کارشناس دکتری معمماری : هنر اصیل معماری ایرانی- اسلامی ضعیف شده است

کارشناس دکتری معماری با انتقاد از اینکه امروزه هنر معماری در بسیاری از مقاطع مغفول مانده است گفت: با توجه به اینکه کشور ما جزو کشورهای با فرهنگ بالا است و معماری کهن ما ، معماری بسیار غنی بوده است متاسفانه دیگر اقبال خوبی در این حوزه رخ نداده و این هنر که ریشه اسلامی ایرانی دارد هرروز کمرنگ تر از قبل شده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز رامین میرعبدالباقی گفت: به عنوان مثال زمانی که در بسیاری از خیابان های پایتخت حرکت می کنیم تهران را شبیه روم باستان می بینیم و باید تاکید کرد که متاسفانه شهری مانند تهران از فرهنگ خودش که یک روزی به چنارستان معروف بوده است تغییر ظاهر داده است و از آن فضاهای عاطفی که داشت دور شده و تنها به یکسری ساختمان های سیمانی مبدل شده است.
این کارشناس معماری با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین الگوهای معماری توجه به اقلیم های مختلف در هر شهر است گفت: امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرها نه به اقلیم منطقه و نه به موقعیت شهری آن توجهی می شود.
وی عدم توجه به اقلیم به خصوص در کلان شهری مانند تهران را راهی برای هدر رفت انرژی دانست وافزود: اقلیم تهران اقلیمی متفاوت با سایر شهر های دیگر کشور است چرا که دما بالاست و زمستان های نسبتا سردی دارد و توسعه شهری و نوع ساخت و ساز بناها باید مطابق با شرایط اقلیمی صورت گیرد اما مصالح بکار رفته در ساختمان ها متناسب نیست و ما شاهد آن هستیم که ساختمان هایی ساخته میشود که بعدها برای خنک کردن یا گرم نگه داشتن آن ها احتیاج به صرف انرژی مازاد داریم که این خود مقوله فقط هدر رفت انرژی و کاهش سوخت های فسیلی کشور را در بر خواهد داشت.
میرعبدالباقی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و توجه ایشان به بخش معماری ایرانی-اسلامی افزود: یکی از مهمترین اصولی که با معماری های ما همگرایی دارد اصول روانشناسی است که یک ریشه عمیق دارد چرا که اگر توجه به اقلیم و نوع معماری و فرهنگ معماری کنیم و آن را گسترش دهیم ، نه تنها منازل ما مامن آرامش برای ساکنان می شود بلکه در پس آن شاهد آرامش های روانی و جلوگیری از سرریز تلاطم های بیرونی در جریان زندگی مردم خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه ما از گذشته صاحب معماری بوده ایم گفت: متاسفانه در این سال ها مخصوصا در شهرهای بزرگ از جمله تهران تنها به دلیل ورود یکسری زمینه های معماری غرب از روی عدم آگاهی این ترکیب معماری را وارد ایران کرده ایم که این تنها تقلید کورکورانه ای بوده که باعث شده سنخیتی با فرهنگ اصیل ما پیدا نکند و الان شاهد ضعیف شدن هنر اصیل معماری ایرانی هستیم.

متاسفانه شهری مانند تهران از فرهنگ خودش که یک روزی به چنارستان معروف بوده است تغییر ظاهر داده است و از آن فضاهای عاطفی که داشت دور شده و تنها به یکسری ساختمان های سیمانی مبدل شده است


این کارشناس معماری در پاسخ به این سوال که چه سیاست هایی باید داشته باشیم که معماری اصیل را حفظ و آن را صادر کنیم بیان کرد: یکی از مهمترین سیاست هایی که کشورها بخصوص ایران که صاحب سبک نوعی معماری درجهان است، باید در بحث معماری رعایت کنند اهتمام ویژه به بخش آموزش است که متاسفانه شاهد این هستیم که به بخش آموزش علم معماری در کشور کم توجهی بسیاری شده است.
وی ادامه داد: بخش دوم که باید رعایت شود خود مردم هستند چرا که امروزه ما شاهد آن هستیم بسیاری از مردم برای طراحی سازه های خود از معمارانی استفاده می کنند که نه مدرک و نه تجربه ایدر این حوزه دارند و حتی آموزش های لازم در این زمینه را هم کسب نکرده اند و این نا آگاهی مردم باعث این می شود که پس از اتمام بنا ساکنان دیگر در آن مکان احساس آرامش نکنند و بجای آرامش باعث استرس و آشفتگی آنها شود.
میر عبدالباقی در پایان تاکید کرد: باید آموزش در این حوزه را سرلوحه کارخود قرار دهیم و از این طریق معماری کشور را به جایگاه مطلوبی که همسو با فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی است برسانیم.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 916466

وب گردی

وب گردی