پاسخ موسسه میزان گستران شریف به ابهامات آزمون استخدامی شرکت های خصوصی

موسسه میزان گستران شریف در واکنش به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص " ابهامات در برگزاری آزمون استخدامی شرکت های خصوصی" منتشره در تاریخ یکشنبه 20 اسفندماه 1396جوابیه ای منتشر کرد.

به گزارش ایسکانیوز، متن جوابیه موسسه میزان گستران شریف به شرح ذیل می باشد:


به نام خدا
جوابیه رسمی موسسه میزان گستران شریف به مقاله " ابهامات در برگزاری آزمون استخدامی شرکت های خصوصی" منتشره در تاریخ یکشنبه 20 اسفندماه 1396
پیرو ابهاماتی که روز یکشنبه 20 اسفند ماه 1396 در مطلبی با عنوان " ابهامات در برگزاری آزمون استخدامی شرکت های خصوصی" در سایت خبرگزاری ایسکانیوز منتشر شد موسسه میزان گستران شریف به عنوان مجری این آزمون برآن شد که ضمن انتشار یک جوابیه رسمی به موارد مطروحه پاسخ مکفی دهد.

همچنین انتظار می رود که خبرگزاری ها و پایگاه های خبری فعال در کشور بویژه خبرگزاری محترم ایسکانیوز که تا به اینجای کار در اطلاع رسانی موضوعات مربوط به آزمون همراهی بسیار خوبی با تیم برگزار کننده داشته اند در این مورد نیز با انتشار این متن به تشریح واقع بینانه تر موضوع کمک نمایند.
نخستین ابهامی که در این گزارش به آن اشاره شده، این است که "طبق آخرین استنادات شرکت استارتاپی مجری آزمون مجوز کاریابی از وزارت کار دریافت نکرده است." این مسئله ماه ها پیش در افکار عمومی مطرح شد و در همان زمان نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن حذف اصل خبر از روی سایت خود و اعطای مجوز کاریابی به مجریان آزمون نهایت همکاری را با برگزاری این آزمون کشوری به انجام رسانید.

شاید شایسته تر می بود اگر افرادی که به این شایعات دامن می زنند پیش از انتشار این مطالب کذب که به تشویش اذهان عمومی می انجامد در مورد ابهامات خود از مجری آزمون و یا نهادهای ذی ربط پیگیر می شدند. بطور کلی برای ایجاد اطمینان خاطر در ذهن شرکت کنندگان نخستین آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان باید گفت این آزمون با هماهنگی کامل با نهادهای مربوطه دولتی در حال انجام است و تمامی مجوزهای مورد نیاز من جمله مجوز کاریابی اخذ گردیده و کلیه فرآیندهای آزمون بصورت کاملا قانونی و بدون هیچ خللی در حال انجام است.
همچنین بخش عمده ای از ابهامات این گزارش مربوط به کمبود شناخت نسبت به فرآیند آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان است که بارها در گزارش های خبری مختلف، مصاحبه ها و بخش سوالات متداول سایت آزمون تشریح شده است. این موضوع که در آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان موقعیت های شغلی به سیاق آزمون استخدام شرکت های دولتی از پیش تعریف نشده است امری بدیهی است؛ که به ماهیت درخواست ها و استخدام شرکت های خصوصی بر می گردد. یک شرکت خصوصی به واسطه ماهیت خود هنگامیکه نیاز به جذب نیرو احساس می کند، اقدام به استخدام می نماید و از این منظر تفاوت ماهوی با یک نهاد دولتی دارد که ممکن است درخواست نیروی خود را به مدت یک سال به تعویق بیاندازد تا با توجه به ضوابط قانونی بتواند از آزمون استخدام شرکت های دولتی جذب نیرو نماید، متفاوت است. این تفاوت باعث می شود که در آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان موقعیت های شغلی بصورت پیشینی ثبت نشده باشد. که این موضوع البته هم در کنفرانس خبری و مصاحبه ها و هم در سایت آزمون اطلاع رسانی شده است و تمامی شرکت کنندگان آزمون با علم به این موضوع در آزمون شرکت کرده اند. به نظر می رسد که طرح این مطالب امروز در زمانی که بیش از پنج ماه از شروع ثبت نام آزمون می گذرد و تا کنون در مراجع مختلف تفسیر و تشریح شده است، ناشی از عدم تحقیق و مطالعه پیرامون آزمون و همچنین درک نکردن تفاوت آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان با آزمون های استخدام شرکت های دولتی باشد. همانگونه که در مراحل مختلف برای شرکت کنندگان و افکار عمومی تشریح شده است، تفاوت های ماهوی بین آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان و آزمون استخدام شرکت های دولتی وجود دارد، که در فرآیند آزمون نیز کاملا مشخص و واضح هستند. با این وجود شرکت های خصوصی و دانش بنیان بواسطه حساسیت بالایی که در جذب نیروهای خود و هزینه های هنگفتی که برای فرآیندهای جذب نیروی مورد نیاز خود دارند. به خوبی با آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان ارتباط برقرار کرده اند و در حال حاضر در حال همکاری با این آزمون هستند؛ بر این اساس با اطمینان گفته می شود که تعهدات قبلی برگزار کنندگان مبنی بر معرفی 5000 نیروی کار از شرکت کنندگان آزمون به شرکت های خصوصی و دانش بنیان به طور قطع محقق خواهد شد که گزارش آماری تفکیکی آن نیز به فراخور در زمان مقتضی از سوی دبیرخانه آزمون ارائه خواهد شد.
همچنین شبهات دیگر موردی در این گزارش مطرح شده است که به دلیل غیرواقعی بودن و سطح نازل برخی از آنها در ادامه بصورت موردی پاسخ آنها ارائه می شود:


