فراز و نشیب های صنعت خودرو در سال  96 / از آتش سوزی بزرگ‌ترین قطعه ساز کشور تا شلاق تند استاندارد

بی‌گمان یکی از پرحادثه‌ترین سنوات در تاریخ صنعت خودروی کشور، همین 96 پر شور و آشوب بود. سالی با فراز و نشیب‌های فراوان که البته به تصدیق اکثر کارشناسان نشیب‌های آن بیش از فرازهایش بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال 1396 سالی بود که جنجالی‌ترین خودروی پسابرجامی ایران یعنی پژو 2008 با حواشی فراوان وارد بازار شد. آتش‌سوزی بزرگ‌ترین قطعه‌ساز کشور با حرف‌وحدیث‌های بسیار خبرساز شد. داخلی‌سازها چندبار قیمت‌ها را افزایش دادند و وارداتی‌ها چندین و چندبار. قوانین جدید سازمان ملی استاندارد چالش‌های بی‌شماری را برای شرکت‌های داخلی و خارجی به‌وجود آورد. شاید داغ‌ترین اپیزود این سناریو بسته شدن سامانه ثبت‌سفارش برای 6 ماه بود. بعد از آن بود که دستورالعمل جدید دولت برای سر و سامان دادن به وارداتی‌ها ابلاغ شد. افزایش حدود 30 درصدی‌ تعرفه‌ها داغ خیلی‌ها را تازه کرد. مدیرعامل سایپا تغییر کرد و ساختار معاونین ایران‌خودرو نیز دستخوش تغییرات بزرگی شد.

فروردین

سال با بی‌کیفیت‌ها شروع شد

براساس جدیدترین گزارش‌های رسمی بیشتر وانت‌های داخلی همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌شوند. گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای تولیدی در اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۵) اخیراً منتشر شد. نگاهی به این گزارش نشان می‌دهد که از هشت مدل وانت در حال تولید در خودروسازان داخلی ۶ مدل در پایین‌ترین سطح کیفی ممکن قرار دارند. در میان وانت‌های تولیدی در اسفند ۱۳۹۵ تنها وانت تندر ۹۰ سه ستاره کیفی دریافت کرده و وانت پیکاپ فوتون دیزلی نیز دو ستاره کیفی کسب کرده است. باقی وانت‌های تولیدی شامل وانت نیسان دوگانه‌سوز، وانت آریسان، وانت نیسان تک‌سوز، وانت مزدا کارا ۲۰۰۰ دو کابین، وانت مزدا کارا ۲۰۰۰ تک‌کابین و وانت سایپا ۱۵۱ تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند.

پس‌لرزه‌های آتش‌سوزی کروز

قائم‌مقام اجرایی ایران خودرو با اظهار تأسف نسبت به آتش‌سوزی هفته گذشته انبار شرکت قطعه‌سازی کروز اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تولید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو ادامه دارد. محسن ناقدی برادران ادامه داد: تأمین قطعات مورد نیاز برای تولید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو توسط شرکت ساپکو و معاونت خرید ایران خودرو در حال انجام است. وی افزود: تمامی خطوط تولید در سالن‌های مختلف ایران‌خودرو و سایت‌های تولیدی این شرکت، فعال است. قائم‌مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو خاطرنشان کرد: خودروسازان کشور جهت تحقق اهداف و برنامه‌های تولید و اشتغال وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمام ظرفیت‌های لازم استفاده می‌کنند.

آزادسازی قیمت خودرو استارت خورد

در شرایطی که به گفته رئیس شورای رقابت، خودروسازان داخلی هنوز درخواستی مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات خود طی سال‌جاری ارائه نکرده‌اند، ایران‌خودرو با توجه به مجوزهای قبلی این شورا و همچنین با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به بیمه و شماره‌گذاری و البته حذف برخی تخفیف‌ها، قیمت محصولات خود را افزایش داد. آن طور که از ایران‌خودرو خبر می‌رسد، این شرکت قیمت محصولات خود را بین ۵۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون تومان افزایش داده است. بر این اساس، قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو به نمایندگی‌هایش ابلاغ شده و مشتریان باید با توجه به قیمت‌های جدید اقدام به خرید خودروهای این شرکت کنند.

نخستین عرض‌اندام استانداردی‌ها

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تدوین استانداردهای جدید برای تولیدخودروهای داخلی گفت: تکلیف خودروهایی که هم‌اکنون با استانداردهای جدید منطبق نیستند تا پایان امسال مشخص می‌شود و در آن زمان، حتماً تولید چند مدل خودرو متوقف خواهد شد. نیره پیروزبخت در مورد استاندارد بودن یا نبودن خودروهایی که هم‌اکنون در کشور تولید می‌شوند،‌ گفت: براساس استانداردهای فعلی، خودروهایی که هم‌اکنون در ایران تولید می‌شوند استاندارد هستند؛ براساس استانداردهای کنونی، ۵۲ قطعه یا مجموعه خودرو باید استاندارد داشته باشد و خودروساز باید در تأمین این قطعات از کالاهای استاندارد استفاده کند.

ایران‌خودرو چراغ اول را روشن کرد

بنابر اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، این شرکت قیمت محصولات خود را به‌دلیل اضافه شدن برخی هزینه‌های به اصطلاح دولتی، افزایش داده است. طبق اعلام این شرکت این افزایش قیمت به‌دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۳۹۶ و افزایش هزینه‌های شماره‌گذاری صورت گرفته و برخی تخفیف‌های اعلامی در سال گذشته نیز حذف شده است. پیش از این سایپا نیز قیمت محصولات خود را به‌دلیل افزایش نرخ بیمه شخص ثالث بالا برده بود. خودروسازان معمولاً در اوایل سال و به‌دلیل افزایش نرخ بیمه شخص ثالث و همچنین هزینه شماره‌گذاری، قیمت محصولات خود را بالا می‌برند.

بیمه‌ها کاسه داغ‌تر از آش

گروه خودروسازی سایپا قیمت محصولات خود را به‌دلیل هزینه‌های دولتی افزایش داد. بر این اساس و به‌دنبال افزایش قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا، قیمت تیبا حدود ۱۲۰ هزار تومان و انواع پراید به‌طور میانگین ۱۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. طبق اعلام گروه خودروسازی سایپا افزایش قیمت محصولات این شرکت و شرکت‌های پارس خودرو و زامیاد به‌دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۳۹۶ صورت گرفته است. افزایش قیمت ناشی از هزینه‌های دولتی، همواره در آغاز سال اعمال می‌شود، با این حال طی سال‌جاری تنها هزینه مربوط به نرخ بیمه اعمال شده و فعلاً خبری از مالیات بر ارزش افزوده و شماره‌گذاری نیست.

اردیبهشت

ایدرو و یک قرارداد تاریخی

در حالی تقویت بخش خصوصی در خودروسازی به‌منظور ایجاد رقابت در بازار یکی از اهداف مهم توسعه صنعت خودرو به حساب می‌آید که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دولت یازدهم، با امضای دو تفاهم‌نامه خودرویی با بخش خصوصی مسیرهای رسیدن به این هدف را کلید زد. به‌دنبال امضای قراردادهای خودرویی در پسا برجام، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) تفاهمنامه همکاری مشترک خود را با رنو به امضا رساند. قراردادی که خبر از حضور مستقل رنو در بازار ایران داشت تا از این طریق رقابت در بازار خودرو کشور با حضور خودروسازان به شکل و شمایلی تازه آغاز شود.

