افزایش سالیانه 50 هزار معلول به  معلولان کشور/ضرورت استانداردسازی خودروها برای پیشگیری از معلولیت ها 

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 95 ، 15 هزار و 900 تصادف اتفاق افتاد که نسبت به سال های گذشته کاهش داشته و پنج برابر این میزان نیز افراد دچار جراحات شدند که 40 درصد افراد دچار جراحت ، معلول شده اند. 

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز انوشیروان محسنی بندپی درآخرین نشست خبری با اصحاب رسانه در سال 96 افزود: 2میلیون نفر امسال گواهینامه رانندگی گرفتند و یک میلیون خودرو نیز به خودروها اضافه شده پس باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ارتقا یابد .

رییس سازمان بهزیستی ادامه داد: باید اقداماتی برای ارتقای استانداردها و ایمنی خودرو گرفته شود تا شاهد حداقل تصادفات و کاهش مرگ و میرها و معلولیت های ناشی از تصادفات باشیم.

احداث 8000 مسکونی برای خانواده های دارای دو معلول به بالا

محسنی بندپی در موردمسکن معلولان گفت:8 هزار واحد مسکونی برای خانواده های دارای دو معلول به بالا در دست ساخت است که تا پایان امسال 3 هزار واحد آن تحویل داده می شود.

وی ادامه داد: اگر خانواده دارای دو معلول برای تحویل مسکن، اقدام نکرده اند ثبت نام کنند و برای ثبت نام جدید محدودیتی وجود ندارد .
محسنی بندپی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل ما در مسکن خانواده های دارای دو معلول به بالا مسئله وام بود گفت: خانواده های روستایی از وام 4 درصدی و خانواده های شهری از وام 16 درصدی استفاده می کردند که مابه التفاوتی را ایجاد کرده بود و تصمیم بر این شد که بهزیستی مابه تفاوت سود را بپردازد.
وی تاکید کرد: با تفاهم نامه ای که با بنیاد مسکن منعقد شده قرار شد برای 7 هزار و 500نفر از خانواده های شهری و

3 هزار و800 نفر از خانواده های روستایی، مسکن تحویل داده شود .
وی تاکید کرد : قرار است 25 هزار مسکن مهر برای مددجویان در اختیار بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرد.

افزایش سالیانه 50 هزار معلول به معلولان کشور
محسنی با اشاره به اینکه سالانه 50 هزار نفر معلول به جامعه معلولان کشور افزوده می شود گفت: علت معلولیت تعدادی از افراد حوادث جاده ای است.
وی افزود: هر سال، 25 هزار مورد معلولیت بدو تولد داریم و تعدادی از معلولیت ها نیز ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و دیابت است و پیشگیری از معلولیت بدو تولد از راهبردهای اصلی سازمان بهزیستی کشور است
رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: همه افراد دارای معلولیت، نیازی به دریافت مستمری ندارند اما می توانند از خدمات بهزیستی استفاده کنند.

کاهش 40 درصدی مراجعه به دادگاه در سامانه ثبت الکترونیکی طلاق


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در 11 استان کشور سامانه ثبت الکترونیکی طلاق راه اندازی شده گفت: سامانه ثبت الکترونیکی طلاق ابتدا در مشهد راه اندازی شد که در سال 95 نسبت به 94، 8.3 درصد کاهش طلاق و در سال 96 نسبت به 95 ، 12.3 درصد کاهش طلاق داشتیم.

محسنی گفت: 48 درصد طلاق های در پنج سال اول زندگی و 22 درصد طلاق ها در سال اول زندگی اتفاق می افتد که نشان می دهد مشاوره و آموختن مهارن های زندگی تا چه اندازه اهمیت دارد و با راه اندازی سامانه ثبت الکترونیکی طلاق 40 درصد مراجعه به دادگاه ها کاهش یافته است.

