بررسی کاهش 40 درصدی جذب دانشجو در مراکز علمی استان مرکزی

استاندار مرکزی در سیزدهمین شورای عالی روسای دانشگاه های استان گفت: بررسی علل کاهش 40 درصدی جذب دانشجو در مراکز علمی استان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

آقازاده استاندار مرکزی با بیان اینکه کاهش جذب دانشجو در استان نسبت به میانگین کشور سه برابر بیشتر است، اظهار کرد: شمار دانشجویان استان از 130 هزار نفر به 77 هزار نفر کاهش یافته که این کاهش، نیازمند واکاوی کارشناسانه است.
وی اظهار کرد: آمار دانشجویان استان مرکزی در طول 5 سال اخیر، 40 درصد کاهش یافته است درحالی این کاهش در میانگین کشوری، حدود 10 درصد بوده است.
استاندار مرکزی گفت: بیشترین ظرفیت خالی دانشگاهی موجود مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است و این مقوله موجب شده تا این مرکز آموزش عالی دچار زیان مالی شود
وی ادامه داد: کاهش در جذب دانشگاه ها امری طبیعی است، اما اینکه چرا این ریزش در استان مرکزی از میانگین کشور بیشتر است و دلیل این کاهش پرشتاب باید مشخص شود و برای این ظرفیت خالی دانشگاه و مراکز علمی برنامه ریزی شود.
آقازاده تصریح کرد: در این ارتباط ظرفیتی خالی وجود دارد که می تواند در راستای پژوهش و تحقیق، تولید علم و ثروت کارساز و تاثیرگذار باشد، اما متاسفانه استان مرکزی مثل دو دهه گذشته از این ظرفیت نتوانسته استفاده کند.
آقازاده افزود: روسای دانشگاه های استان مرکزی باید برای جبران ظرفیت خالی واحدهای آموزشی خود، تمهیدات لازم را بیاندیشند و با ثروت آفرینی علمی و پژوهشی در دانشگاه ها رونق ایجاد کنند.
استاندار مرکزی گفت: متولیان حوزه علمی و مراکز دانشگاهی باید برای جلوگیری از کاهش جمعیت دانشگاهی برنامه مدونی اتخاذ کنند و در این خصوص وظیفه متولیان دانشگاه آزاد اسلامی سنگین تر است.
آقازاده افزود: سپردن ظرفیت خالی دانشگاه ها به شرکت های دانش بنیان می تواند بخشی از مشکلات را رفع کند زیرا این شرکت ها به حمایت علمی و پشتیبانی نیاز دارند.
وی اظهار کرد: ده ها میلیارد ریال از بودجه کشور بابت کمک به تهیه جزوات دانشگاهی و پایان نامه های تحصیلی هزینه شده اما بررسی ها نشان می دهد که از پایان نامه ها در تحقیقات علمی و پژوهشی کمتر استفاده می شود.
وی بیان کرد: شورای عالی باید از ظرفیت دانشگاه ها در خدمت رونق اقتصادی استان، اشتغالزایی، تولید علم و خلق ثروت بهره‌برداری کند .
استاندار مرکزی گفت: برخی مشکلات ایجاد شده در دانشگاه تفرش به اختیارات مدیریتی دانشگاه باز می گردد و باید برای رفع موانع پیش رو؛ کار کارشناسی صورت گیرد.
آقازاده در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: مشکلات بیمارستان حضرت فاطمه (س) در ساوه نیز باید بررسی و رفع شود.
وی اظهار کرد: حداکثر پنج تا 10 درصد تخت های بستری این بیمارستان در طول 6 تا 7 سال فعالیت، استفاده می شد و غیرفعال شدن آن در فرآیند خدمات رسانی به شهروندان ساوجی در مقطع کنونی، مشکلی ایجاد نمی کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: بهره گیری دانشجویان استان مرکزی از خوابگاه ها 38 درصد کاهش یافته است.
حقیقی افزود: کیفیت نداشتن و نبود امکانات در خوابگاه ها باید مورد بررسی قرار گیرد تا با رفع معایب جذابیت و استقبال از خوابگاه ها افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: رقابت علمی در دنیا بر 12 شاخص مبتنی است که یکی از این شاخص ها پژوهش و 11 رکن دیگر زیر مجموعه فرآیند نوآوری و فناوری را شامل می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: باید کارگروه اجتماعی در استان تشکیل و موانع تحقق پژوهش محوری در قالب فرصت و تهدید به زبان آماری احصا و مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
وی گفت: دفتر اجتماعی استانداری مرکزی می تواند در این مقوله همکاری ارزشمندی داشته باشد.

۲۰۱

کد خبر: 916530

وب گردی

وب گردی