی این هنر را در نقاره‌خانه حرم رضوی آغاز کرد و حدود ۷۲ سال در این نقاره‌خانه نواخت.

ناهید دایی جواد، خواننده موسیقی سنتی ایران در ۷۵ سالگی درگذشت. وی ۱۹ آذرماه بر اثر سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت.

ناهید دایی جواد در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۲۱ در شهر اصفهان به دنیا آمد. او در استخدام آموزش و پروش بود و در آموزشگاه‌های موسیقی به تدریس می‌پرداخت. دایی جواد در سال ۱۳۸۱ سه کنسرت در تهران و در تالارهای وحدت، اندیشه و فرهنگ با مشارکت کیان علی‌نژاد اجرا کرد و پس از آن به همراه «گروه ایراندخت» تور کنسرتی را در شرق ایالات متحده داشت.

مجتبی عبدالله‌نژاد، مترجم برجسته که آثار زیادی را از آگاتا کریستی ترجمه کرده بود روز چهارشنبه 15 آذر ماه در سن 48 سالگی در پی سکته قلبی از دنیا رفت.

مجموعه شعر «آوازهای ماه و معادله‌های ریاضی» و «گفتگو با مسعود سعد سلمان» از آثار تالیفی منتشرشده اوست. او کتاب‌های «گفت‌وگو با سعدی» و «گفت‌وگو با ناصرخسرو» را هم تالیف کرده بود که هنوز منتشر نشده‌اند.

از ترجمه‌های عبدالله‌نژاد نیز به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «اسطوره‌های یونان» و «اسطوره‌های خاور دور»: دونا روزنبرگ، «اسطوره‌های خاورمیانه»:پی‌یر گریمال، «افسانه‌های سوئیس»: فریتس مولر گوگنبول،«داستان‌ها و افسانه‌های مردم کانادا»: الیزابت کلارک، «تاریخ کوتاه نقد ادبی»: ورنون هال،«مفهوم رمانتیسم در تاریخ ادبی»،«عرفان و فیزیک جدید»:مایکل تالبوت،«معمای ساعت» و «معمای قلعه وحشت»: رابرت آرتور، «پرواز عقاب» و «فرود عقاب»:جک هیگینز، «هندرسون شاه باران»: سال بلو، و آثار آگاتا کریستی شامل: «مصیبت بی‌گناهی»، «شب بی‌پایان»، «قتل در خانه کشیش»،«قتل آسان است»،«مرگ خانم مگینتی»، «جیب پر از چاودار»، «راز قطار آبی»، «در هتل برترام»، ‌«جسدی در کتابخانه»،«نوشابه با سیانور»، «راز سیتافورد»، «آیینه سرتاسر ترک برداشت»، «چرا از ایوانز نخواستند»، «شرارتی زیر آفتاب»،«چشم‌بندی»،«معمای کاراییب»، «دست پنهان»، «موج‌سواری»، «الهه انتقام»، «جشن هالووین»، «چهار غول بزرگ»، «ساعتها»، «شاهد خاموش»، «قتل در تعطیلات»، «قتل در خوابگاه دانشجویی»، «گرگ در لباس میش» و «مقصد نامعلوم».

خالو محمد قنبر هرمزی، یکی از اعضای گروه موسیقی لیوا که برای برگزاری هفته هنر هرمز همراه این گروه به تهران آمده بود، بر اثر سکته قلبی درگذشت.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی روز سه شنبه ۱۴ آذرماه به دلیل سکته قلبی و کهولت سن از دنیا رفت. گروه لیوای هرمز از پیشکسوتان موسیقی هرمز و قدیمی‌ترین گروه های هرمزگان تشکیل شده که تاکنون در فستیوال‌های مختلف کشور حضور داشته و به معرفی آیین‌های موسیقی هرمزگان پرداخته‌اند.

مجید واحدی زاده، نویسنده، بازیگر تئاتر و تلویزیون در سال ۱۳۴۷ در اردبیل به دنیا آمد و بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در رشته نویسندگی، بازیگری، کارگردانی تئاتر و تلویزیون توانست در جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر در بخش‌های مختلف جوایزی را به دست آورد.

این هنرمند در سال ۸۷ از سوی مرکز هنرهای نمایشی کشور به عنوان یکی از ۳۰ چهره اثرگذار تئاتر کشور بعد از انقلاب اسلامی معرفی شد؛ او بعد از سالها زندگی هنری، اول آذر ۹۶ بر اثر ایست قلبی در بیمارستانی در اردبیل درگذشت.

