تلاش دولت براى تحقق شعار سال 96  بی نتیجه ماند

با توجه به نزدیک شدن به پایان سال 96 تعدادى از اعضاى مجلس شوراى اسلامى به ارائه نظرات خود در زمینه اقدامات صورت گرفته از سوى دولت براى تحقق شعار سال (اقتصاد مقاومتى - تولید و اشتغال) پرداختند.

محمد کاظمى، نائب رئیس کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس شورای اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز درباره موفقیت دولت در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در سالی که گذشت، گفت: دولت تمام تلاش خود را در راستای تحقق شعار سال انجام داد اما باید از دولت متناسب با امکانات و منابعی که در اختیار دارد انتظار داشته باشیم.

او بیان کرد: متاسفانه برخى از مشکلات خارج از کشور، سیاست خارجی و نیز حضور ترامپ در صحنه سیاست باعث ایجاد مشکلاتی شد که دولت را از ادامه اقدامات خود باز داشت.

کاظمى افزود: دولت تا قبل از اینکه ترامپ ریاست جمهوری آمریکا را برعهده گیرد در جذب سرمایه گذاری خارجی قدم های خوبی برداشته شد.

نائب رئیس کمیسیون حقوقى و قضایى مجلس شوراى اسلامى اظهار داشت: دولت در حوزه داخلی با تشکیل ستاد تسهیل در استان، تلاش خوبی را برای بازتولید کارگاه های تعطیل شده انجام داد و تعدادى از کارخانه هایى که سال ها تعطیل و با رکود همراه شده بودند، از طریق همین جلسات ستاد تسهیل مجددا راه اندازی شدند و تعداد قابل توجهی از کارآفرینان ما مشغول به کار شدند. همچنین در کنار این کارخانه ها برخى از واحدهای تولیدی دیگر هم راه اندازی شدند.

به گفته کاظمى، در کل باید گفت آنطور که از دولت انتظار داشتیم شعار سال محقق نشد که دلیل آنهم متاثر از مشکلاتی است که در بین راه برای دولت ایجاد شد.

در ادامه محمد فیضى زنگیر، دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوراى اسلامى در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز گفت: دولت قدم های مثبتی را برای ایجاد اشتغال و نیز افزایش تولید برداشت ولی آنطور که باید در این زمینه عمل نکرد و اکنون سال 96 بدون تحقق شعار اقتصاد مقاومتى، تولید - اشتغال به پایان رسید.

او افزود: در شعار سال 96 بحث تولید و اشتغال مطرح بود و در زمینه تسهیلات برای تولید اشتغال فراگیر و صندوق توسعه ملی و اشتغال روستایی قدم های مثبتی برداشته شد اما چه فایده که تمام اقدام ها دیر انجام شد و اکنون تا پایان سال راهی نیست.

دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شوراى اسلامى گفت: نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان براى ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که این مبلغ مى تواند تاثیرات بسیارى را در حوزه ایجاد اشتغال ایجاد کند، حال باید منتظر ماند و دید که این امر تحقق پیدا می کند یا خیر؟

او در پایان خاطرنشان کرد: نماینگان مجلس باید نظارت خود را در زمینه اشتغال افزایش دهند چرا که درحال حاضر اشتغال یکى از اصلى ترین مشکلات براى کشور و جوانان است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود سایر حوزه ها با معضل همراه خواهند شد.

سید تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: دولت در برخی از عرصه های اقتصادی مانند کنترل نرخ تورم موفق بوده و اقداماتى را که در این زمینه انجام داد، قابل تقدیر است.

او در ادامه بیان کرد: در حوزه تولید و اشتغال که شعار سال بود، دولت اقدامات مطلوبی را در دستور کار قرار نداد؛ زیرا دولت در بحث تولید هنوز علاج نابودى رکود را به معنای واقعی کلمه پیدا نکرده است.

به گفته کبیرى، بسیاری از بنگاه های کوچک و متوسط علیرغم تزریق تسهیلات هنوز در حالت تعطیلی و نیمه تعطیلی قرار دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شوراى اسلامى با بیان اینکه در بحث تولید حمایت از صادرات و نیز مشوق های صادراتى باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: موضوع مقابله با قاچاق و واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند از جمله موضوعاتى است که مقام معظم رهبری تاکید بسیارى بر آن داشتند و صراحتا اعلام کردند که واردات کالاهایى که در داخل تولید مى شوند و نیازی به واردات آن واردات آن کالا نداشته باشیم، شرعا و قانونا حرام است؛چراکه این اقدام آثار نامطلوبی را به تولید وارد خواهد کرد و تولید را دچار مشکلات زیادى خواهد کرد.

او با بیان اینکه دولت اقدامات زیادى را در زمینه اشتغال به کار گفت اما همچنان این حوزه با مشکلات عدیده اى روبرو است، گفت: بیکار شدن برخی از شاغلین که در کارخانه ها مشغول به کار بودند از دیگر چالش هایى است که باید توجه ویژه اى به آن شود، بنابراین در مجموع موضوع اشتغال در کشور تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی را دارد و به طور حتم باید در دو بخش تولید و اشتغال که زمینه ساز اقتصاد مقاومتی هستند مشکلات برطرف شود.

او به توفیقاتى که دولت و مجلس در بحث تولید و اشتغال از طریق ارائه تسهیلات به دست آوردند، اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه تسهیلات برخى از مشکلات موجود در زمینه تولید و اشتغال را برطرف مى کند اما با موانعى همراه است که باید تصمیماتى جهت برطرف شدن آن اتخاذ شود.

کبیرى گفت: در ابتدا این تسهیلات به طور عموم در اختیار تولیدکنندگان قرار نمى گیرد و برخى از آنها به دلیل موانعی که در دریافت تسهیلات وجود دارد موفق به دریافت بخشی از این تسهیلات نشدند زیرا تولیدکنندگان در مسیر تایید یا مسیر پرداخت از سمت بانک ها با مشکل مواجه شدند و بانک ها به راحتى این تسهیلات را پرداخت نمی کنند، بنابراین برخى از تولید کنندگان قادر به دستیابى آن نیستند.

او با تاکید بر اینکه تسهیلات به تنهایی زمینه ساز ایجاد اشتغال در کشور نیست، گفت: در اشتغال پایدار باید به دنبال اشتغال به معنای واقعی کلمه باشیم و صرفا تسهیلات و گرفتن وام را به عنوان ایجاد اشتغال مدنظر قرار ندهیم.

کبیرى در پایان خاطرنشان کرد: مجلس ١/٥ میلیارد دلار تسهیلات را براى ایجاد اشتغال در کشور تصویب کرد، همچنین در زمینه اشتغال فراگیر و مشاغل خانگی یک سری کارهای مثبتى انجام شده که امیدواریم در حوزه تولید و اشتغال تاثیرگذار باشد.

401

کد خبر: 916733

وب گردی

وب گردی