بررسی تحولات خارجی در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های امروز خود به بررسی موضوعات روز خاورمیانه از دیدگاه نویسندگان شان پرداخته اند. سرمقالات برخی از این روزنامه ها را بررسی کرده ایم که چکیده آنها را در زیر می خوانید.

روزنامه "الشرق الاوسط عربستان "در مقاله ای به قلم "مشاری الذایدی " و با عنوان " برکناری تیلرسون پیام واضح ترامپ" به رشته تحریر در آورده و به دلایل برکناری وزیر امورخارجه آمریکا از سوی ترامپ اشاره می کند . وی در این مقاله می نویسد: "ترامپ در یک مصاحبه در گذشته، تیلرسون وزیرامورخارجه آمریکا را مورد انتقاد قرار داد و گفت که تنها رییس جمهوری است که سیاست خارجی آمریکا را مشخص می کند و مسئول تصمیم گیری ها در این مورد تنها من می باشم." نویسنده همچنین در این خصوص می گوید:" الان آن انتظاری که از ماه ها قبل منتظرش بودیم به سر رسید و آن هم برکناری تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکایی بود که کارش تجارت نفت و انرژی بوده و اصلا همراه و همگام با سیاست خارجی ترامپ نبوده و در میان تیم وی بیگانه به نظر می رسید. این ترامپ بود که سیاست خارجی آمریکا را هدایت می کرد که آخرین موردش هم قصد وی در برگزاری نشست با کره شمالی است. تیلرسون همچنین در قبال موضع ترامپ ضد تفاهم نامه هسته ای ایران مقاومت می کرد ".

روزنامه "الخلیج امارات" در یادداشتی به قلم "عاطف الغمری" و با عنوان"میان داعش و ترکیه" به حمله ترکیه به منطقه عفرین سوریه و سیاست های دوگانه ترکیه دراین خصوص می پردازد. نویسنده در این یادداشت اشاره می کند:" حمله نیروهای ترکیه به منطقه عفرین سوریه و تهدید این کشور به گسترش عملیات های نظامی اش از منطقه شمال غرب سوریه به شرق آن و تا نزدیک مرزهای عراق ، حامیان غرب ترکیه را نسبت به اتخاذ گفتمان دوگانه و متناقض از سوی ترکیه آگاه کرد. از یک سو، ترکیه مدعی است که پیوستن کردهای این کشور به صفوف داعش از داخل خاک سوریه در حال افزایش است و از سویی دیگر داعش را در ترکیه و یا اقدامات تروریستی این گروه را در داخل خاک سوریه نادیده می گیرد". "عاطف الغمری" اعتقاد دارد که حمله ترکیه به عفرین به علت موفقیت هایی است که کردهای سوریه که با نام "اتحاد دموکراتیک"فعالیت می کنند به دست آورده اند.

روزنامه "المستقبل لبنان " هم در یادداشتی به قلم "خیرالله خیرالله" به مساله حمله ائتلاف عربی علیه یمن بعد از گذشت سه سال از آغاز این حملات اشاره می کند. وی در این مقاله که باعنوان" سه سال بعد از طوفان کوبنده" نوشته است می آورد:" چند روزی بیش نیست که از سومین سالروز حمله نظامی ائتلاف عربی با عنوان طوفان شکننده که در رآس آن عربستان قرار داد و با هدف جلوگیری از سیطره ایران بر یمن شکل گرفت می گذرد و علی رغم سرسخت بودن یمن به علت موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و همچنین حضور حوثی ها، این ائتلاف ثابت کرد که ایران تنها کشوری نیست که می تواند به سیاست های دایمی اش در این کشور تکیه نماید، بلکه این کشورهای عربی هم هستند که به مساله یمن از زوایه امنیت کل کشورهای عربی و منطقه نگاه می کنند. این ائتلاف نشان داد که کشورهای عربی در قبال شعار صدور انقلاب اسلامی که از سال 1979 توسط آیت الله خمینی مطرح شد منفعل و منزوی نیست . اقدامات این ائتلاف سبب گردید تا حوثی های یمن که مورد حمایت ایران میباشند را از صنعا و مناطق نزدیک به مرز عربستان بیرون نمایند".

کد خبر: 915975

وب گردی

وب گردی