ابلاغ زودهنگام یک مصوبه؛ حذف مدارس سمپاد وارد فاز جدیدی می‌شود

تصمیم جدید وزارت آموزش‌وپرورش با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به ماجرای حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد، وارد فاز جدیدی شد و در شرایطی که هنوز مصوبه از سوی رئیس‌جمهور نیز امضا نشده است، آیا می‌توان نسبت به عدم برگزاری آزمون اقدام کرد؟

به گزارش ایسکانیوز تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به ماجرا وارد فاز جدیدی شد؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش از حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد در پایه هفتم برای سال تحصیلی آینده خبر داد و استدلال چنین تصمیمی حذف استرس دانش‌آموزان دبستانی بود و پس از آن الزام مدارس غیردولتی به حذف آزمون ورودی پایه هفتم مطرح شد هر چند که هنوز هم مدارس غیردولتی از این دستور آموزش‌وپرورش تبعیت نمی‌کنند.

هر چند که مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از حذف مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول در بازه زمانی سه ساله با حذف آزمون ورودی این مدارس خبر می‌دهد اما برخی مسئولان آموزش‌وپرورش از جمله رضوان حکیم‌زاده حذف مدارس سمپاد را نادرست می‌دانند و معتقدند قرار نیست مدارس سمپاد حذف شوند بلکه این مدارس در دوره متوسطه دوم تقویت خواهند شد و با این موضع‌گیری‌ها همچنان این ابهام مطرح است که چگونه با حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد حذف نخواهند شد؟

محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جدیدترین اظهار نظر خود درباره وضعیت مدارس سمپاد گفته است "موضوع مدارس تیزهوشان و باشگاه پژوهشگران جوان جزو موضوعات ملی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصویب نهایی هر تصمیم‌گیری در این زمینه است. تا مسائل مربوط به این موضوع در شورا بررسی نشود هر گونه اظهارنظری در این خصوص درست نیست. شورایعالی انقلاب فرهنگی در این زمینه هیچ تصمیمی تا کنون نگرفته است و بعد از تعطیلات عید در این خصوص تصمیم گیری می‌کند".

اظهار نظر اخیر مخبر دزفولی به این ابهام که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند بر مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش نظارت داشته باشد؟ نیز پاسخ داده است.

همچنین علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌‌وگو با تسنیم می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به عنوان نهاد بالادستی بر مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش نظارت کند و باتوجه به اینکه مصوبه اخیر ناظر بر خذف مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول است با توجه به اهمیت موضوع، شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به آن ورود کند و تا زمانی که این موضوع در شورا بررسی نشده باشد نمی‌توان حکم به اجرای آن داد.

با توجه به اینکه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در بخش سیاست‌گذاری، نظارت و ارزیابی در سطح کلان به این مسئله اشاره کرده است که تصمیم‌گیری کلان، ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برپایه این سندبرعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است در چنین شرایطی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به مقوله حذف مدارس سمپاد ورود کند.

در روزهای اخیر نیز سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که با توجه به مطالب بیان شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی آیا ممکن است آزمون ورودی مدارس سمپاد امسال برگزار شود، گفته بود" درباره مدارس سمپاد، مصوبه آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون وجود دارد و در حال حاضر این مصوبه کماکان پایدار است".

با توجه به اینکه مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره حذف آزمون ورودی مدارس سمپاد هنوز به امضای رئیس جمهور نرسیده است، این سوال و ابهام مطرح است که آیا می‌توان آزمون ورودی این مدارس را برای سال تحصیلی جدید برگزار نکرد و هنوز اظهار نظر دقیقی از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش دراینباره نشده است و در این شرایط دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون ورودی مدارس سمپاد داشتند دچار سردرگمی و بلاتکلیفی هستند.

تسنیم

700

کد خبر: 916051

وب گردی

وب گردی