تولید 2008 شروع شد

ایران خودرو و پژو دیروز با حضور رئیس‌جمهوری از مدل ۲۰۰۸ رونمایی کردند تا تولید انبوه اولین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور رسماً آغاز شود. در این مراسم که البته بدون حضور رسانه‌های عمومی برگزار شد، رئیس‌جمهوری علاوه‌بر رونمایی رسمی از پژو ۲۰۰۸ و آغاز تولید انبوه آن، خط تولید دنا پلاس را نیز (برای تیراژ انبوه) افتتاح کرد. پس از توافق هسته‌ای و برجام بود که ایران خودرو و پژو مذاکرات خود را برای همکاری مشترک دوباره آغاز و در نهایت طی زمستان سال ۹۴، قرارداد رسمی میان دو طرف به امضا رسید.

شایعات طرح جدید واردات

طرح جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات خودرو در حالی هنوز در کمیسیون زیربنایی دولت تعیین تکلیف نشده که این وزارتخانه عملاً اجرای آن را کلید زده است. طبق این طرح، آن دسته از خودروسازان داخلی که با شرکت‌های خارجی همکاری مشترک دارند، در اولویت واردات محصولات شرکت‌های مربوطه قرار خواهند گرفت. به‌عنوان مثال، در حال حاضر که ایران خودرو با پژو قرارداد همکاری مشترک دارد، (در صورت تصویب طرح وزارت صنعت) نمایندگی انحصاری واردات محصولات این خودروساز فرانسوی نیز به ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) خواهد رسید.

واکنش پژو درباره محرمانه بودن قرارداد با ایران خودرو

پژو در حالی طی امسال قرارداد خود با ایران خودرو را وارد فاز اجرایی کرد که با مخالفان و منتقدانی (چه در داخل و چه در خارج) مواجه بوده و این موضوع کار را برای خودروساز فرانسوی در راستای اعلام صریح برنامه‌های خود در ایران دچار چالش کرده است. مخالفان داخلی بخش مهمی از انتقادات خود از پژو را به عدم اعلام جزئیات قرارداد ایران خودرو و پژو به‌خصوص در بحث سرمایه‌گذاری، مربوط دانسته و معتقدند این قرارداد حالتی محرمانه به خود گرفته است.

به اعتقاد آنها، قرارداد پژو عایدی خاصی برای صنعت خودرو کشور نداشته و این شرکت نه قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران را دارد و نه کمکی به توسعه ایران خودرو در مسیر جهانی شدن خواهد کرد.

خرداد

پراید و 405 آماده خروج از خط تولید

در پایان سال ۱۳۹۵ به‌نظر می‌رسید که توقف خط تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ به‌دلیل افزایش بیش از ۱۰ ساله طول عمر آنها نهایی شود، اما نه‌تنها این اتفاق عملی نشد؛ بلکه به یکباره تصمیم سازمان ملی استاندارد مبنی‌بر افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ به ۸۳ مورد، فرصتی حدود دو ساله را برای این دو خودرو پیش آورد تا حداقل دو سال دیگر به طول عمر آنها (بدون رعایت ۸۳ مورد استاندارد تدوین شده) اضافه کند و اگر در نهایت استانداردهای موردنظر و نیز تغییر پلت‌فرم رعایت مدنظر قرار نگیرد، خط تولید آنها متوقف شود.

تلخ‌ترین پیش‌فروش تاریخ

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از پیش فروش سه محصول جدید در روزهای اول و سوم تیرماه خبر داد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اعلام این خبر گفت: پیش فروش سه محصول جدید پژو ۲۰۰۸، تندرپلاس و دناپلاس در روز پنج‌شنبه اول تیرماه برای شماره کد ملی زوج و شنبه سوم تیرماه برای شماره کد ملی فرد خواهد بود. هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه هر کد ملی فقط قادر به ثبت‌نام یک دستگاه خواهد بود، اظهار کرد: امکانی در سامانه فروش اینترنتی ایجاد خواهد شد تا تمام مشتریان از فرصت یکسان برخوردار باشند، ضمن اینکه این ثبت‌نام فاقد امکان صلح است.

وانت پراید هم گران شد

گروه خودروسازی سایپا در جدیدترین ابلاغیه به نمایندگی‌های فروش خود، قیمت وانت پراید را یک میلیون و ۱۱۴ هزار تومان افزایش داد. در جدیدترین ابلاغیه گروه خودروسازی سایپا به نمایندگی‌های فروش محصولات این خودروساز، قیمت وانت پراید با افزایش یک‌میلیون و ۱۱۴ هزار تومانی روبه‌رو شده است. بر این اساس، قیمت وانت پراید که قبلاً ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، حال به ۲۰ میلیون و ۳۱۴ هزار تومان رسیده است. در حال حاضر فروش وانت پراید (سایپا ۱۵۱) با قیمت جدید صورت می‌گیرد.

داستان‌های 2008 تمامی ندارد

ورود اولین خودرو پسابرجامی به بازار کشور در حالی از چندی دیگر آغاز خواهد شد که نحوه قیمت‌گذاری این محصول، به یک پرسش مبهم تبدیل شده است. به گفته مسوولان ایران‌خودرو، پژو ۲۰۰۸ تا چندی دیگر با قیمت ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پیش فروش خواهد شد و این در شرایطی است که شورای رقابت هنوز واکنشی به این قیمت نشان نداده است. ازآنجاکه در حال حاضر شورای رقابت مسوول قیمت‌گذاری خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود، خیلی‌ها معتقد هستند قیمت محصولات جدیدی که قرار است در قالب قراردادهای خارجی خودروسازان، در کشور به تولید برسند نیز باید از سوی این شورا تعیین شود.

غیرآمریکایی‌ها شماره‌گذاری شدند

شماره‌گذاری خودروهای غیرآمریکایی، پس از توقف ۸ ماهه از سوی پلیس راهور ناجا روز گذشته بار دیگر از سر گرفته شد. در حالی توقف شماره‌گذاری خودروهای آمریکایی از سال گذشته به مشکل جدی برخی از مشتریان و واردکنندگان تبدیل شد که به‌دنبال این موضوع طرح شکایتی به مراجع قضایی صورت گرفت. حال به نظر می‌رسد که پیش از تعیین تکلیف این شکایت، شماره‌گذاری این خودروها به روند عادی خود بازگشته است. آنگونه که گفته می‌شود، پلیس راهنمایی و رانندگی روز گذشته طی نامه‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص خودروهای برندهای غیرآمریکایی تولید شده در این کشور که به‌صورت قانونی وارد کشور شده‌اند، استعلام کرده است تا با اعلام آنها شماره‌گذاری خودروهای متوقف شده از سر گرفته شود.

تولید خودرو افزایش یافت

اردیبهشت‌ماه امسال تولید انواع خودرو به‌طور میانگین 1.5 درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۰۲ هزار و ۴۰۳ دستگاه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به ۱۰۳ هزار و ۹۵۴ دستگاه رسید. اردیبهشت‌ماه امسال تولید انواع سواری با افزایش 4.6 درصدی همراه بوده و از ۹۳ هزار و ۶۴۲ دستگاه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به ۹۷ هزار و ۹۴۲ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع ون نیز صعودی بوده و از صفر دستگاه در اردیبهشت ۱۳۹۵ به ۷۸ دستگاه رسید. برخلاف این محصولات اما تولید انواع وانت کاهش یافته و با افت 36.8 درصدی از ۷۵۴۰ دستگاه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به ۴۷۶۰ دستگاه کاهش یافت.

کمان افزایش قیمت کشیده‌ شد

خودروسازان داخلی در حالی درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت ارسال کرده‌اند که احتمال می‌رود قیمت‌ها، بین چهار تا پنج درصد افزایش یابد. اگر این اتفاق رخ بدهد، برای دومین بار در سال‌جاری و در عرض تنها دو ماه، قیمت خودروهای داخلی روند صعودی به خود خواهد گرفت، اتفاقی که شاید در نوع خود بی‌سابقه باشد. هفته گذشته بود که رئیس شورای رقابت از اعلام قیمت جدید خودروها طی اوایل تابستان صحبت به میان آورد و تاکید کرد شورا مشغول بررسی مولفه‌های اثرگذار بر قیمت تمام شده خودروهای داخلی است.

