دکتر غلامی در دیدار با نمایندگان تشکل های مستقل دانشجویی: باید گفتمان منطقی در فضای دانشگاهی حاکم شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نمایندگان اعضای تشکل های مستقل دانشجویی گفت: باید همه تلاش کنیم تا در دانشگاه ها فضایی آرام و با نشاط به وجود آید و گفتمان منطقی در این فضا حاکم شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی در خصوص نحوه فعالیت تشکل های دانشجویی اظهار داشت: نحوه فعالیت تشکل های دانشجویی بر اساس آیین نامه و مصوبه ای است که در همان قالب، دانشگاه ها باید مجوز فعالیت به این تشکل ها بدهند و همچنین بر اساس مصوبات مربوطه، بر فعالیت های این عزیزان باید نظارت منطقی صورت گیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه "هیات های نظارت برای ارائه مجوز به تشکل های دانشجویی باید حداقل های ضروری قانونی برای هر تشکل را رعایت کنند"، اظهار داشت: در اداره امور دانشگاه ها، فصل الخطاب قانون بوده و وظیفه ما نظارت بر یکسان سازی و عدم تبعیض در انجام امور است. از این رو، مسئولان دانشگاه ها در فضاهای دانشجویی باید حداکثر همراهی و حداقل سخت گیری را در پیش گیرند تا بتوانیم در چارچوب قوانین، پاسخگوی فعالیت های انجام شده در دانشگاه ها باشیم.

دکتر غلامی با بیان اینکه "تشکیل اتحادیه های دانشجویی باید بر اساس آیین نامه های مربوطه انجام شود"، تاکید کرد: تبعیض در ارائه امکانات به تشکل های دانشجویی یک تصورذهنی نادرست و شان و جایگاه رئیس و معاونان دانشگاه ها از تبعیضِ دانسته و تعمدی در این خصوص به دور است و برای اجرای برنامه های تشکل ها هم باید فرصت بحث و استدلال به دانشجویان داده شود و دلایل مخالفت با اجرای برنامه ها به صورت مستدل از طرف مسئولان به آنان گفته شود.

وی افزود: در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی هم گفتم که ما دانشجویان را فرزندان خود می دانیم؛ اینها می آیند و می روند و این وظیفه ماست که برای آنها ظرفیت ها و بسترهای مناسب برای فعالیت ایجاد کنیم.

وزیرعلوم در ادامه گفت: با وجود همه کمبودهای موجود، براین باورم دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی و خروج از دانشگاه، جزو نیروهای خوب و قابل قبول انقلاب و نظام هستند و کارهای آنان در زمره ظرفیت های اصلی نظام است.

وی افزود: در مراسم ۱۶ آذر امسال تمام تلاش ما این بود که دانشجویان نگران لغو برنامه های خود نباشند و در دانشگاه ها هر برنامه ای که با تصویب مسئولان دانشگاهی صورت گیرد، اجرا شود که بیش از ۱۲۰۰ برنامه با نظر تشکل ها در دانشگاه ها هم برگزار شد و حتی در صحبتی که با رئیس جمهوری داشتم، ایشان نیز از برنامه های اجرا شده در ۱۶ آذر امسال در دانشگاه ها راضی بودند.

وزیر علوم با اشاره به نامه ای که به همه دانشگاه ها برای مشاوره و حمایت های حقوقی از فعالیت های دانشگاهیان اعم از استاد، دانشجو و کارمند در داخل دانشگاه ها ارسال شده است، گفت: اگربه طور مثال دانشجویی تخلفی انجام دهد که آثارش به بیرون از دانشگاه مرتبط باشد، با مشکل مواجه می شویم و دانشجویان عزیز باید با رعایت قوانین و مقررات کشور، مسائل شان را با مسئولان دانشگاه در میان بگذارند تا دچار مشکل نشوند.

دکتر غلامی در پایان با بیان اینکه، با تداوم دولت تدبیر و امید، دولت دوازدهم با صداقت تمام فعالیت می کند و سنگینی کارها به دلیل اجرای کارهای باقی مانده از دوران گذشته است، گفت: دانشجویان نباید در سایه گروه ها و احزاب سیاسی قرار گیرند، در خصوص رسیدگی به مسائل دانشجویان، به همه مسئولان نظارتی در دانشگاه ها ابلاغ شده است که اگر دانشجویی در داخل دانشگاه تخلفی انجام داد، نهادهای بیرون از دانشگاه حق دخالت در این امور ندارند، ولی اگر دانشجویی در سطح جامعه تخلف کرد به عنوان یک شهروند تخلف وی را نمی توان نادیده گرفت و اغلب دانشجویانی که در مسائل اخیر بازداشت شده بودند، به لحاظ تخلفات خارج از دانشگاه بوده است.

در این دیدار نمایندگان تشکل های مستقل دانشجویی نظرات و دیدگاه های خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند که از جمله محورهای مهم این اظهارات می توان به "لزوم تقویت ارتباط مسئولان دانشگاه ها با تشکل های دانشجویی"، "ضرورت حفظ استقلال دانشگاه ها"، "تفاوت قائل نشدن و نبود تبعیض در ارائه امکانات به تشکل ها"، "تخصیص به موقع بودجه تشکل ها و... اشاره کرد.

در این دیدار دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی و فضل الله ایرجی کجوری، مدیرکل پشتیبانی امورفرهنگی واجتماعی وزارت علوم نیز حضور داشتند.

جلسه دکتر غلامی با نمایندگان تشکل های مستقل دانشجویی در ادامه سلسله نشست های وزیر علوم با نمایندگان تشکل های مختلف و متنوع دانشجویی و با هدف آگاهی از دغدغه ها و نقطه نظرات آنها برگزار شد. پیش از این و در روزهای اخیر نیز، دکتر غلامی دو نشست جداگانه با نمایندگان چهار اتحادیه دانشجویی و همچنین نمایندگان بسیج دانشجویی برگزار کرده بود.

201

کد خبر: 915961

وب گردی

وب گردی