**درگذشتگان دی ماه:

محمد کوثر، استاد سابق تئاتر دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، روز یکشنبه ٢٤دی ماه در تهران از دنیا رفت.

دکتر محمد کوثر استاد و کارگردان برجسته سالهای دور تئاتر ایران که پس از انقلاب به امریکا رفت و در دانشگاه های معتبر آنجا به تدریس تئاتر پرداخت درگذشت. کوثر از جمله اساتیدی بود که نسل مهمی از بازیگران ایران همچون امین تارخ، اصغر همت، مهدی هاشمی، داریوش و فرهنگ و… از هنرجویان او بودند و در طول سالیان مهمترین متون کلاسیک تئاتر جهان را به صحنه های تئاتر ایران آورد. اما به سبب نامهری و شتاب زدگی برخوردهای اوایل انقلاب کوثر از ایران رفت و تبدیل به چهره ای کمتر شناخته شده و قدر نادیده در تئاتر ایران شد.

استاد محمد شاهرودی ، این بازیگر قدیمی به عنوان بازمانده نسل اول تئاتر مشهد شناخته می‌شود که در سال‌های دور فعالیت خود، در تماشاخانه سنگلج نقش کورش کبیر را بازی کرده بود. او همچنین کار خود را با تابلو نویسی سینماها و تئاترهای مشهد شروع کرد و پس از سال‌ها ایفای نقش در نمایش‌های مختلف، عصر ۲۲ دی‌ماه در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

جمشید الوندی، فیلمبردار باسابقه ای که تمام مراحل کار کردن را در یک گروه فیلمبرداری تجربه کرده بود. یعنی به آرامی مراحل را پشت سر گذاشته بود تا پشت دوربین باشد و فکر نمی‌کنم کسانی که در سینمای ایران سابقه بیش از 10 سال فعالیت دارند جمشید الوندی را نشناسند.

در کارنامه کاری‌اش فیلمبرداری فیلم‌های چون خانواده ارنست (۱۳۸۸)، تیغ‌زن (۱۳۸۷)، زن بدلی (۱۳۸۵)، این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)، نگاه (۱۳۸۳)، باج خور (۱۳۸۲)، شب‌های روشن (۱۳۸۱)، بهشت از آن تو (۱۳۷۹)، جان‌سخت (۱۳۷۶)، بالاتر از خطر (۱۳۷۵)، عروسی مهتاب (۱۳۷۵) و ...را دارد. وی متولد 1322 بود و پس از تحمل یک دوره بیماری 15 دی ماه درگذشت.

منوچهر پوراحمد، تهیه‌کننده و کارگردان ۳۰ دی ماه درگذشت. از جمله سریال‌هایی که در این سال‌ها توسط پوراحمد تهیه شده است می توان به «خاله خانم»، «آخرین ستاره شب»، «ازدواج پر ماجرا»، «عروسی ۷۷»، «در انتهای شب» و «تصمیم نهایی» اشاره کرد.

«استاد احمد احمدی»، تاثیرگذارترین خواننده پیشکسوت حوزه زاگرس جنوبی، نغمه‌دانی صاحب‌ذوق ، مؤلف کلام ماندگار آثار درخشان خویش بود و در مقام میراث‌داری، پایه‌گذار «مکتب احمدی» در گستره موسیقی کهن اقلیم بویراحمد و ممسنی.
احمد احمدی استاد آوازهای ممسنی و کهگیلویه و بویراحمد چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه بر اثر کهولت سن از دنیا رفت.

سید داود سیدی گرفمی، تهیه کننده، کارگردان و مدرس سینما در طی سال‌های فعالیت در حوزه سینمای مستند آثار ارزشمندی را تولید کرد و در امور آموزش در موسسه «هنر سیاه و سفید» که خود تاسیس کرده بود، هنرجویانی را تربیت کرد. او پس از گذشت مدتی کوتاه بستری شدن در بیمارستان پنجشنبه ۱۴ دی ماه به دیار باقی شتافت.

