واکنش حیدری به تعداد زیاد شعب بانک‌ها در ایران

تعداد زیاد شعب بانک‌ها در ایران یکی از مواردی است که اخیرا مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است؛ اما واقعیت چیست؟ آیا در کشورهای دیگر وضع متفاوت است؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ افزایش تعداد شعب بانک‌ها طی سال‌های اخیر و رسیدن آن به عدد ۲۳ هزار، یکی از مواردی است که از سوی برخی کارشناسان یا برخی مسئولان مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ موضوعی که اخیرا رئیس جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی آن را مطرح و از بانک‌ها خواست تا برای کاهش شعب اقدام کنند. روحانی این سوال را مطرح کرد که آیا واقعا به این تعداد شعب بانک‌ها در ایران نیاز است؟ آن هم در حالی‌که در قیاس با سایر کشورهای دنیا روال به گونه‌ای دیگر بوده و تعداد شعب و توزیع آن مانند ایران نیست.

نظرات متفاوتی در بین کارشناسان در مورد تعداد شعب بانک‌ها وجود دارد. برخی معتقدند که گرچه می‌توان با توسعه بانکداری الکترونیک از تعداد شعب کاست، اما در نهایت آنقدر هم که تاکید وجود دارد شعب فراوان و تعداد آن نامتناسب نیست؛ در عین حال که اعلام می‌شود حتی فروش شعب مازاد هم رقم چندان قابل توجهی را در بین دارایی بانک‌ها در بر نمی‌گیرد.

در رابطه با شرایط موجود شعب بانک‌ها در ایران و برنامه بانک مرکزی برای آن، فرشاد حیدری – معاون نظارت بانک مرکزی – توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته حیدری در رابطه با شعب دو رویه در دنیا وجود دارد؛ اول این‌که تعداد بانک‌ها زیاد است، اما شعب کم و در سویی دیگر تعداد شعب زیاد بوده و تعداد بانک‌ها کم. در ایران رویه دوم یعنی تعداد کم بانک‌ها و شعب زیاد وجود دارد.

او توضیح داد که بیش از شعب بانک‌ها و تعدادشان، مساله مهم نوع توزیع آنها است که چندان منطقی نیست؛ به طوری که در برخی خیابان‌ها شعب بیشتر و در برخی خیابان شعبی وجود ندارد؛ از این رو باید توزیع شعب ساماندهی شود.

معاون نظارت بانک مرکزی با اعتقاد به این که شرایط موجود شعب بانکی مربوط به نوع بانکداری در گذشته است یادآور شد: به هرحال قبلا خدمات انفورماتیک و الکترونیک بانک‌ها چندان توسعه پیدا نکرده بود و از این‌رو تعداد شعب متناسب با مراجعه مشتریان بانک‌ها شکل گرفته، اما اکنون با توسعه بانکداری الکترونیک و عدم نیاز به مراجعه مستقیم به شعب برای انجام بسیاری از خدمات، دیگر نیازی به تعداد بالای آنها نیست و باید این سیاست مورد بازنگری قرار گیرد.

او عنوان کرد: بانک‌ها باید خدمات خود را از عرصه‌های تجاری به عرصه غیرتجاری تغییر داده و در آنجا ارائه کنند.

حیدری در رابطه با مقایسه تعداد شعب بانک‌های ایرانی با سایر کشورهای دنیا نیز یادآور شد: براساس استانداردها وقتی تعداد شعب را با سایر کشورهای مختلف و همسطح مقایسه می‌کنیم، سرانه شعب پرجمعیت تقریبا برابری می‌کند، ولی مساله اینجاست که ما از نظر الکترونیک و خدمات بانکداری الکترونیک پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم؛ بنابراین باید از این نظر تغییراتی در شعب ایجاد شود.

چندی پیش نیز در جلسه مشترکی که بین مدیران بانک‌ها برگزار شد آنها موضوع شعب و انتقادات مطرح شده را مورد بررسی قرار داده بودند. طبق اطلاعات دریافتی ایسنا قرار بر این شد که مدیران بانک‌ها در نامه‌ای جریان شعب و مشکلاتی که اکنون در رابطه با کاهش آن وجود دارد را به اطلاع رئیس جمهوری برسانند.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 916174

وب گردی

وب گردی