شمشیر استاندارد تیز شد

رئیس سازمان ملی استاندارد پیش‌بینی کرد تا پایان دی‌ماه سال ۱۳۹۷ خط تولید چهار خودرو که نمی‌توانند استانداردهای خودرویی را از ۵۲ به ۸۳ مورد ارتقا و پلت‌فرم جدید را مدنظر قرار دهند، متوقف شود. نیره پیروزبخت بیان کرد: برنامه تدوین شده برای ارتقای استانداردها از ۵۲ به ۸۳ مورد تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ کاملاً بررسی شده و اگر خودرویی نتواند تا آن زمان این مساله را رعایت کند خط تولید آن متوقف خواهد شد.

تیر

پژو ۲۰۰۸ مشمول قانون حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌شود

پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ مشمول قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ مشمول قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌شود و به همین دلیل دریافت پیش‌پرداخت ۶۰ میلیون تومانی از نظر ما ایرادی ندارد. محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به این سؤال که طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروساز می‌تواند حداکثر ۵۰ درصد مبلغ خودرو را به‌عنوان پیش‌پرداخت از خریدار دریافت کند، اما این اتفاق در مورد پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ نیفتاده است و قرار بود شما موضوع را بررسی کنید، اظهار کرد: قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و الزام دریافت حداکثر ۵۰ درصد از مبلغ خودرو در پیش‌پرداخت مشمول خودروهایی که قیمت‌گذاری آنها آزاد است، نمی‌شود.

فولکس‌واگن آمد

فولکس واگن که سال گذشته به‌عنوان برترین تولیدکننده خودرویی جهان شناخته شده است، از طریق نماینده رسمی خود، شرکت ماموت خودرو در ایران آغاز به فعالیت کرد. حضور فولکس واگن در ایران علاوه‌بر کمک به ارتقای سطح کیفی و ایمنی خودروهای موجود کشور، نشانی از گسترش و تقویت تعاملات دو کشور آلمان و ایران محسوب می‌شود. براساس این گزارش، ماموت خودرو مسوولیت فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری فولکس واگن در ایران را برعهده دارد. این شرکت از ماه آینده با دو مدل از خودروهای پرفروش فولکس واگن آغاز به کار و سپس به‌منظور تأمین نظر طیف وسیعی از سلایق مشتریان خود سراغ محصولات دیگر این برند آلمانی خواهد رفت.

افزایش قیمت خودرو تصویب شد

عضو ناظر شورای رقابت از موافقت این شورا با افزایش حداکثر یک تا 1.5 درصدی قیمت پراید و تیبا و همچنین رشد 2.5 درصدی قیمت سمند و پژو در جلسه عصردیروز شورای رقابت خبر داد. ولی ملکی اظهار کرد: در جلسه عصر دیروز شورای رقابت موضوع تقاضای ایران‌خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولاتشان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای شورا با رشد قیمت برخی خودروهای پرتیراژ موافقت کردند. وی ادامه داد:‌ بر این اساس حداکثر افزایش قیمت پراید و تیبا یک تا 1.5 درصد و در مورد سمند و پژو 2.5 درصد به تصویب شورای رقابت رسید.

مجلس به قضیه 2008 ورود کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود این کمیسیون به نحوه قیمت‌گذاری «پژو ۲۰۰۸» خبر داد. محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی ابهامات ایجاد شده در قیمت‌گذاری خودروی «پژو ۲۰۰۸» در این کمیسیون خبر داد و گفت: ابهاماتی که در نحوه قیمت‌گذاری خودروی پژو ۲۰۰۸ ایجاد شده، باعث شد تا در کمیسیون صنایع مجلس به آن ورود کنیم و موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. وی با بیان اینکه شورای رقابت مسوول قیمت‌گذاری انواع محصولات شرکت‌های خودروسازی است و خودروسازان نقش چندانی در تعیین قیمت خودروها ندارند، افزود: طبق قانون باید ۵۰ درصد قیمت نهایی خودرو به‌صورت پیش پرداخت از مشتریان دریافت شود؛ درصورتی‌که مبلغ ۶۰ میلیون تومانی برای پیش‌پرداخت پژو ۲۰۰۸ قیمت نهایی این محصول را افزایش می‌دهد.

ضوابط واردات خودرو و یک حذف خاص

طرح پیشنهادی «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» در حالی مراحل نهایی تصویب خود را در کمیسیون زیربنایی دولت می‌گذراند که به پیشنهاد برخی از اعضای این کمیسیون، تصویب نهایی این طرح به تعیین تکلیف تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی موکول شد. با این حال، کمیسیون زیربنایی دولت، بند «واردات به میزان ۴۰ درصد ارزش صادرات خودرو و قطعات تولید داخل» را از دستورالعمل مربوطه حذف کرده است؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت پاییز سال گذشته دستورالعمل جدیدی درخصوص ضوابط واردات خودرو را به شورای اقتصاد ارسال کرد تا پس از بررسی، به‌منظور تصویب به هیات دولت ارسال شود.

زمان خداحافظی با پراید معلوم شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت از ادامه تولید خودرو پراید تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: به هر میزان استانداردها در تولید خودرو ارتقا یابد، قیمت خودرو نیز با افزایش روبه‌رو می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده درخصوص سیاست بخش صنعت کشور برای تولید خودرو برای اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه گفت: در حال حاضر خودروی تیبا تولید و به‌تدریج مسائل فنی و استانداردهای جدید بیشتری در تولید این خودرو لحاظ می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تیراژ خودرو تیبا رو به افزایش است و از دو سال گذشته به‌تدریج تولید پراید کاهش یافته اما تولید این خودرو تا پایان سال آینده ادامه خواهد داشت.

ثبت‌سفارش واردات خودرو متوقف شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌سفارش واردات خودروهای سواری به کشور را بست. در حالی براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوران پساتحریم تنها شرکت‌های دارای نمایندگی معتبر از خودروسازان مادر اجازه واردات خودرو به کشور را دارند که ثبت‌سفارش واردات خودرو برای شرکت‌های نماینده نیز تعلیق شد. به گفته برخی از واردکنندگان نماینده، بیش از ۲۰ روز است که سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو بسته شده و هیچ یک از شرکت‌های واردکننده اجازه ثبت خودرو را در این سیستم ندارند. این موضوع در شرایطی است که لیست مجاز خودروهای سواری به کشور در سایت «ثبتارش» همچنان موجود است؛ حال آنکه دی‌ماه سال گذشته به‌دنبال بسته شدن سایت ثبت‌سفارش برای همه واردکنندگان خودرو، لیست خودروهای مجاز وارداتی نیز از سایت «ثبتارش» حذف شد.

درآمد کهکشانی دولت از شماره‌گذاری خودرو

درآمد دولت از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو در سال گذشته بالغ‌بر ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. بانک مرکزی اخیراً گزارش درآمدها و مخارج دولت در بودجه سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد که طبق آن درآمد دولت از محل مالیات شماره‌گذاری خودرو حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. تحقق درآمد ۹۰۰ میلیارد تومانی دولت از مالیات شماره‌گذاری خودرو در حالی است که در بودجه سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی شده بود مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان از این محل کسب شود که البته رقم تحقق یافته بیشتر از آن بوده است. درآمد دولت از محل شماره‌گذاری خودرو در سال گذشته (۱۳۹۵) رشد حدوداً ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن داشته است؛ به‌گونه‌ای‌که درآمد دولت از این محل در سال ۱۳۹۴ برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مرداد

اثرات جانبی بسته‌شدن ثبت‌سفارش

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نزدیک به ۵ هزار دستگاه خودرو از ثبت‌سفارش‌های واردات قبلی هم‌اکنون به علت بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو در گمرکات معطل مانده و اجازه ترخیص ندارد. فرهاد احتشام‌زاد با بیان اینکه توقف ثبت‌سفارش واردات خودرو نقض صریح قانون است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت برخلاف قوانین اقدام کرده است. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه کار غیرقانونی، پشت پرده غیرقانونی هم دارد، افزود: نمی‌دانم پشت پرده این کار چیست اما به‌دنبال تصمیم نعمت‌زاده وزیر سابق و قائم مقام وی در رابطه با ممنوعیت ثبت‌سفارش واردات خودرو از ۵ هفته پیش تاکنون مشکلات بسیاری برای واردکنندگان پیش آمده است.

