توافق هسته‌ای معیوب است/ ایران یکی از موضوعات گفت‌وگوی ترامپ با بن سلمان

وزیر خارجه عربستان با طرح ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران توافق هسته‌ای را معیوب توصیف کرد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه سعودی عکاظ، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان که به همراه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به واشنگتن سفر کرده است در یک نشست خبری در مقر سفارت ریاض در واشنگتن، گفت: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در این سفر در مورد مسائل زیادی از جمله ایران، یمن، سوریه، عراق، لیبی و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سفر ولیعهد سعودی دو هفته طول خواهد کشید، ‌ گفت: بن سلمان به هفت شهر آمریکا سفر خواهد کرد و با مقامات آمریکایی دیدارهای سیاسی و اقتصادی خواهد داشت.

الجبیر در ادامه با طرح این ادعا که در منطقه دو رویکرد وجود دارد، یکی از آنها رویکرد زندگانی است که عربستان آن را رهبری می‌کند و دیگری رویکرد تاریکی است و آن را ایران رهبری می‌کند، گفت: توافق هسته‌ای رفتارهای ایران را تغییر نمی‌دهد و دخالت‌ها و تهدیدهای آن در منطقه را متوقف نکرد.

وی افزود: در رابطه با خطرات و تهدیدات ایران یک توافق اروپایی- آمریکایی وجود دارد.

وزیر خارجه سعودی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال خروج ترامپ از برجام با بیان اینکه این مساله به دولت و سیاست آمریکا مربوط می‌شود، مدعی شد: ایران باید به دلیل انتشار تروریست‌ها، استفاده از موشک‌های بالستیک و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها مجازات شود.

الجبیر در رابطه با جنگ یمن، گفت: جنگ یمن به ما تحمیل شد و ما آن را آغاز نکردیم و حوثی‌ها ده‌ها هزار توافق را قبول نکردند.

وی با بیان اینکه روابط آمریکا و عربستان تاریخی و عمیق است، افزود: دو کشور آمریکا و عربستان در بسیاری از مسائل و بخصوص مبارزه با تروریسم و مقابله با تهدیدات ایران در منطقه هم‌پیمان هستند.

وزیر خارجه عربستان در رابطه با قطر نیز گفت: ‌مساله قطر مساله کوچکی است و عربستان به آن اهمیت نمی‌دهد.

الجبیر قبل از این نشست خبری نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن مدعی شد: توافق هسته‌ای که در سال 2015 میان ایران و کشورهای جهانی انجام شد از نظر ما معیوب است.

به گزارش ایسنا، این مقام سعودی درحالی ایران را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم می کند که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران به دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه است و ما در هیچ کشوری دخالت نمی کنیم و حضور ما در برخی کشورها مستشاری بوده و به درخواست دولت قانونی آنها می باشد.

ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان نزدیک به سه سال است که زنان و کودکان یمنی را به قتل می رساند، مدارس و بیمارستان‌های آنان را بمباران می‌کند و از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آنها ممانعت می‌کند و این ائتلاف به دلیل تجاوزهای وحشیانه‌اش در یمن اخیرا در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این در واکنش به بیانیه برخی کشورهای عربی و شبهه‌افکنی بی‌پایه و اساس و دخالت بی‌جا در خصوص پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، گفت: آنچه در این بیانیه در مورد ایران گفته شده، کاملاً بی‌ارزش و فاقد هر گونه وجاهت و دور از منطق است و آنان اصولا هیچ صلاحیتی برای سخن گفتن در چنین موضوعاتی ندارند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش‌های متعدد و مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون به صورت کامل به تعهدات خود عمل کرده و تا زمانی که لازم بداند و منافع ایران تأمین شود، به پایبندی خود ادامه خواهد داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران نقشی سازنده در جهت ثبات و امنیت منطقه ایفا می‌کند و لازم است کشورهایی که مسئولیت اصلی تجاوز و ویرانی و ایجاد فاجعه انسانی در یمن و توسعه تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه برعهده آنهاست، از فرافکنی، ایفای نقش مخرب و بحران‌آفرینی بیشتر در منطقه و رقص ننگین سیاسی برای خوشایند رژیم صهیونیستی، دست بردارند و در عین حال بدانند ایران‌هراسی سیاستی شکست خورده است.

۳۰۴

کد خبر: 916894

وب گردی

وب گردی