او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۴ در حیطه تهیه کنندگی ، کارگردانی ، نویسندگی و بازیگری (سینما ، تلویزیون و تئاتر) شروع کرد. در کارنامه کاری او تهیه و تولید بیش از ۵۰ فیلم مستند، تهیه و تولید بیش از۱۰ فیلم مستند و داستانی، تهیه و تولید بیش از چندین سریال و مجموعه تلویزیونی و عضو پیوسته انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند سینمای ایران و عضو پیوسته انجمن صنفی فیلمسازان آسیفای سینمای سینمای ایران (انیمیشن سازان) و همچنین عضو پیوسته انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد سینمایی ایران، عضو پیوسته انجمن صنفی موسسات فرهنگی و هنری استان تهران مدیرعامل و رئیس هئیت مدیره موسسه هنر سیاه و سفید مدرس دروس اختصاصی سینما و رسانه های تصویری در مراکز آموزشی دیده می‌شود.

علی رامز از پیشکسوتان و بازیگران تئاتری در طول سال‌ها فعالیت هنر خود، در نمایش‌های هادی مرزبان بازی کرده و متولد سال ۱۳۰۶ بود.او عصر روز ۷ دیماه ۹۶ در منزل خود و در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت.

او در سال ۱۳۰۶ در تهران متولد شد و پس از گذراندن دوره دبستان به دبیرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان سابق) وارد شد و بواسطه آشنایی با افرادی چون عزت الله انتظامی و زنده یاد هوشنگ بهشتی به تئاتر تهران آن زمان راه پیدا کرد.

این هنرمند در طول فعالیت هنری خود موفق به حضور در چندین فیلم سینمایی، چندین تئاتر صحنه و سریال های متعدد تلویزیونی از جمله: «امیرکبیر»، «وزیر مختار»، «مرغ حق» ، «یکی از این روزها»، «پاییز بلند»، «شمارش معکوس»، «محاکمه»، «عبور از خط سرخ»، «قضیه اوپنهایمر» شده است. علی رامز در نمایش‌هایی به کارگردانی هادی مرزبان به عنوان بازیگر حضور داشته و بیش از سی‌سال با گروه تئاتر حرکت همکاری مستمر داشته است.

جمشید الوندی، از فیلمبرداران پیشکسوت سینمایی پس از تحمل یک دوره بیماری ۱۵ دی ماه درگذشت.

در کارنامه کاری‌اش فیلمبرداری فیلم‌های چون خانواده ارنست (۱۳۸۸)، تیغ‌زن (۱۳۸۷)، زن بدلی (۱۳۸۵)، این ترانه عاشقانه نیست (۱۳۸۴)، نگاه (۱۳۸۳)، باج خور (۱۳۸۲)، شب‌های روشن (۱۳۸۱)، بهشت از آن تو (۱۳۷۹)، جان‌سخت (۱۳۷۶)، بالاتر از خطر (۱۳۷۵)، عروسی مهتاب (۱۳۷۵) و ...را دارد.

اسماعیل حیدری مراغه‌ای متولد سال ۱۳۲۸ در مراغه بود. مردم آذربایجان این طنزپرداز مراغه‌ای را با اجرای خاطره‌گویی و استندآپ‌ کمدی‌هایش که غالبا به زبان ترکی‌ است، می‌شناسند. وی که از طنزپرداز معروف کشورمان بود ، صبح سوم دی ماه در سن ۶۸ سالگی در کرج دار فانی را وداع گفت.

**درگذشتگان بهمن ماه:

فریده صابری متولد سال ۱۳۲۷ دیپلم هنرستان عالی موسیقی را در سال ۱۳۴۷ دریافت کرد. او دارای لیسانس کارگردانی و بازیگری از دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک ایران و مدرک فوق لیسانس از دانشگاه ایندیانا در آمریکا بود.

این بازیگر در تئاترهای "الو تریا"، "ایوانف"، "آقا محمدخان کالیگولا"، "شام آخر" ، "ریچارد سوم"، "آوازخوان طاس"، "وقت ناهاری"، "لبخند باشکوه آقای گیل"، "ملاقات بانوی سالخورده"، "کرگدن"، "هرکول" و "طویله اوجیاس" ایفای نقش کردو در سریال‌هایی چون "دلنوازان"، "همه بچه‌های من"، "بگذار آفتاب برآید"، "در قلب من"، "تنهاترین سردار"، "سنگ و شیشه" حضور داشت. علاوه بر این بازی در فیلم‌هایی چون "مارال" ، "روز شیطان"، "روز واقعه" را در کارنامه کاری خود دارد.

صابری ۱۹ بهمن ماه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.