اولین امضای شریعتمداری خودرویی شد

محمد شریعتمداری وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دیروز در اولین روز وزارت خود در نامه‌ای به جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور خواستار اصلاح مصوبه دولت و لغو اسقاط خودرو از سوی خودروسازان داخلی شد. شریعتمداری در نامه خود به معاون اول تاکید کرده است: «متاسفانه به‌رغم مذاکرات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با جنابعالی و اتخاذ تصمیم درخصوص عدم‌شمول اسقاط خودرو برای خودروهای ساخت داخل به‌دلیل تبعات منفی آن بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام شده برای مشتریان (در کنار قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت)، در جدول مصوبه یاد شده این بند اضافه شده؛ بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید مصوبه مذکور اصلاح و خودروهای تولید داخل از شمول این بند حذف شود.

آمار واردات خودرو اختلاف‌دار شد

درحالی‌که رئیس سازمان توسعه تجارت میزان افزایش واردات خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال را ۳۰ درصد اعلام کرده است، رئیس فدراسیون واردات از افزایش ۴۳ درصدی واردات خودرو در این مدت خبر می‌دهد. چند روز پیش خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت در امور تجارت اعلام کرد که در چهارماه اول سال‌جاری حدود ۲۶ هزار دستگاه خودرو سواری وارد و در گمرکات کشور ترخیص شده که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸ هزار دستگاه بوده و این آمار نشان‌دهنده افزایش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این در حالی است که رئیس فدراسیون واردات می‌گوید در چهار ماه اول امسال میزان واردات خودرو ۲۶ هزار و ۶۰۳ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

حذف و اضافه مقررات خودرویی

سکاندار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی احتمالاً به‌زودی معرفی خواهد شد که به‌نظر می‌رسد با توجه به مقررات خودرویی وضع شده طی چهار سال گذشته (در وزارت صنعت)، وزیر آینده روزهای پرمشغله‌ای را برای اصلاح آنها در پیش دارد. نگاهی به قوانین خودرویی وزارت صنعت در دولت یازدهم، به وضوح نشان می‌دهد مسوولان این وزارتخانه تمرکز اصلی خود را روی سه مساله مهم یعنی «قیمت‌گذاری خودرو»، «سرمایه‌گذاری خارجی در خودروسازی» و «واردات خودرو» گذاشته و سعی کردند با در نظر گرفتن مقرراتی جدید، اصلاحاتی را در این موارد انجام دهند.

رنو رسماً آمد

چهارمین کلان سرمایه‌گذار صنعتی در پسابرجام روز گذشته با امضای قرارداد رنو وارد ایران شد. پیش از این سه قرارداد توتال، تولید واگن از سوی روسیه، برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد با مشارکت چینی‌ها منعقد شده بود. در قرارداد چهارم رنوی فرانسه و شرکای داخلی، ۶۶۰ میلیون یورو برای تولید خودرو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت فرانسوی رنو از ۱۰ سال پیش تاکنون با اجرای قرارداد پلت‌فرم مشترک x90 حضور فعالی در بازار خودروی ایران دارد؛ اما با امضای این قرارداد برای اولین بار یک شرکت خارجی به صورت مستقل به تولید خودرو در ایران خواهد پرداخت.

افزایش‌قیمت چراغ‌خاموش پراید و تیبا

معاون بازاریابی و فروش سایپا با اعلام اینکه ابلاغیه مصوبه شورای رقابت در افزایش قیمت‌ها هنوز برای ما با ابهاماتی همراه است، گفت: قیمت پراید ۱۳۱، معادل 1.9 درصد، پراید ۱۳۲، معادل 0.2 درصد، پراید ۱۱۱، معادل 0.5 درصد و تیبا مدل SX با افزایش 1.9 درصدی مواجه می‌شود. رضا تقی‌زاده در نشستی خبری با اعلام اینکه هنوز شرکت سایپا افزایش قیمت‌ها را براساس مجوز شورای رقابت در گروه پراید و تیبا اجرا نکرده است، اظهار کرد: زمان اجرای افزایش قیمت خودرو برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی که به‌طور معمول ابتدای هر سال است، حدوداً میانه سال اجرایی می‌شود؛ به نحوی‌که امسال در حالی که نزدیک به پنج ماه از سال گذشته که اجازه افزایش قیمت یافته‌ایم.

تخلف در ثبت‌سفارش واردات خودرو

در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت دلیل بسته بودن سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو برای نمایندگی‌های رسمی را آمارگیری از این سایت عنوان کرده که بنا به گفته یک منبع آگاه دلیل اصلی بسته بودن این سایت، آمارگیری وزارتخانه به‌دلیل تخلفات در سیستم ثبت‌سفارش واردات خودرو است. براساس دستورالعمل واردات خودرو در دوره پساتحریم تنها نمایندگی‌های رسمی اجازه واردات خودرو به کشور را دارند؛ با وجود این بیش از ۲۰ روز است که این دسته از واردکنندگان نیز به‌دلیل غیرفعال شدن سایت ثبت‌سفارش امکان واردات خودرو به کشور را ندارند.

شهریور

احتمال توقف تولید ۲۰ مدل خودرو

با توجه به مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی به ۸۳ مورد، احتمال توقف خط تولید ۲۰ مدل خودرو از پنج گروه خودرویی در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ وجود دارد. پس از ابلاغ مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی به ۸۳ مورد که ۸۱ مورد آن مربوط به استانداردهای ایمنی و کاربری و دو مورد آن مربوط به استانداردهای زیست محیطی است، تصمیم بر این شد خودروهایی که نتوانند تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ تعداد استانداردهای خودرویی خود را به ۸۳ مورد ارتقا دهند با توقف خط تولید مواجه شوند. این در حالی است که افزایش استانداردهای خودرویی به ۸۳ مورد در ستاد سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوب و درخصوص چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری شد.

پراید باید برود

رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پراید در کلاس استانداردهای جهانی نیست و باید هر چه زودتر از رده خارج شود. ولی ملکی اظهار کرد: اطلاعی از جدیت مدیران سایپا برای از رده خارج کردن پراید ندارم اما این خودرو به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای تولید خودرو و غیرایمن بودن باید به بایگانی تاریخ سپرده شود. ناظر مجلس در شورای رقابت با اشاره به تأثیر از رده خارج شدن پراید بر قدرت خرید طبقات محروم و کم‌درآمد گفت: شکی در محدود بودن توان مالی مردم نیست اما وقتی مشتریان این خودرو در بازار کشور کمترین پول را بابت خرید یک ماشین غیرایمن با کیفیت پایین پرداخت می‌کنند، چاره‌ای جز قبول عواقب غیرقابل جبران آن ندارند.