1. ابهام در آمار ارائه شده در آزمون
ابهام مد نظر نویسنده ناشی از سوء تفاهم و بی دقتی نویسنده در تنظیم خبر بوده است چرا که اطلاعات اشاره شده مربوط به بازه های زمانی مختلف بوده و اختلاف آنها نه از سر عدم شفافیت که از سر عدم تطابق مصادیق است. به عنوان مثال باید گفت در آزمون بیش از 100 هزار نفر ثبت نام اولیه کرده بودند که در آخرین روز ثبت نام در حدود 30 هزار نفر آنها ثبت نام خود را نهایی کرده بودند، تا زمان برگزاری آزمون اینترنتی به رقم به حدود 60 هزار نفر رسیده است و اکنون 60 هزار نفر از این افراد در آزمون مرحله اول شرکت کرده اند. از این افراد نیز 20 هزار مصاحبه شغلی در مرحله حضوری آزمون به عمل آمده است. که تمامی این آمارها در گزارشات اعلام شده است. همچنین همانگونه که پیشتر اشاره شد، پس از تکمیل فرآیند آزمون و معرفی افراد به شرکت های خصوصی و دانش بنیان متقاضی آمار دقیق و تفصیلی از معرفی افراد نیز توسط دبیرخانه آزمون ارائه خواهد شد.


2. کم سن و سال بودن دبیر شورای سیاستگذاری آزمون های استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان
دبیر شورای سیاستگذاری آزمون های استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان آقای محمد حسین قمری مدیرعامل شرکت مجری این آزمون است که سوابق خوبی در زمینه برگزاری مسابقه های مهارت سنجی و معرفی نیرو به شرکت های متقاضی کارجو است. از این رو به نظر می رسد که شرایط سنی ایشان مسئله مرتبطی باشد. چرا که ایشان مدیرعامل شرکت مجری است و از این رو در سمت دبیر شورای سیاستگذاری قرار گرفته است.


3. استفاده از نام برخی از شرکت های مطرح در مصاحبه های مسئولان آزمون
از نکات واقعا عجیب گزارش اشاره نویسنده به نام یک شرکت است که مسئولان آزمون به آن شرکت به عنوان یکی از شرکت های خصوصی طرف قرارداد اشاره کرده اند. چه بهتر بود که پیش از انتشار این متن تهیه کننده محترم خبر به پیشنهاد خود عمل می کرد و واقعا با آن شرکت تماس می گرفت تا ابهامات خود را رفع نماید و بی جهت چنین مطلبی منتشر نمی شد. گفتنی است که در حال حاضر آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان در زمینه معرفی نیرو با مجموعه های مختلف و متعددی همکاری رسمی دارد و شرکت کنندگان در این آزمون در حال معرفی به شرکت های خصوصی و دانش بنیان هستند.


4. ابهام در مورد محل معرفی افراد
در این گزارش به نقل از یکی از شرکت کنندگان آمده است که ایشان چون در شمال غربی کشور ساکن هستند اگر موقعیت کاری در جنوب شرقی کشور به ایشان پیشنهاد شود، قبول نخواهد کرد. این موضوع نیز بارها در مصاحبه های مختلف، سایت آزمون و شرایط شرکت در آزمون برای داوطلبان گفته شده است. تمامی معرفی های آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان در استان محل سکونت شرکت کنندگان و یا استانهای همجوار صورت خواهد گرفت.


5. ابهام در مورد شاخص ها و سوالات ارزیابی و داوران
گفتنی است که شاخص های مورد ارزیابی در آزمون استخدام شرکت های خصوصی و دانش بنیان در نتیجه مطالعه علمی و بررسی های تخصصی در منابع داخلی و خارجی استخراج شده اند. به عنوان مثال شاخصی که در تصویر و متن گزارش به آن اشاره شده است یعنی ایده پردازی برای ویراستار جزء شاخص های استاندارد O-Net بوده و از معتبر ترین شاخص های ارزیابی مهارتی مشاغل به حساب می آیند. همچنین پایین بودن سن یکی از دواران به فرض اثبات دلیل بر عدم توانایی وی نخواهد بود و معیارهای انتخاب داوران نیز در مراحل مختلف توضیح داده شده و تشریح شده است. ضمن اینکه برای استاندارد سازی مصاحبه های آزمون( که در 7 مرکز استان مختلف برگزار شده اند.) شاخص های استاندارد استخراج شده اند و به همراه مدل امتیازدهی در اختیار داورها قرار گرفته‌اند. از این منظر مدل مصاحبه ها کاملا استاندارد و برمبنای شاخص های تخصصی علمی طراحی و اجرا شده اند.


6. ابهام وجود خودرو با پلاک مخدوش شده
این موضوع نیز یکی از عجیب ترین ارجاعات گزارش است که با اشاره به یک خودرو با پلاک مخدوش در محدوده برگزاری آزمون ادعا شده است که مسئولین برگزاری آزمون قانون مداری ندارند و احتمالا آزمون دچار خدشه است. ادعایی که حتی پاسخ دادن به آن بیراه به نظر می رسد. در مجموع باید گفت این خودرو متعلق به آزمون و عوامل اجرایی آزمون نبوده است و مسئولین آزمون هیچ مسئولیتی در قبال این خودرو را نخواهند پذیرفت.

۲۰۱

کد خبر: 916516

وب گردی

وب گردی