محمد توکلی، فرزند احمد توکلی ـ نماینده پیشین مجلس ـ به دلیل نارسایی کبدی در بیمارستان نمازی شیراز صبح روز 28 بهمن ماه درگذشت. او در زمینه طراحی گرافیک فعال بود و به شکل تخصصی در زمینه طراحی لوگو و آرم کار می‌کرد. توکلی شاگرد مسعود نجابتی ـ طراح گرافیک و خوش‌نویس ـ بود. طراحی تندیس «هدهد» جایزه کتاب سال سینما از جمله کارهای این هنرمند به شمار می‌رود.

محسن سلیمانی داستان‌نویس، مترجم و پژوهشگر ادبیات داستانی و طنز بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۴ به سلیمانی نشان درجه‌یک هنری در زمینهٔ ادبیات داستانی اعطا کرد. سلیمانی، که رایزن فرهنگی ایران در صربستان بود، صبح روز دوم بهمن سال ۱۳۹۶ در بلگراد درگذشت.

از آثار محسن سلیمانی می‌توان به سالیان دور (مجموعه داستان)، آشنای پنهان (مجموعه داستان)، چشم در چشم آینه (مجموعه نقد و یک گفتار)، تأملی دیگر در باب داستان (ترجمه)، رمان چیست؟ (ترجمه و نگارش)، درسهایی درباره داستان‌نویسی (ترجمه) اشاره کرد.

اردلان عطارپور نویسنده و روزنامه‌نگار، یکشنبه ‌۸ بهمن ماه در سن ۶۰ سالگی، به علت سکته قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. وی نویسنده کتاب‌هایی چون توهم توطئه، هفت‌خط ز جام حافظ، پیامبر کفرگو، مو لای درز فلسفه، درخت عقیم، اقتدا به کفر، مثل همیشه نیست و مدرنیته یعنی خوردن از میوه ممنوعه (در دست انتشار) بود و با روزنامه‌ها و نشریاتی چون همشهری، کتاب ماه، گلستان قرآن، چیستا، اکنون، حوادث، دنیای اقتصاد، جهان صنعت و... همکاری داشت.
او برادر اُرد عطارپور تهیه‌کننده و مستندساز است.

یوسف شاه‌حسینی از تعزیه‌خوانان پیشکسوت شهرستان «تفرش» شامگاه 6 بهمن ماه در اثر تصادف در جاده از دنیا رفت.

خادم الحسین یوسف شاه‌حسینی از پژوهشگران فرهنگی و یکی از یاران خوش‌سابقه جشنواره آیینی سنتی بود، او سال‌های زیادی در راستای هنر شبیه‌خوانی و هنرهای بومی تلاش کرد. شاه‌حسینی از دوران نوجوانی به هنر تعزیه پرداخت و بیشتر مخالف‌خوان بود. او در اغلب حسینیه‌ها و تکایای تفرش و اطراف این شهرستان برنامه‌های تعزیه‌خوانی داشت. در همین محرم اخیر هم هر روز صبح در یکی از تکایا تفرش تعزیه اجرا می‌کرد و من افتخار حضور در اجرای او را داشتم.

معصومه جمهوری، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس کودکان، چهارشنبه ۲۵ بهمن درگذشت و در زادگاهش همدان به خاک سپرده شد. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد ادبیات نمایشی و نویسنده نمایشنامه‌هایی چون «عشق گمشده»، «زاغی»، «مهربانترین همسایه»، «ام رضا»، «داروخانه دکتر ایلیا» و ... بود و از فیلمنامه‌های او می‌توان به «تقاطع»، «صبحانه دیگر»، «مزرعه طالایی»، «دوستی عروسک‌ها»، «ماهی‌هاپرنده می‌شوند» بود.

جمهوری همراه با گروه فیلمنامه‌نویسان شرکت سیمرغ در نگارش بیش از 2000 دقیقه انیمیشن برای صداوسیما همکاری داشت و عضو تیم فیلمنامه‌نویسان مجموعه‌های «کیکو و میکو»، «بچه تابستان»، «تی تی»، «پوتین‌های بالدار»، «حالا می‌گی چکار کنه»، «تام تام» و ... بود.

