درخواست آزادی رانندگان زندانی در ترکمنستان در دستور کار روحانی

رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: موضوع رسیدگی به آزادی رانندگان ایرانی زندانی در ترکمنستان در دستور کار روحانی در سفر نوروزی به این کشور قرار گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ پس از آنکه روز گذشته خبری مبنی بر وجود ۳۴۰ راننده کامیون ترانزیت ایرانی در زندان های ترکمنستان منتشر شد، داوود کشاورزیان رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در سفر آتی رئیس جمهور به عشق آباد خبر داد.

دیروز در گزارش خود عنوان کرده بود این 340 راننده ایرانی به بهانه های واهی از سوی پلیس و دستگاه قضایی ترکمنستان بدون محاکمه، بازداشت و زندانی شده اند و چشم انتظار هستند تا رییس جمهور کشورمان در سفر هفتم و هشتم فروردین ۹۷ به عشق آباد از قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان خواستار عفو آنها شود.

پس از انتشار این گزارش، داوود کشاورزیان، رئیس سابق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مشاور فعلی وزیر راه وشهرسازی، در گفتگویی خبر داد که موضوع آزادی رانندگان ایرانی زندانی در ترکمنستان در دستور کار سفر رییس جمهور قرار دارد.

او ادامه داد: برخی از رانندگان به دلیل در اختیار داشتن حداقل دارو یا عدم پرداخت وجهی که پلیس ترکمنستان از رانندگان کامیون مطالبه می کرده بازداشت و برای آنها پرونده سازی شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: متأسفانه واقعیت این است که به سختی می توان بی گناهی رانندگان دربند در ترکمنستان را اثبات کرد. ممکن است واقعا برخی از رانندگان بی گناه باشند. به خصوص که در اکثر مواقعی که رانندگان ایرانی از سوی پلیس ترکمنستان بازداشت شده اند، صاحب کالا مواد مخدر را در کالای اصلی جاساز کرده و درنتیجه پلیس این کشور راننده کامیون را دستگیر و زندانی می کند.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برخی از دستگیرشدگان هم مشمول پرونده سازی مأموران پلیس ترکمنستان هستند و برخی هم در بین راه که برای استراحت توقف کرده اند، قربانی قاچاقچیانی شده اند که مخفیانه مواد مخدر را در کامیون این رانندگان جاساز کرده و از سوی دستگاه های ایکس رِی شناسایی و راننده کامیون زندانی شده است.

او با اشاره به برخوردهای سخت گیرانه ترکمنستان نسبت به ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: به همین دلیل ما در سازمان راهداری همواره به شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا یادآور می شدیم تا به راننده های کامیون ترانزیت، مقررات سخت گیرانه ترکمنستان در زمینه مواد مخدر را متذکر شوند و حتی المقدور از اعزام رانندگان مصرف کننده مواد مخدر به این کشور خودداری کنند تا بهانه برای دستگیری و زندانی رانندگان به آنها داده نشود.

کشاورزیان تصریح کرد: علیرغم همه این هشدارها، باز هم شاهد بازداشت رانندگان بودیم و تلاش های زیادی برای آزادی این افراد انجام شد؛ در همین راستا ، موضوع آزادی این افراد در سفر نوروزی رییس جمهوری به ترکمنستان، در برنامه ایشان قرار دارد.

منبع: مهر

401

کد خبر: 916615

وب گردی

وب گردی