برای تامین منابع مالی اجرای طرح ها، دیگر نیاز به بودجه های دولتی نیست

استاندار اصفهان از پرداخت 37.6 میلیارد ریال به 26 هزار و 700 خانوار کشاورز آسیب دیده از خشکسالی در این منطقه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، محسن مهرعلیزاده که در کمیته پیگیری امور کشاورزان استان اصفهان سخن می گفت ، افزود : با پرداخت مبالغی به کشاورزان در روزهای پایانی سال توانستیم در جهت کاهش آسیب ها و مشکلات معیشتی کشاورزان قدم کوچکی برداریم و امیدواریم که در سال جدید با کمک طرح هایی که از بروز این آسیب ها جلوگیری می کند اجازه ندهیم کم آبی آثار مخربی را بر زندگی کشاورزان بگذارد.
وی تاکید کرد : در ماه های اخیر فعالیت های فوق العاده ای برای احیای بخش کشاورزی استان انجام شده است که امیدواریم نشانه های آن را در سال آتی شاهد باشیم.
مهرعلیزاده با بیان اینکه در این مدت دیدگاه ها نسبت به کم آبی منطقه تغییر کرده است، تصریح کرد: هم اینک با توجه به کم آبی مستمر در منطقه باید طرح هایی مدنظر قرار گیرد که سازگاری با کم آبی در طرح های کشاورزی؛ فضای سبز، محیط زیست، صنعت در متن و بطن برنامه ها قرار گیرد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس برنامه ریزی کردیم که ساماندهی رودخانه زاینده رود، تعیین تکلیف استفاده کننده های از آب در بخش های مختلف و افزایش میزان ورودی آب به حوضه زاینده رود در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: در کنار این برنامه ها، طرح هایی ارائه شده است که با همین میزان آب موجود و همچنین با استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت و کشاورزی بتوانیم به احیای بخش کشاورزی استان کمک کنیم.
مهرعلیزاده با بیان اینکه در مجموع 12 طرح برای مقابله با معضل خشکسالی در حوضه زاینده رود در دست تدوین است ، گفت: مبنای این طرح ها معطوف به استفاده حداکثری از آب و پساب است و در کنار آن کنترل مصارف و تغییر الگوی کشت نیز باید صورت گیرد و در مجموع این طرح ها، طرح های کلانی است که برای مجموعه استان و شهرستان ها در نظر گرفته شده است.
استاندار اصفهان افزود: برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح ها، دیگر نیاز به بودجه های دولتی نیست و برهمین اساس صنایع پرآب بر باید مابه ازای آبی که مصرف می کنند منابع مالی را برای اجرای این طرح ها در اختیار مدیریت استان قرار دهند.
مهرعلیزاده با اشاره به مصوبه دولت برای تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی ، اظهارکرد: براساس مصوبات این کارگروه ، بخش صنعت به احیای کشاورزی کمک خواهد کرد.
استانداراصفهان یادآوری کرد: به عنوان اولین قدم کمک های نقدی به کشاورزان آسیب دیده براساس فهرستی که از سوی صنف کشاورزان، مدیران مربوطه و ائمه جمعه اعلام شده بود، پرداخت شد.
وی خاطر نشان کرد: این کمک ها به این معنا نیست که آب به کشاورزان اختصاص نخواهد یافت بلکه تلاش خواهیم کرد که با اجرای کامل طرح های ارائه شده با یک هفتم آب مورد نیاز کشاورزان محصول تولید شود و معیشت کشاورزان فراهم شود.
مهرعلیزاده اظهار امیدواری کرد که با استفاده بهینه از پساب و وجوهی که از صنعت به این امر اختصاص خواهد یافت و تجمیع آب تازه بتوانیم محیط زیست و کشاورزی استان را احیا کنیم.
در این جلسه نمایندگان کشاورزان از اقدامات استاندار اصفهان در چند ماه اخیر و رسیدگی به مشکلات کم آبی بخش کشاورزی و معیشت این قشر زحمتکش قدردانی کردند.
زاینده رود بزرگترین رودخانه دائمی منطقه میانی ایران محسوب می شود که در سال های اخیر بدلیل کاهش نزولات جوی و برداشت های بی رویه در منطقه پائین دست خشک شده است.
خشکی زاینده رود در سال های اخیر سبب شده تا کشاورزان منطقه شرق اصفهان که متکی به منابع آبی این رودخانه هستند با مشکلات معیشتی و اقتصادی روبرو شوند.
کشاورزان شرق اصفهان در ماه های اخیر با حضور و اجتماع در نقاط مختلف اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده و مسئولان را به حل مشکلات خود فراخوانده بودند.

کد خبر: 917000

وب گردی

وب گردی