65 درصد کودکان کار خارجی هستند


رئیس سازمان بهزیستی کشور در آخرین نشست خبری خود در سال 96 با اشاره به اینکه 65 درصد کودکان کار خارجی هستند گفت: امسال در دو نوبت در تهران کودکان کار پذیرش شذند در یک نوبت 2 هزار و 600 و در نوبت دوم 2هزار و 200 کودک کار پذیرش شدند و مشخص شد 65 درصد آنها خارجی هستند همچنین 55 تا 66 درصد کودکان کار ایرانی نیز اهل استان های کشور هستند و تهرانی نیستند.
به گفته محسنی بندپی در پذیرش کودکان کار چرخه معیوبی وجود دارد که کودکان دوباره تحویل والدین خود می شوند بنابراین با پیشنهاد بهزیستی و قول همکاری وزارت امورخارجه، دادستان استان تهران و دادستانی کل کشور قرار شد که بعد از سه بار پذیرش کودکان کار، آنان از والدین خود سلب حضانت شوند البته اگر مشخص شود که والدین نیازمند هستند تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و امیدواریم در سال 97 حضور کودکان کار در خیابان ها به حداقل برسد.

برای اجرای لایحه حمایت از معلولان از ابتدای سال 97 آماده ایم


محسنی با اشاره به اینکه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به تصویب نهایی مجلس شورای اسلامی رسیده اما شورای نگهبان سه اشکال کوچک به این لایحه گرفته شد گفت: امیدواریم زودتر این لایحه در شورای نگهبان بررسی شود ولی از آنجایی که ردیف بودجه این لایحه در بودجه سال 97 درنظر گرفته شده این قانون را مصوب شده تصور می کنیم و حوزه توانبخشی بهزیستی ، آیین نامه های اجرایی آن را در دست تدوین داریم و آماده اجرای آن از ابتدای 97 هستیم.

230 میلیارد تومان بابت چهار ماه یارانه معوقه مراکز پرداخت شد


رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد یارانه مراکز نگهداری معلول، سالمندان ، بیماران روان مزمن و مراکز شبه خانواده ، گفت: 230 میلیارد تومان بابت چهار ماه یارانه معوقه به این مراکز پرداخت شد اما مشکل دیگر ما عدم تخصیص 100 درصدی اعتبارات بهزیستی است و متاسفانه هنوز 18 درصد تخصیص خود را دریافت نکرده ایم.


افزایش مستمری مددجویان در سال 97
محسنی بندپی گفت: مستمری مددجویان بهزیستی امسال از 53 هزار تومان برای خانواده های یک نفره به 149 هزار تومان افزایش یافت و با پیگیری های انجام شده در سال 97 نیز 10 درصد افزایش می یابد.
محسنی بندپی افزود: همچنین با حذف یارانه سه دهک بالا و افزوده شدن آن به سرجمع اعتبارات نهادهای حمایتی، افراد پشت نوبتی بهزیستی همانند افراد تحت پوشش، مستمری پرداخت می شود و این کار برای برقراری عدالت و کاهش فقر انجام می شود.

46 هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی فراهم شد


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برای 46 هزار مددجوی بهزیستی فرصت شغلی ایجاد کردیم که 26 هزار نفر آنان معلول و 20 هزار نفر آنان زنان سرپرست خانواده هستند.

وی گفت: 900 میلیارد تومان در حوزه اشتغال به بهزیستی اختصاص یافته بود که 500 میلیارد آن را چهارشنبه هفته گذشته دریافت کردیم و هدف اصلی ما ، توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی است تا زندگی متکی به خود داشته باشند.
وی اضافه کرد: مشوق هایی برای کارفرمایان و بنگاه های اقتصادی برای بکارگیری مددجویان بهزیستی و ایجاد فرصت های شغلی، فراهم کردیم اما هنوز 60 درصد جامعه هدف معلول سازمان بهزیستی کشور بیکار هستند.