آخرین تدارک دولت برای وارداتی‌ها

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مطلع شدن واردکنندگان خودرو از تغییر ضوابط واردات منجر به افزایش واردات خودرو شد، گفت: به‌زودی ضوابط جدید واردات خودرو در دولت بررسی می‌شود. مجتبی خسروتاج درباره اینکه ضوابط و دستورالعمل جدید برای واردات خودرو در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت:‌ بررسی‌ها در زمینه چگونگی واردات خودرو انجام شده، پیشنهادها تا چند روز آینده به دولت می‌رود و پس از آن تصمیمات جدید اعلام می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: بررسی‌ها و پیشنهادها درباره ضوابط جدید واردات خودرو مدتی پیش تهیه شده بود، اما به‌دلیل تشکیل کابینه جدید دولت دوازدهم، اقدامات لازم انجام نشد که با استقرار وزیر صنعت در دولت دوازدهم اقدامات در این زمینه در حال انجام است.

مهر

جزئیات استانداردهای جدید خودرویی

براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی‌ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد. اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی‌ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبه‌رو خواهد شد. این در حالی است که دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیرماه سال آینده اضافه خواهد شد که باید مدنظر قرار گیرند که در غیر این صورت با توقف خط تولید در آن زمان روبه‌رو می‌شوند.

مصوبه‌ای که محقق نشد

دولت از محل مالیات واردات و نقل‌وانتقال خودرو درآمد ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی را برای پنج ماهه نخست امسال پیش‌بینی کرده بود که از این میزان تنها ۸۵۰ میلیارد تومان محقق شده است. البته با درآمد ۵۱۰ میلیارد تومانی مالیات شماره‌گذاری، حدود ۴۰ میلیارد تومان بیشتر از پیش‌بینی‌ها در این بخش درآمد به ثبت رسیده است. از محل درآمد مالیات واردات خودرو با وجود درآمد مصوب یک هزار و ۳۷۰ میلیارد تومانی، درآمد عملکردی از این محل ۱۱۰ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته میزان درآمد دولت از این محل در حدود ۲۱۰ میلیارد تومان بوده است. دولت در حالی از محل مالیات نقل‌وانتقال خودرو درآمد ۳۱۰ میلیارد تومانی را برای پنج ماهه نخست سال‌جاری پیش‌بینی کرده که میزان درآمد در این مدت ۲۳۰ میلیارد تومان بوده است.

رشد تیراژ خودروسازان خصوصی

خودروسازان نیمه دولتی در شش ماهه نخست سال جاری افزایش 17.9 درصدی تیراژ تولید را تجربه کردند این در حالی است که خودروسازان بخش خصوصی طی این مدت توانستند رشد ۴۵ درصدی را به ثبت برسانند. طبق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، پنج خودروساز خصوصی کشور در مجموع ۵۹ هزار و ۲۷۵ دستگاه انواع محصولات سواری را در شش ماه به تولید رسانده و در نتیجه افزایش تیراژ تولید را تجربه کرده‌اند.

رشد فروش رنوی فرانسه در ایران

فروش رنو فرانسه به ایران در ۸ ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۸۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۹۹۶۱۷ دستگاه رسید. شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در هشتمین ماه سال‌جاری میلادی ۱۴۵۱۹ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. فروش رنو فرانسه به ایران در این ماه نسبت به ماه قبل یعنی جولای افت ۱۳ درصدی داشته است. رنو در جولای ۱۶۷۳۳ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود. بر این اساس مجموع فروش رنو به ایران در ۸ ماهه ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۸۲ درصدی داشته و به ۹۹۶۱۷ دستگاه رسیده است.

بهمن بالا کشید

در جدیدترین ابلاغیه گروه خودروسازی بهمن به نمایندگی‌های فروش این شرکت، قیمت ۵ محصول افزایش یافت. بر این اساس، قیمت مزدا ۳ با افزایش ۳ میلیون و ۱۶۰ هزار تومانی، از ۱۱۸ میلیون تومان به ۱۲۱ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت سواری B۵۰ با رشد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، از ۷۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. گروه بهمن، قیمت وانت تک‌کابین کارا را از 34.5 میلیون تومان به ۳۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان افزایش داده که به این ترتیب، این خودرو افزایش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده است.

آبان

حباب قیمت وارداتی‌ها بزرگ‌تر می‌شود

در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت سه‌شنبه گذشته بار دیگر تعیین تکلیف ثبت‌سفارش واردات خودرو را موکول به تصمیم‌گیری هیات دولت در مورد دستورالعمل جدید این وزارتخانه کرد که به‌دنبال پیشنهاد افزایش تعرفه واردات در این دستورالعمل قیمت خودروهای خارجی در این هفته نیز روند صعودی داشته است. نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت دلیل افزایش قیمت خودروهای وارداتی را شایعه تصویب افزایش تعرفه واردات خودرو در بازار عنوان می‌کنند؛ به گفته آنها، شایعه افزایش تعرفه تا ۱۵۰ درصد موجب شده که بازار در وضعیت نااطمینانی به سر ببرد و به همین دلیل قیمت خودروها روند افزایشی به خود بگیرد.

مدیرعامل جدید سایپا منصوب شد

هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا طی حکمی محسن قاسم جهرودی را به سمت مدیرعاملی این گروه منصوب کرد. براساس تأیید هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا محسن قاسم جهرودی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا شد. قاسم جهرودی پیش از این به‌عنوان مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلومینیوم ایران‌خودرو، قائم‌مقام شرکت ساپکو، مدیر عامل شرکت یاتاقان بوش ایران و عضو هیات‌مدیره شرکت رادیاتور ایران به نمایندگی از گروه سایپا در حوزه مدیریتی فعالیت داشته است.

ادغام خودروسازان جدی شد

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران دیروز در شرایطی افتتاح شد که در حاشیه آن، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ادغام قطعه‌سازان داخلی خبر داد. این در حالی است که به گفته برخی اعضای انجمن قطعه‌سازان ایران، وزارت صنعت به‌دنبال ادغام همزمان خودروسازان بزرگ کشور (ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا) در کنار تجمیع قطعه‌سازان است. به گفته آنها، قرار است کمیسیونی مشترک از خودروسازان و قطعه‌سازان و وزارت صنعت، بررسی‌های لازم برای ادغام شرکت‌های بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی را انجام دهد. بر این اساس، اگر برآیند بررسی‌های کمیسیون مربوطه مثبت باشد، طرح ادغام ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا و همچنین تجمیع قطعه‌سازان، در قالب مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب و وارد فاز اجرایی خواهد شد.

خرید گواهی اسقاط متوقف شد

در شرایطی که به نظر می‌رسد دولت هنوز تصمیمی برای بازگشایی دوباره سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو ندارد، روند اسقاط خودروهای فرسوده نیز با مشکلاتی همراه شده است. اسقاط خودروهای فرسوده از سه سال پیش تاکنون ارتباط مستقیمی با واردات خودرو به کشور پیدا کرده، حال آنکه خروج فرسوده‌ها هم‌اکنون تنها بر دوش واردکنندگان است.

شلاق استاندارد تندتر شد

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر الزامی بودن رعایت استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی ایران گفت که برخی واردکنندگان قصد واردات خودرو با استانداردهای سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۷ را دارند که سازمان استاندارد اجازه این کار را نخواهد داد. نیره پیروزبخت در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار کرد: مهلت لازم برای رسیدن خودروسازان به استانداردهای ۸۵ گانه مشخص شده است و آنها ملزم هستند تا اصلاحات لازم را تا ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ لحاظ کنند. وی در ادامه تشریح کرد: براساس استانداردهای خودرویی برخی خودروسازان باید اقدام به اصلاح خطوط خود کنند و حتی در حال حاضر خودروهایی وجود دارند که امکان تطبیق با استانداردها را ندارند و خود خودروسازان باید تا تاریخ مشخص شده آنها را از مدار تولید خارج کنند.

