ایجاد ظرفیت اسکان روزانه قریب 100 هزار مسافر نوروزی در یزد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به ایجاد ظرفیت اسکان نوروزی روزانه قریب 100 هزار نفر در مراکز اقامتی مختلف استان، از برگزاری برنامه‎‎های متنوع و شاد فرهنگی در این ایام در بیش از 70 نوروزگاه استان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز «فاطمه دانش یزدی» در آستانه عید نوروز و در جمع اهالی رسانه، شعار فرهنگی نوروز 97 را با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر «یزد جهانی» خواند و رویکرد برنامه‎‎های فرهنگی و هنری نوروز در در همین راستا ذکر کرد.

وی از افزایش 7 برابری تعداد نوروزگاه‎‎های استان در نوروز 97 خبر داد و گفت: امسال بالغ بر 70 نوروزگاه در نقاط مختلف استان مستقر شده است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‎‎های متنوع و شاد نوروزی در این نوروزگاه‎‎ها، از نامگذاری هر یک از ایام عید نوروز به نام یکی از شهرستان‎‎های استان با هماهنگی فرمانداران خبر داد و در این مورد خاطرنشان کرد: در هر یک از این روزها نیز ویژه ‎‎ برنامه‎‎های بومی و محلی متناسب با ویژگی‏‏های این شهرستان‎ها برای هموطنان برگزار می‏‏شود.

دانش یزدی در مورد روزهای هر شهرستان هم تصریح کرد: روز دوم فروردین به نام «روز اردکان و میبد»، روز سوم فروردین به نام «روز بهاباد»، روز پنجم فروردین به نام «روز اشکذر»، روز ششم فروردین به نام «روز ابرکوه»، روز هفتم فروردین به نام «روز خاتم»، روز هشتم فروردین به نام «روز تفت»، روز نهم فروردین به نام «روز مهریز»، روز دهم فروردین به نام «روز یزد» و روز یازدهم فروردین به نام «روز بافق»، نامگذاری شده است.

وی از ایجاد بالغ بر 30 مورد بازارچه نوروزی صنایع دستی در استان در جهت ارائه خدمات به میهمانان نوروزی نیز خبر داد.

دبیر ستاد خدمات سفر استان به ویژه برنامه‎‎های نوروزی دیگر دستگاه‏‏های فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: در حوزه شهرداری 71 برنامه فرهنگی با محوریت زنده ‎‎ سازی فرهنگ بومی محلی استان برای همشهریان و میهمانان نوروزی در نظر گرفته شده است.

وی از ایجاد 14 توقفگاه از سوی شهرداری یزد در نقاط مختلف استان برای ارائه خدمات رایگان حمل و نقل درون شهری به مسافران نوروزی در راستای کاهش ترافیک و تردد در بافت تاریخی یزد خبر داد.

وی افزود: شهرداری یزد همچنین اقدام به تدوین مسیرهای گردشگری در شهر برای ارائه خدمات از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی کرده است.

دانش یزدی راه‎‎اندازی دوچرخه‎‎ها و سه ‎ چرخه‎‎های برقی در بافت تاریخی برای جابجایی میهمانان نوروزی در مسیرهای گردشگری این منطقه برای اولین بار در استان را نیز ستود.

وی همچنین به برگزاری خیمه‎‎های معرفت از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در اکثر امامزادگان و بقاع متبرکه استان اشاره کرد و افزود: از امروز سه ‎‎ شنبه نمایشگاهی از اتومبیل‎‎های کلاسیک نیز در مجموعه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد واقع در ساختمان قدیمی کارخانه جنوب با حضور 50 شرکت‏‏کننده دایر خواهد شد.

دانش یزدی با اشاره به ایجاد ظرفیت اسکان نوروزی بالغ بر 95 هزار و 840 مسافر به طور روزانه در استان، خاطرنشان کرد: با هماهنگی جامعه هتلداران استان خانه‎‎های مسافر موقت نیز پس از اخذ مجوزهای لازم از 25 اسفندماه تا 25 فروردین ماه فعالیت و ارائه خدمات خواهند کرد و با حکم دادستانی از فعالیت خانه ‎ های مسافر غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.

وی از صدور پروانه فعالیت برای 13 اقامتگاه سنتی در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر 51 اقامتگاه بومگردی در استان در حال فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: البته امسال دو پارک کوهستان و طبیعت در شهر یزد نیز برای برپایی چادرهای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به فعالیت 13 کمپ کویرنوردی در استان و این که مهمترین برنامه در این پارک‎‎های طبیعت‎‎گردی برنامه‎‎های سافاری، توصیه اکید کرد: هر گونه حادثه در خارج از محدوده این کمپ‎‎های مجاز از سوی ارگان‎‎های مرتبط پاسخ داده نخواهد شد که نمونه بارز آن اتفاق سال گذشته در خارج از محدوده مجاز این کمپ‎‎ها بود.

وی همچنین تاکید کرد: دریاچه تصفیه‎‎خانه فاضلاب شهر یزد در حوزه مسئولیتی شرکت آب منطقه‎‎ای یزد و بنا به اعلام این شرکت دارای آب‎‎های آلوده است و بحث‎‎هایی مانند قایقرانی در این محدوده کاملا غیرقانونی و البته غیربهداشتی است.

دانش یزدی در پایان نیز با اشاره به رشد 13 درصدی رشد گردشگران خارجی استان در 11 ماهه ابتدایی سال جاری، عنوان کرد: البته پیش بینی تا پایان امسال میراث فرهنگی ورود 140 هزار گردشگر خارجی به استان است.

کد خبر: 916957

وب گردی

وب گردی