معتادان متجاهر 11 استان کشور در نوروز امسال جمع آوری و ساماندهی می شوند


در ادامه نشست رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره معتادان بی هویت گفت: معتادان بی هویت طی سه ماهی که در مراکز بهزیستی هستند نیاز به برگه هویت ندارند و در این مدت تیم مددکاری اجتماعی و روانشناسی با آنها کار می کند تا بتوان هویت آنان را ردیابی کرد.
وی گفت: الگوی دادگاه درمان مدار در 6 استان کشور راه اندازی شده که روش جدیدی برای نگهداری و حرفه آموزی معتادان متجاهر است.
گفت: هفته پیش جلسه ای با شورای هماهنگی صدور مجوز برای مراکز ماده 16 (مراکز نگهداری معتادان متجاهر) داشتیم و قرار به پذیرش ، ساماندهی و انجام اقدامات توانبخشی و سم زدایی معتادان متجاهر 11 استان کشور در ایام نوروز اقدام شود .
به گفته محسنی بندپی تعداد معتادان متجاهر بنا به یک آمار 7 هزار و 350 نفر و بنا به آمار دیگر 8300 نفر است اضافه کرد: پروتکل شیوه ترک معتادان متجاهر که دارای ویژگی های اعتیاد عمیق و چندمصرفی هستند تهیه شده و غربالگری معتادان متجاهر را در اولویت قرار دادیم تا نسبت به حرفه آموزی آنان نیز اقدام شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: معتادانیکه سالمند بودند به مراکز سالمندان منتقل شدند و معتادانی که نیازمند خدمات درمانی بودند از سوی وزارت بهداشت حمایت شدند و آنانی که نه سالمند بودند و نه اعتیاد داشتند به مراکز بهزیستی و کمیته امداد منتقل شدند.

بودجه بهزیستی در سال 97 رشد 32 درصدی دارد

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر 110 هزار زن سرپرست خانواده تحت پوشش بیمه اجتماعی بهزیستی قرار دارند و مجلس شورای اسلامی ، 230 میلیارد تومان به بودجه 97 برای زنان سرپرست خانواده افزوده تا پوشش فراگیرتری در این زمینه صورت گیرد.

محسنی درباره کمک تحصیلی به مددجویان نیز گفت: این کمک ها فقط در یک مقطع تحصیلی فراهم شده است اما اگر اعتبارات کافی باشد برای دو مقطع کمک می کنیم .

بهزیستی و آموزش و پرورش درباره مهدکودک و پیش دبستانی توافق کردند


به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور فقط 20 درصد کودکان واجد شرایط در مهدهای کودک هستند و هنوز 80 درصد کودکان به مهد کودک نمی روند و شاید یکی از دلایل اینکه کودکان کمی وارد مهدهای کودک می شوند به علت شهریه های آن است.

محسنی گفت: بر اساس قانون ، صدور مجوز مهدهای کودک در اختیار بهزیستی و صدور مجوز پیش دبستانی به عهده آموزش و پرورش است اما برخی مراکز هم دارای مهدکودک و هم دارای پیش دبستانی هستند که با صورت جلسه تنظیم شده بین بهزیستی و آموزش و پرورش مقرر شد برنامه های پیش دبستانی این مراکز از سوی آموزش و پرورش و برنامه های مهدکودک آن از سوی بهزیستی تامین شود.

اجلاس منطقه ای سالمندان در آبان 97 برگزار می شود


محسنی بندپی گفت: اجلاس منطقه ای سالمندان در آبان ماه سال 97 با بررسی شاخص های سالمندان و استقرار دبیرخانه شورای عالی در بهزیستی برگزار می شود.
وی تاکید کرد: کسور ما با پدیده سالمندی روبرو است که باید از هم اکنون برای آن برنامه ریزی کرد.


تکمیل پرسشنامه های ژنتیکی برای زوج های در آستانه ازدواج اجباری شد


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در برنامه پنجم، تکمیل پرسشنامه های ژنتیکی برای زوج های در آستانه ازدواج اجباری شده و آیین نامه های ابلاغ شده افزود : امسال 180 هزار زوج جوان در بحث مشاوره ژنتیکی مورد راهنمایی و مشاوره قرار گرفتند.
محسنی در پایان گفت: سازمان بهزیستی به مادرانی که یک فرزند معلول دارند و برای بار دوم باردار شده اندو توان پرداخت هزینه های پزشکی و هزینه های آزمایشات ژنتیکی و تشخیصی را ندارند ،هزینه آنها را تقبل می کند.

زهره حاجیان

700

کد خبر: 916473

وب گردی

وب گردی