پژو به ایران غرامت داد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه پژو، غرامت قرارداد قبلی خود را به ایران پرداخت، گفت: هنوز تغییری در رفتار خارجی‌ها ندیده‌ایم. محسن صالحی‌نیا از پرداخت غرامت شرکت پژو به ایران بابت قطع همکاری یکطرفه در دوران تحریم خبر داد و گفت: بخشی از غرامت پژو به ایران در قالب ارسال قطعات و بخشی دیگر به‌صورت آموزش کارکنان هزینه شده است و همین غرامت‌ها در قراردادهای جدید خودروسازان ایرانی با اروپایی‌ها هم دیده شده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تهدیدهای ترامپ به تحریم مجدد ایران، خارجی‌ها را از ادامه همکاری با ایران منصرف یا سست نکرده است، تصریح کرد: اصلاً از حالا نمی‌خواهیم این تصور را داشته باشیم که خارجی‌ها از ادامه همکاری با ایران سر باز می‌زنند؛ به‌خصوص اینکه یک قرارداد برد-برد منعقد شده و ظن من بر این است که خدشه‌ای به این قراردادها وارد نشود.

آذر

افت ۵۴ درصدی درآمد دولت از واردات خودرو

گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از میزان درآمد مالیاتی دولت از محل مالیات بر واردات خودرو در هفت ماه امسال نشان می‌دهد دولت توانسته تنها سه هزار میلیارد ریال درآمد از این محل کسب کند. بر این اساس درآمدهای دولت از این بخش در هفت ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت بیش از 54.5 درصدی داشته است. نکته مهم دیگر اینکه درآمدهای حاصل از مالیات واردات خودرو در هفت ماه سال‌جاری 0.6 درصد از کل درآمدهای مالیاتی دولت را تشکیل داده است. بر این اساس سهم درآمدهای دولت از محل واردات خودرو نسبت به سال گذشته نیز کاهش جدی داشته است؛ چراکه سهم دولت از درآمدهای حاصل از مالیات واردات خودرو در هفت ماه سال گذشته به‌میزان 1.3 درصد از کل درآمدهای مالیاتی بوده است.

انتصاب مدیران جدید سایپادیزل و مگاموتور

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا طی احکامی، مدیران‌عامل جدید شرکت‌های سایپادیزل و مگاموتور را منصوب کرد. بر این اساس، محسن جهرودی در حکمی محمدهادی نوری را به‌عنوان مدیرعامل شرکت سایپادیزل و عضو هیات‌مدیره این شرکت منصوب کرد. وی دانش‌آموخته مهندسی برق از دانشگاه علم و صنعت ایران است.

مخالفت با قرارداد منتشر نشده رنو

تنها ۲۴ ساعت پس از انتقادات تند رئیس مجلس شورای اسلامی درباره موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، برخی نمایندگان با امضای درخواستی خواستار لغو «قرارداد رنو» شدند. آن طور که ولی ملکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت عنوان کرده، ۷۰ نفر از نمایندگان درخواست خود را برای لغو قرارداد رنو، به هیات رئیسه و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه داده‌اند. به گفته وی، در قرارداد با رنو منافع کشور به مخاطره افتاده و به همین دلیل نامه‌ای با امضای ۷۰ نفر از نمایندگان به وزیر صنعت و هیات رئیسه مجلس برای تشکیل دیوان داوری ارسال شده است.

واردات خودروی قاچاق به کشور تکذیب شد

در حالی اظهارات روز گذشته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره ورود غیرقانونی ۶ هزار دستگاه خودرو به کشور بار دیگر بحث قاچاق خودرو را داغ کرده است که گمرک ایران ادعاهای مطرح شده را رد کرد. گمرک جمهوری اسلامی در اطلاعیه خود با تشریح ضوابط فنی واردات خودرو تاکید کرده که خودرو کالایی قاچاق‌پذیر نیست و امکان ورود خودرو به کشور از گمرکات بدون طی مراحل قانونی و شماره‌گذاری در پلیس راهور وجود ندارد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان تغییر کرد

روابط عمومی انجمن قطعه سازان در این زمینه اعلام کرد جامعه قطعه‌سازی کشور در انتخاباتی فراگیر در سال ۹۵ با انتخاب ترکیب جدید هیات‌مدیره این انجمن فصل نوینی را در تاریخچه این صنعت آغاز کرد. در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که لزوم شایسته‌سالاری و استفاده حداکثری از توان هر یک از اعضای هیات‌مدیره به‌منظور برداشتن گام‌های موثرتری در حل مشکلات صنعت قطعه و دستیابی به جایگاه و شان واقعی این صنعت پایه در کشور از اهداف عالیه این انجمن است. در ادامه این توضیح آمده است: در این راستا و با توجه به پیشنهاد آقای رضایی، انتخاب سالانه ریاست هیات‌مدیره این انجمن مورد تأیید و توافق هیات‌مدیره قرار گرفت و به درخواست ایشان، آقای سیدمرتضی مرتضوی، نایب‌رئیس انجمن را به ریاست هیات‌مدیره انتخاب کرد.

سانسور در گزارش کیفیت خودروها

وزارت صنعت، معدن و تجارت باز هم اقدام به سانسور گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی کرده و این بار جداول مقایسه کیفی خودروهای داخلی را از گزارش منتشره حذف کرده است تا رسانه‌ها و به‌تبع آن شهروندان از کاهش احتمالی کیفیت این محصولات آگاه نشوند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به‌صورت ادواری کیفیت خودروهای در حال تولید و مونتاژ را در خودروسازان داخلی ارزیابی کرده و ماهانه گزارش کامل ارزیابی کیفیت این محصولات را به وزارت صمت ارسال می‌کند.

آمار جدید واردات خودرو

در هشت ماهه امسال بیش از ۵۲ هزار خودرو وارد ایران شده است. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی در ۸ ماهه امسال، در این مدت ۵۲ هزار و ۸۴۴ دستگاه خودرو سواری وارد ایران شده که ارزش آن به یک میلیارد و ۴۱۲ میلیون و ۸۴ هزار و ۳۴۷ دلار می‌رسد. در این میان کشور امارات‌متحده عربی بیشترین میزان صادرات خودروی سواری را به ایران داشته و به‌نوعی مهم‌ترین بندر صادرکننده خودرو به ایران است.

ضوابط جدید واردات در ایستگاه آخر

وزارت صنعت، معدن و تجارت از اواخر آذرماه سال گذشته با توقف ثبت‌سفارش به‌دنبال تغییر در مقررات واردات خودرو به کشور بوده است، این در شرایطی است که به گفته مسوولان این وزارتخانه تغییرات مذکور تنها با هدف کنترل خروج ارز از کشور صورت گرفته است. از ابتدای سال‌جاری واردات خودرو به‌طور بی‌سابقه‌ای روند صعودی داشته که همین مساله منجر به توقف ثبت‌سفارش واردات شد حال با این شرایط بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که توقف ثبت‌سفارش شاید آخرین راه‌حل برای کنترل واردات نباشد و مسیرهای دیگری نیز در این زمینه قابل پیشنهاده بوده است.

تولید اولین خودرو مشترک سایپا - سیتروئن

شرکت مشترک سایپا سیتروئن به‌دنبال اجرایی شدن قرارداد خود در دوره پساتحریم از اولین خودروی تولید مشترک‌شان با نام سیتروئن C3 رونمایی کرد. این خودرو قرار است از ابتدای سال آینده از سوی این شرکت در سایت مشترک سایپا-سیتروئن در کاشان تولید شود. مدیرعامل شرکت سایپا سیتروئن در نشست خبری که به مناسبت رونمایی از نخستین محصول سایپا سیتروئن برگزار شد از آماده‌سازی خطوط تولید خودروی سیتروئن C3 در سایت سایپا کاشان خبر داد و گفت: تولید این خودرو از اردیبهشت‌ماه سال آینده بعد از ثبت رسمی شرکت آغاز می‌شود.

