نشر ایران در انتظار دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندر سن به فرهاد حسن‌زاده

جایزه هانس کریستین اندر سن که به نوبل ادبیات کودک معروف است هر دو سال یک‌بار به یک نویسنده ویک تصویرگر به‌پاس قدردانی از یک‌عمر تلاش و تأثیرگذاری در ادبیات اهدا می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، فرهاد حسن‌زاده نویسنده موفق ایرانی، از طرف شورای کتاب کودک برای آنچه "یک‌عمر فعالیت موفق در حوزه نویسندگی ادبیات کودکان و نوجوانان" عنوان‌شده نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندر سن ۲۰۱۸ شده است.

وی موفق به راه‌یابی به فهرست پنج نفر نهایی جایزه‌ی هانس کریستین اندر سن شده و با ایکو کادونو از ژاپن، یولف استارک از سوئد، جوی کاولی از نیوزیلند و ماریه اوده موریل از فرانسه رقابت می‌کند. برگزیده نهایی این رقابت ادبی در ششم فروردین سال آینده در نمایشگاه کتاب بلونیا ۲۰۱۸ اعلام می‌شود.

حسن‌زاده، از اعضای هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز و در کنار همکاری با مطبوعات کودک و نوجوان (سروش نوجوان، سروش کودک، آفتابگردان، کیهان بچه‌ها و...) به شکلی جدی وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شده است.

وی تاکنون بیش از ٥٠ عنوان کتاب درزمینهٔ های گوناگونی چون رمان، افسانه، داستان کوتاه، داستان بلند، فانتزی، طنز وزندگی نامه به بازار نشر ارائه داده که بیشتر این آثار در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

همچنین مسئولیت بخش ادبی تحریریه نشریه «دوچرخه» (ضمیمه روزنامه همشهری ویژه نوجوانان) را بر عهده دارد. ازجمله آثار وی می‌توان به ماشو در مه (رمان نوجوان)، روزنامه سقفی همشاگردی (مجموعه طنز برای نوجوانان)، عشق و آینه (مجموعه داستان)، همان لنگه‌کفش بنفش (داستان کودک)، بندرختی که برای خودش دل داشت (داستانک)، لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ی خوشبخت (مجموعه داستان)، خنده به‌شرط قلقلک (شعر طنز برای نوجوانان) اشاره کرد.

تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی در سال 1974 فرشید مثقالی تصویرگر نامدار است. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت‌داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت و در سال ۲۰۱۴ بار دیگر از سوی ایران نامزد دریافت این جایزه شد.

همچنین از ایران محمدرضا یوسفی در سال ۲۰۰۰ و محمدهادی محمدی در سال ۲۰۰۶ و احمدرضا احمدی در سال ۲۰۱۰ در بخش نویسندگان و نسرین خسروی در سال ۲۰۰۲، محمدعلی بنی اسدی در سال ۲۰۱۲ در بخش تصویرگران کاندید این جایزه شدند.

مارگریت دوم ملکه دانمارک اصلی‌ترین حامی این جایزه است. تا سال ٢٠٠٨ نیسان موتور ژاپن و از سال ٢٠٠٩ جزیره نامی در کره جنوبی پشتیبان مالی این جایزه را بر عهده‌دارند. جایزه هانس کریستین اندر سن که شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است از سال 1956 به مجموعه آثار یک نویسنده و از سال 1966 به مجموعه آثار یک تصویرگر در طی مراسمی در کنگره دوسالانه IBBY، به برندگان اهدا می‌شود.

پنجاه و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب بلونیا با حضور جمهوری اسلامی ایران از 6 تا 9 فروردین سال آینده در 6 سالن و در محل نمایشگاه‌ بلونیا آغاز به کار می‌کند.

503

کد خبر: 916786

وب گردی

وب گردی