دادگاه آمریکا یک شهروند ایرانی را به ۲۵ سال حبس محکوم کرد

دادگاهی در آمریکا یک شهروند ایرانی را به جرم نقض تحریمهای آمریکا از طریق تلاش برای خرید موشکهای زمین به هوا و قطعات هواپیما برای دولت ایران، به ۲۵ سال حبس محکوم کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از رویترز، دادگاهی در آمریکا روز چهارشنبه یک شهروند دو تابعیتی ایرانی- آمریکایی را به نقض تحریمهای آمریکا علیه ایران از طریق تلاش برای خرید موشکهای زمین به هوا و قطعات هواپیما برای دولت ایران مجرم شناخت و او را به ۲۵ سال حبس محکوم کرد.

«رضا اولنگیان» ۵۷ ساله با حکم «لورتا پرسکا» قاضی بخش منهتن آمریکا مجرم شناخته شد و محکومیت وی به ۲۵ سال حبس حداقل مجازات ممکن طبق قوانین فدرال آمریکا است.

بازپرسان پرونده رضا اولنگیان از قاضی پرسکا درخواست کردند که محکومیتی بیش از حداقل تعیین شده در قانون را تعیین کند؛ اما قاضی پرسکا گفت که طولانی تر کردن دوره محکومیت ضرورتی ندارد.

گفتنی است که رضا اولنگیان در نوامبر ۲۰۱۶ از سوی اعضای هیأت منصفه دادگاهی در ایالت نیویورک به توطئه چینی جهت دستیابی و انتقال موشکهای ضد هوایی محکوم شد.

اما وکلای مدافع اولنگیان اعلام کردند که وی خواستار تجدیدنظر در حکم این دادگاه خواهد شد.

طبق مدارک ارائه شده به دادگاه؛ رضا اولنگیان، متولد ایران، در سال ۱۹۷۹ میلادی برای ادامه تحصیل وارد آمریکا شد. وی در سال ۱۹۹۹ با کسب تابعیت آمریکا، شهروند قانونی این کشور شد و در سال ۲۰۰۴ به زادگاه خود، ایران بازگشت.

رضا اولنگیان در اکتبر ۲۰۱۲ در کشور استونی دستگیر و در جریان یک عملیات محرمانه که توسط اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) ترتیب داده شده بود، به آمریکا مسترد شد.

بازپرسان پرونده اتهامات رضا اولنگیان ادعا می کنند که در سال ۲۰۱۲، این شهروند دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی در کشور اوکراین برای خرید موشکهای زمین به هوا و قطعات مختلف هواپیمای نظامی با یک خبرچین وابسته به اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا که خود را یک دلال اسلحه روس معرفی کرده بود، ملاقات کرد.

بازپرسان همچنین مدعی شدند که اولنگیان برای خرید ۱۰ فروند موشک و قطعات هواپیما مذاکره کرد و در جریان یک کنفرانس ویدئویی با این خبرچین آمریکایی اعلام کرد که در نهایت خواستار دریافت دست کم ۲۰۰ فروند موشک است. آنها همچنین ادعا کردند که هدف رضا اولنگیان از این معامله، کسب سودی قابل توجه از محل فروش این تسلیحات بود.

کد خبر: 916167

وب گردی

وب گردی