دی

آمار صادرات خودرو در ۹ ماهه امسال

در ۹ ماهه نخست سال‌جاری ۱۸۹۱ خودرو از گمرکات مختلف کشور صادر شده است که از آن جمله ۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ به مقصد فرانسه ارسال شده است. بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد. کشورهایی از جمله لبنان، ارمنستان و عراق از جمله خریداران خودروهای ایرانی هستند. به‌عنوان نمونه در آذرماه امسال ۹۵ دستگاه برلیانس و پیکاپ از گمرک تهران به لبنان صادر شده است. همچنین پراید از جمله پرطرفدارترین خودروهای صادراتی ایران به مقاصدی مانند عراق است. عمده صادرات ایران به افغانستان انواع قطعات خودرو است. براساس جدول منتشر شده از سوی گمرک در مهرماه امسال ۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ از گمرک غرب تهران به فرانسه صادر شده است. همچنین در آبان‌ماه ۱۸ دستگاه سمند سورن به ارزش ۱۲۳ هزار دلار به کشور ارمنستان صادر شده است.

ثبت‌سفارش باز شد

سایت سازمات توسعه و تجارت: مدیرکل مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت از آغاز ثبت‌سفارش واردات خودرو از روز یکشنبه خبر داد و گفت: روز گذشته آخرین فرصت ثبت‌سفارش خودروهای سال ۲۰۱۶ بوده است. علی علی‌آبادی فراهانی گفت: براساس مصوبه ابلاغی دیروز هیات‌وزیران در مورد واردات خودروهای سواری، کار ادامه یافته و مرحله بعد، تکمیل آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب سال ۱۳۸۲ و اصلاحات آن بود. به گفته علی آبادی فراهانی، ماده (۱۳) تا (۱۷) به آیین‌نامه مذکور اضافه شده است، در ماده (۱۳) تاکید شده که واردات خودرو منوط به داشتن نمایندگی رسمی و زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش است.

موضع استاندارد مقابل چینی‌ها

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد به جلسه برگزار شده با هیات چینی در زمینه استاندارد خودرو و سایر محصولات عام اشاره و ماحصل این جلسه را تشریح کرد. جهانبخش سنجابی شیرازی در مورد حضور هیات چینی در ایران و برگزاری جلسه‌ای با حضور مسوولان سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: جلسه با این هیات چینی در سه بخش آزمون و صدور گواهی استاندارد برای خودروهای چینی، مرکز تأیید صلاحیت و گواهی استاندارد و نیز مرکز ارزیابی کنترل کیفیت محصولات عام برای محصولات بود.

تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد. پس از آن دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شد. اخیراً نیز این دستورالعمل به تأیید هیات دولت رسیده و در آستانه ابلاغ و اجرا قرار دارد. در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، تعرفه جدید واردات خودرو به ۵۵ تا ۹۵ درصد افزایش یافته است. در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است. طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.

مخالفت شورای‌رقابت با تعرفه جدید

رئیس شورای رقابت از مخالفت با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد و گفت: وزارت صنعت در تعیین تعرفه‌ها، مشورتی با شورای رقابت نداشت و تنها توصیه ما افزایش نیافتن تعرفه‌ها بود. رضا شیوا گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ایم، شورای رقابت در موضوع خودروهای وارداتی ورود نمی‌کند، اما به نظر ما بالا رفتن تعرفه‌ها باعث کم شدن رقابت می‌شود.

شرط واردات خودرو از سوی متفرقه‌ها

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، شرط واردات خودرو از جانب غیرنمایندگی‌های خودروی خارجی را اعلام کرد. علی علی‌آبادی افزود: شرکت‌های غیرنمایندگی‌های خودرو هم می‌توانند با انعقاد قرارداد خدمات پس از فروش با نماینده رسمی همان خودرو به واردات خودرو اقدام کنند. وی ادامه داد: براساس مصوبه هیات‌وزیران تنها نمایندگان رسمی می‌توانند خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه کنند. به گفته وی، براساس مصوبه ۹ آذر امسال هیات‌وزیران هم نمایندگان و هم غیرنمایندگان می‌توانند به واردات خودرو اقدام کنند.

شرکت‌های مجاز به پیش‌فروش معرفی شدند

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اسامی ۱۳ شرکت مجاز واردات و پیش‌فروش خودرو را اعلام کرد. ایران خودرو، سایپا (پارس‌خودرو)، جهان نوین آریا، ایرتویا، آرین موتور پویا، کرمان موتور، آسان موتور، رامک خودرو، آرین موتور تابان، نگین خودرو، خودروسازان راین، مدیران خودرو و صنعت خودروی آذربایجان، - شرکت‌های مجاز اعلام شده - سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان - و نیز اداره‌کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در زمینه پیش‌فروش و واردات خودرو هستند.

گمرک هم وارد بازی شد

گمرک ایران ضوابط جدید و تغییرات حقوق ورودی واردات خودرو را برای اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. براساس بخشنامه جدید گمرک ایران با توجه به ماده ۷ اصلاحی آیین‌نامه ضوابط فنی خودرو، ثبت‌سفارش و واردات خودروهایی که از سال ساخت آنها یک سال گذشته باشد ممنوع است؛ بنابراین خودروهای با سال ساخت ۲۰۱۶ در صورتی قابل ترخیص هستند که ضمن رعایت ضوابط فنی خودرو و ضوابط اعلامی این آیین‌نامه، صدور ثبت‌سفارش و ورود خودرو به کشور (در مهلت اعتبار ثبت‌سفارش) تا ۱۰ دی ماه ۱۳۹۶ صورت گرفته باشد.

بهمن

رأی جنجالی دیوان عدالت

روز گذشته برخی رسانه‌ها با نشان دادن تصویر حکمی، از رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولت درباره افزایش تعرفه واردات خودرو به‌ویژه هیبریدی‌ها خبر دادند. در این حکم، دیوان عدالت اداری در جریان رسیدگی به شکایت یک شخصیت حقیقی که خواستار لغو مصوبه هیات دولت درباره افزایش تعرفه واردات خودرو شده بود، اجرای مصوبه مذکور دولت را متوقف کرده است.

واکنش وزارت صنعت به رأی دیوان عدالت

تعرفه واردات خودرو هر روز با اظهارات متفاوت مقامات صنعتی و قضایی کشور ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند؛ به‌طوری‌که روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت رأی شعبه سه بدوی دیوان عدالت اداری را تا صدورحکم نهایی هیات عمومی دیوان، غیرقابل اجرا خواند. دیوان عدالت اداری اواخر هفته گذشته در حکمی ماده ۱۴ مصوبه دی‌ماه امسال دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی را غیرقانونی اعلام کرد و حکم به بازگشت تعرفه‌های قبلی داد. در مصوبه دولت، تعرفه واردات خودرو افزایش یافت و در عین‌حال محدودیت سقف ارزش ۴۰ هزار دلاری برای خودروهای وارداتی و همچنین حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی در این مورد تعیین شد.

دستور رئیس‌جمهور برای هیبریدی‌ها

پیشنهاد کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی متناسب با کاهش مصرف سوخت فسیلی، به دولت رفت. وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی اعلام کرد: بنا به دستور رئیس‌جمهور، پیشنهاد کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی متناسب با کاهش مصرف سوخت فسیلی، به دولت رفت. در این اطلاعیه آمده است: نظر به طرح برخی نظرات ازسوی اشخاص حقیقی و حقوقی درخصوص تعرفه خودروهای هیبریدی به اطلاع می‌رسد، وزارت صنعت، معدن و تجارت قبلاً و بنا به دستور رئیس‌جمهوری پیشنهاد کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی متناسب با میزان کاهش مصرف سوخت فسیلی و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا را تهیه و تقدیم دولت کرده است.