ایرج کاظمی، ادیب و پژوهشگر لرستان، چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه، به‌علت عارضه قلبی در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد دار فانی را وداع گفت. کاظمی متولد ۱۳۲۰ خرم‌آباد و از چهره‌های نخبه‌ی فرهنگی و ادیب استانی بود. وی ادیب، پژوهشگر و روزنامه‌نگار بود و البته آثار متعددی هم نوشت. این پژوهشگر از مؤسسان انجمن اهل قلم لرستان بود. او کتاب حافظ در اندیشه حافظ‌شناسان را نوشت. فارغ‌التحصیل زبان و ادبیات فارسی بود. کتاب مشاهر لر نیز از جمله آثار او است.

یوسف شاه‌حسینی از دوران نوجوانی به هنر تعزیه روی آورد و بیشتر مخالف‌خوان بود. او در اغلب حسینیه‌ها و تکایای تفرش و اطراف این شهرستان برنامه‌های تعزیه‌خوانی داشت. در محرم اخیر هم هر روز صبح در یکی از تکایا تفرش تعزیه اجرا می‌کرد. او از پژوهشگران فرهنگی و همراهان جشنواره آیینی سنتی بود. او سال‌های زیادی در راستای هنر شبیه‌خوانی و هنرهای بومی تلاش کرد. این تعزیه خوان در اثر یک تصادف در جاده تفرش به تاریخ ۶ بهمن ماه جان خود را از دست داد.

**درگذشتگان اسفندماه:

لوون هفتون، بازیگر سینما و تئاتر ارمنی سر صحنه فیلمبرداری، در 19 اسفند ماه اتفاق افتاد.

لوون هفتوان بازیگر ایرانی ارمنی سینما و تئاتر ایران متولد سال 1345 بود که در دهه 90 حضور فعالی در سینما داشت و با فیلم «پرویز» به کارگردانی مجید برزگر مطرح شد و بازی‌اش در فیلم‌هایی همچون «مردی که اسب شد»، «یک دزدی عاشقانه»، «دراکولا»، «غیر مجاز»، «کوپال» و «هجوم» ادامه یافت و در جشنواره فیلم فجر امسال هم با فیلم «کار کثیف» خسرو معصومی در این رویداد حضور داشت.

همایون شهنوازکارگردان سریال «دلیران تنگستان» و «روزهای به‌یادماندنی» پنجم اسفند ماه در منزل شخصی خود دچار حادثه سوختگی شد و به دلیل شدت سوختگی و همچنین ایست قلبی ۱۶ اسفند ماه در بیمارستان درگذشت.

وحید نصیریان، دانش‌آموخته دانشگاه هنرهای زیبای تبریز در عرصه‌ی نقاشی، فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی انیمیشن فعال بود. او نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های کوتاه و سریال‌های انیمیشن بوده است و ساخت فیلم‌های کوتاه با عناوین «سه قطره خون»، «بت ابدی»، «ضد نور»، «حفره»، «جای دیگر» و انیمیشن بلند سینمایی «قلب سیمرغ» را برعهده داشته است.

این هنرمند جوایز متعدد ملی و بین‌المللی و همچنین داوری بیش از ۵۰ جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم و انیمیشن را در کارنامه هنری‌اش دارد. وی همچنین در برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی نقاشی و طراحی در داخل و خارج از کشور و تصویرسازی ۱۲ عنوان کتاب برای نوجوانان از سال نیز فعالیت داشت.نصیریان، روز جمعه شش مرداد ماه ۱۳۹۶ به دلیل ایست قلبی درگذشت.

صادق تبریزی، از پایه گذاران نقاشی خط در ایران و از هنرمندان بنام مکتب «سقاخانه» در سن ۷۹ سالگی در لندن درگذشت. او متولد ۱۳۱۷ در تهران بود. وی نخستین بار در سال ۱۳۳۸ نقاشیخط را روی یک پنل سرامیکی کار کرد و به گواه برخی کارشناسان و منتقدان کار این هنرمند ،نخستین اثر نقاشیخط است که کلماتش به قصد خوانده شدن نوشته نشده است.

تبریزی اوایل دهه ۱۳۴۰ نزد استاد علی اکبر کاوه،خوشنویسی را فرا گرفت و پس از آن همزمان با رواج مکتب سقاخانه در میان شماری از هنرمندان، به سبک نقاشی- خط روی آورد.او در کنار پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی و منصور قندریز،مکتب سقاخانه را گسترش داد؛ مکتبی که ریشه در مکتب‌های قدیمی و میراث فرهنگی ایران داشت و قرار بود پلی میان سنت و دنیای نو بنا کند.

