عطر او ماند روی یادم و رفت

امروز اولین سالگرد درگذشت زنده یاد افشین یداللهی ترانه سرای با سابقه کشورمان است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز اولین سالگرد درگذشت زنده یاد افشین یداللهی ترانه سرای با سابقه کشورمان است. وی سال گذشته در چنین روزی بر اثر یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داد و همسرش شبنم رحمتیان نیز 15 روز بعد در بیمارستان درگذشت و به او در دیار باقی پیوست.

از این ترانه سرای برجسته، پنج مجموعه شعر به نام‌های روزشمار یک عشق»، «امشب کنار غزل‌های من بخواب»، جنون منطقی»»»، «حرف‌هایی که باید می‌گفتم و… تو باید می‌شنیدی» و «مشتری میکده‌ای بسته» به جا مانده‌است.

همچنین از این هنرمند ترانه‌ های بسیاری چون شب آفتابی، وطنم ، مدار صفر درجه، اهل جنون، جان من فدای ایران ،چه کردی، وقتی میای، میوه ممنوعه ، ایران من، کنار تو، دیونگی نکن، سقف از سیمای جمهوری اسلامی در ذهن ها به یادگار مانده است.

زنده یاد یداللهی اشعار بسیاری درباره ایران سرود که در یادها باقی مانده است و به سریال های تلویزیونی رنگ و بویی عرفانی و عاشقانه داد.

وی در سال 1380 با همکاری یغما گلرویی، سعید امیراصلانی، عباس سجادی، محمدرضا حبیبی، افشین سیاهپوش، نیلوفر لاری و... جلساتی را تحت عنوان خانه ترانه به صورت مستقل و وابسته به هیچ ارگانی راه‌اندازی کرد.

ابتدا این جلسات در محافل دوستانه به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد که به خواندن ترانه، نقد ترانه و جلسات کارگاهی می‌گذشت و به تدریج با هماهنگی‌هایی جلسات خانه ترانه به فرهنگسرای قانون منتقل شد و به علت افزایش تعداد شرکت کنندگان جلسات در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرا برگزار شد.

اما بهترین جلسات خانه ترانه از نظر کیفیت و کمیت در فرهنگسرای شفق برگزار شده است تا جایی که آهنگسازان مشهوری چون بابک بیات، داریوش تقی پور در آنجا حضور پیدا کردند که فرهنگسرا بعد از مدتی به دلایل نامعلومی همکاری‌اش را با خانه ترانه قطع کرد و خانه ترانه، 9 ماه را در خاموشی به سر برد تا اینکه دوباره جلسات در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد و بعد به ترتیب دوباره به فرهنگسرای شفق، دانشجو و... رفت و مدتی در مرکز همایش‌های شهید قندی در خیابان شریعتی و زمانی هم در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شد.

افشین یداللهی برای بهبود وضعیت ترانه و گردهمایی ترانه سرایان تلاش های زیادی کرد. هدف او از این گردهمایی ها جدی گرفتن ترانه و نقد و بررسی آن بود تا به این وسیله ترانه سرایان جوان از تجربیات سایر هنرمندان این عرصه استفاده کنند و آهنگسازان نیز بتوانند بدون واسطه با شخص ترانه سرا ارتباط بگیرند.

در ادامه از مجموعه شعر «امشب کنار غزل های من بخواب» که توسط انتشارات نگاه منتشر شده است را می خوانیم:

آمد و گفت: روح بادم و رفت

عطر او ماند روی یادم و رفت

خود نفهمید در چه حالی بود

گریه می کرد و گفت شادم و رفت

تکه های دلی که عاریه بود

شعر کردم، به عشق دادم و رفت

قبله ام را که چشم او کردم

چشمکی زد به اعتقادم و رفت

باز حوا گذاشت سیبش را

روی بار گناه آدم و رفت

کم نیاورده بودم اما گفت :

از سر تو کمی زیادم و رفت .....

502

کد خبر: 916225

وب گردی

وب گردی