تولید خودرو افزایش یافت

دی‌ماه امسال تولید انواع خودرو به‌طور میانگین 9.5 درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۸ هزار و ۸۰ دستگاه در دی‌ماه سال گذشته به ۱۵۱ هزار و ۱۷۹ دستگاه رسید. تولید انواع سواری با رشد 9.2 درصدی همراه بوده و از ۱۲۹ هزار و ۷۴۳ دستگاه در دی‌ماه ۱۳۹۵ به ۱۴۱ هزار و ۷۲۰ دستگاه افزایش یافت. تولید ون نیز در دی‌ماه امسال به ۸۴ دستگاه رسید؛ درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته تولید این محصول در حد صفر بود. دی‌ماه امسال تولید انواع وانت نیز شش درصد افزایش یافته و از ۶۴۶۸ دستگاه در دی‌ماه ۱۳۹۵ به ۶۸۵۵ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز با رشد 39.4 درصدی همراه بوده و از ۱۰۴ دستگاه در دی‌ماه سال گذشته به ۱۴۵ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع اتوبوس نیز صعودی بوده و با رشد ۲۰ درصدی از ۱۳۴ دستگاه در دی‌ماه ۱۳۹۵ به ۱۶۱ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با رشد 35.7 درصدی همراه بوده و از ۱۶۳۱ دستگاه در دی‌ماه سال گذشته به ۲۲۱۴ دستگاه رسید. در ۱۰ ماه امسال اما تولید انواع خودرو 15.2 درصد رشد داشته و از یک میلیون و ۸۸ هزار و ۲۹۰ دستگاه در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۵ به یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۲۳۱ دستگاه افزایش یافت.

دلایل افزایش قیمت وارداتی‌ها اعلام شد

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت با اشاره به دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر، گفت: خودروهای وارداتی مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شوند. وزارت صنعت در واکنش به انتشار مطلبی با عنوان «افزایش قیمت خودروهای خارجی با برنامه‌ریزی یک جریان خاص»، به نقل از امیر حسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت به ارائه توضیحاتی پرداخته است. قناتی در مورد افزایش قیمت عنوان کرده از آنجا که خودروهای وارداتی از ارز متقاضی استفاده می‌کنند، افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر به دلایلی از جمله رشد نرخ ارز از ابتدای امسال تاکنون بوده است.

بن‌رو به رنو واگذار شد

با اعلام مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) سرانجام پرونده واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» به رنو مختومه و این سایت به خودروساز فرانسوی واگذار شد. آن طور که منصور معظمی در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد، در ماجرای بن‌رو، طبق مفاد «قرارداد رنو» عمل شد و سایت موردنظر (برای تولید محصولات جدید)، در اختیار رنویی‌ها قرار گرفت.

تحقیق و تفحص جدید از خودروسازان

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از جمع‌آوری ۳۴ امضا برای انجام تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، طراحی، تکنولوژی، فروش، خدمات پس از فروش و آثار زیست محیطی خودروهای تولیدی خبر داد. محمدرضا نجفی اظهار کرد: تقاضای تحقیق و تفحص با ۱۰ محور تهیه و به‌زودی به هیات رئیسه مجلس تقدیم خواهد شد.

اسفند

توضیح وزارت صنعت درباره هیبریدی‌ها

امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت با بیان این مطلب گفت: بسته به نوع کاربری خودرو وهمچنین موضوع بهره‌گیری از این خودروها به لحاظ کاهش مصرف سوخت یا کاهش آلایندگی، تعریف کاربری خودروی هیبریدی و برقی مشخص می‌شود. وی افزود: خودروهای تمام هیبریدیFull Hybrid با سیستم (سری-موازی) که در آن پایه قوای محرکه، موتور الکتریکی بوده و موتور احتراقی تنها جهت شارژ باتری و کمک به توان خودرو در شیب بالا یا تأمین قدرت خودرو به صورت موازی وارد جریان می‌شود، در مقایسه با دیگر انواع هیبرید، می‌توانند جایگزین مناسبی برای خودروی احتراق داخلی باشند. قناتی گفت: خودروهای تمام الکتریکی با قابلیت اتصال شارژرPlug in با قابلیت پیمایش بالا، بهترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در مقایسه با خودروهای هیبریدی هستند که مسلماً جهت بهره‌گیری مناسب، نیاز به ایجاد زیرساخت لازم (ایستگاه شارژ) دارند. این مقام مسوول در وزارت صنعت گفت: در مصوبه اخیر هیات دولت در خصوص حقوق ورودی انواع خودروی سواری به کشور، این موضوع مد نظر قرار گرفته است.

آمار جدید از واردات خودرو

گمرک ایران با انتشار جدیدترین آمار از واردات انواع خودروی سواری در سال‌جاری اعلام کرد: جزئی‌ترین اطلاعات واردات خودرو از ابتدای سال‌جاری تاکنون در بزرگ‌ترین بانک اطلاعات خودروهای وارداتی کشور ثبت شده و قابل بهره‌برداری است. بر این اساس، در ۱۱ ماه سال‌جاری تعداد ۶۶ هزار و ۱۹۶ دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون و ۷۰۸ هزار دلار وارد کشور شده است.

هشدار جدی سازمان حمایت

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه بر نحوه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نظارت می‌شود، تاکید کرد: فروش خودروی وارداتی بدون داشتن کارت گارانتی و وارانتی تخلف به‌شمار می‌رود. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که در ماه‌های اخیر درگیر تلاطم‌های ثبت‌سفارش و واردات خودروهای خارجی بوده است اکنون طی اطلاعیه‌ای تاکید کرده که طبق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که در دی‌ماه امسال توسط هیات وزیران به تصویب رسید، واردات خودروی سواری منوط به داشتن نمایندگی رسمی و وجود زیرساخت‌های لازم و کافی برای ارائه خدمات پس از فروش و اخذ تاییدیه‌های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

استانداردی‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنند

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان‌بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان‌بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند. نیره پیروزبخت با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در اجرای استانداردهای جدید کاملاً شفاف و مطابق برنامه اعلام‌شده عمل خواهد کرد، افزود: سازمان استاندارد در نحوه اجرای این استانداردها با توجه به بسترهای موجود، با خودروسازان همکاری می‌کند و از هریک از آنها درخواست شده تا برنامه اجرایی دقیق خود را درباره نحوه اجرای استانداردهای مذکور گزارش کنند.

تاکید بر اجرای استانداردهای ۸۵ گانه

هفته پیش معاون وزیر صنعت اعلام کرد که این وزارتخانه با سازمان استاندارد توافق کرده و قرار شده در زمینه استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی، در بخش استانداردهای اختیاری، بازنگری شود. این در حالی است که رئیس سازمان ملی استاندارد بر پابرجا ماندن روند استاندارد ۸۵ گانه خودرویی تاکید کرد و گفت: روند اعمال استانداردها همان است فقط برخی معیارها تغییر می‌کند. نیره پیروزبخت اعمال استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی را قطعی دانست و گفت: بارها گفته شده این ماجرا تغییر نخواهد کرد و بازنگری استانداردها حتی اگر طوری که برخی می‌گویند اتفاق بیفتد، در روند کلی تغییری ایجاد نخواهد شد؛ تنها ممکن است در معیارها تغییر ایجاد شود که آن هم براساس معیارهای اتحادیه اروپاست و نمی‌توان آنها را سخت دانست.

تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توافق این وزارتخانه با سازمان ملی استاندارد برای تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خبر داد. «منصور معظمی» افزود: هفته گذشته با سازمان ملی استاندارد ایران درباره بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی توافق شد که به زودی از سوی این سازمان اعلام می‌شود. به گفته این مقام مسوول، برپایه این توافق قرار شد استانداردهایی اجباری شود که خودروسازان قادر به پاس کردن آنها باشند و به نفع مشتریان خودرو و مصرف‌کنندگان باشد.

400

کد خبر: 916553

وب گردی

وب گردی