آخرین نمایشگاه خارجی این هنرمند در سال ۱۳۹۱ همزمان با «هفته هنری جهان اسلام» در لندن در یکی از گالری های این شهر برپا شد،که بازتاب‌های متفاوتی در جهان داشته است .

عبدالکریم مهرافشان، آهنگساز و نوازنده ویلن در اردیبهشت سال 1307 خورشیدى متولد شد. در سال ۱۳۳۷ توسط حسین دهلوی به وزارت فرهنگ و هنر وقت منتقل شد و در ارکستر صبا به نوازندگی ویولن پرداخت. این هنرمند در سال ۱۳۴۲ به سمت آهنگساز و سرپرست یکی از ارکسترهای موسیقی ملی وزارت فرهنگ و هنر منصوب شد و در مدت همکاری اش بیش یکصد و چهل آهنگ ساخت که در حدود چهل عدد آن‏ها ضبط شد. این آهنگساز دوم اسفندماه به دلیل شکستگی از ناحیه لگن درگذشت.

از آثار وی می‌توان به «ایوان مداین» با شعری از خاقانی، «سروچمان» با شعر حافظ، «شعله‏‌های عشق» با شعر ابراهیم صفایی، «زلف بر باده مده» با شعر حافظ، «واله و شیدا» با شعر مولوی و برای ارکستر «امید» در دستگاه چهارگاه و «مژده» در دستگاه ماهور اشاره کرد.

علی جهانگیری، شاعر و دوست صادقی‌نسب متولد اول اردیبهشت سال ۱۳۵۴، فعالیت شعری خود را از دهه ۷۰ آغاز کرده بود. از آثار او می‌توان به «خودم را از چشم تو می‌بینم»، «کاکتوس روبان‌زده»، «چنگیز زنده است هنوز»، «پیامبری نشسته بر کنده بلوط»، «قانون آرامش» و «پرده گوش من از پنجره آویزان است» اشاره کرد. این هنرمند سرانجام 5 اسفندماه بر اثر نارسایی کلیه 5 درگذشت.

صادق تبریزی، از پایه گذاران نقاشی خط در ایران و از هنرمندان بنام مکتب «سقاخانه» در سن ۷۹ سالگی در لندن درگذشت. او متولد ۱۳۱۷ در تهران بود. وی نخستین بار در سال ۱۳۳۸ نقاشیخط را روی یک پنل سرامیکی کار کرد و به گواه برخی کارشناسان و منتقدان کار این هنرمند ،نخستین اثر نقاشیخط است که کلماتش به قصد خوانده شدن نوشته نشده است.

تبریزی اوایل دهه ۱۳۴۰ نزد استاد علی اکبر کاوه،خوشنویسی را فرا گرفت و پس از آن همزمان با رواج مکتب سقاخانه در میان شماری از هنرمندان، به سبک نقاشی- خط روی آورد.او در کنار پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیلارام، مسعود عربشاهی و منصور قندریز،مکتب سقاخانه را گسترش داد؛ مکتبی که ریشه در مکتب‌های قدیمی و میراث فرهنگی ایران داشت و قرار بود پلی میان سنت و دنیای نو بنا کند.

آخرین نمایشگاه خارجی این هنرمند در سال ۱۳۹۱ همزمان با «هفته هنری جهان اسلام» در لندن در یکی از گالری های این شهر برپا شد،که بازتاب‌های متفاوتی در جهان داشته است .

عمید صادقی‌نسب، هنرمند حوزه ادبیات و موسیقی 6 اسفندماه در ۴۲ سالگی درگذشت. عمید در رشته موسیقی تحصیل کرده بود و از سال ۱۳۷۲ شعرهایش در نشریات منتشر می‌شد. او با روزنامه‌های ایران، ستاره صبح و صدای ملت همکاری داشت. مدتی نیز دبیر نشریه کلک بود. همچنین از سال ۸۱ تا ۸۶ با رادیو و تلویزیون همکاری داشت. سال ۸۷ نیز سه کتاب به نشر افراز داد که غیرمجاز اعلام شد و چاپ نکردند؛ او هم دیگر پیگیری نکرد. آلبوم موسیقی او نیز «شنیدن سکوت» نام داشت که در سال ۹۲ منتشر شد.

502

کد خبر: 915839

وب گردی

وب گردی