حمایت از کالای ایرانی با رفع موانع تولید/ لزوم حمایت از دستاوردهای تولید   

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور گفت: برای حمایت از کالای ایرانی در کنار جلوگیری از واردات کالاهای مشابه تولید داخل، باید موانع تولید رفع شود.

محمد رضا نجفی منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به نامگذاری سال 97 به نام سال حمایت از کالای ایرانی گفت: با توجه به این که سال گذشته به نام سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده بود نامگذاری سال 97 به نام حمایت از کالای ایرانی بسیار به جا و مناسب است.

او افزود :برای تحقق این هدف باید موانع سر راه تولید برداشته شود که از جمله آن می توان به سود بالای بانکی، نرخ تورم، غیر واقعی بودن نرخ دلار و قوانین دست و پاگیر اشاره کرد.

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: از دیگر موانع مهم تولید در کشور مشکلاتی است که بحث مالیات برای تولید کنندگان به وجود می آورد به عنوان مثال دریافت وام بانکی برای تولید کننده در صورت وجود معوقات مالیاتی امکانپذیر نیست.

نجفی منش به این نکته نیز اشاره کرد که موضوع دیگر که تولید را در کشور با مشکلات بسیاری مواجه کرد، بحث واردات است که برای حمایت از کالای ایرانی باید واردات کالاهایی که مشابه آنها در کشور تولید می شود، ممنوع شود یا این که با تغییر در تعرفه واردات آن کاهش یابد.

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در کنار این اقدامات باید در رسانه ها از کالای ایرانی حمایت بیشتری شود و مصرف کالای خارجی و اشرافی گری و فخر فروشی با مصرف اجناس خارجی تقبیح شود تا زمینه حمایت بیشتر از تولید فراهم شود.

او تاکید کرد: البته تولیدکنندگان نیز وظیفه مهمی بر دوش دارند و آن این است که کالای با کیفیت تولید کنند.

نجفی منش گفت: برای حمایت از کالای ایرانی باید از فشار به تولیدکننده کاسته شود ضمن این که مواد اولیه و ماشین آلات که ساخت داخل ندارند با تعرفه پایین تر به کشور وارد شود در کنار آن باید فضایی ایجاد شود که رغبت و انگیزه به تولید افزایش یابد چون در شرایط کنونی تجارت سود بیشتری دارد و تولیدکننده ترجیح می دهد به جای تولید به سمت کار پر سودتر برود.

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: باید از دستاوردهای تولید داخلی بیشتر حمایت شود و در شرایط کنونی که سود بالای بانکی موجب شده که تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد باید تدبیری اندیشید تا نقدینگی به سمت تولید حرکت کند چرا که در کشور ما توانمندی بسیاری برای تولید و افزایش اشتغال وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است که برای حمایت از تولیدکنندگان باید مطالبات آنها به موقع دریافت شود نه این که پول تولیدکننده پس از چند ماه به دستش برسد ضمن این که سازمان تامین اجتماعی نیز باید شرایط را برای حمایت از تولید فراهم کند چرا که به عنوان مثال در حال حاضر خرید و فروش را پیمان تلقی کرده و حق بیمه مضاعف از تولیدکننده مطالبه می کند که این موضوع با حمایت از تولید مغایر است.

401

کد خبر: 917032

وب گردی

وب گردی