باید نسبت به اقتصاد ملی تعصب داشته باشیم / اعتماد به نسخه بیگانگان خطایی بزرگ است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: ملت ایران توانسته اصول بنیادین و شعارهای اصلی انقلاب را با همان استحکام اول تا امروز حفظ کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، در نخستین روز سال ۱۳۹۷، سخنرانی مهم رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت علی‌بن‌موسی الرضا علیه‌السلام از دقایقی پیش آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع) فرمودند: خدای متعال را شاکرم که توفیق عنایت کرد یک بار دیگر، یک سال دیگر در کنار این بقعه مطهر و مبارک با شما مردم عزیز و وفادار دیدار کنم و سلام مخلصانه خود را به زوار عزیز که از سراسر کشور در اینجا اجتماع کردند و به مجاوران محترم این شهر مقدس عرض کنم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: حلول سال نو و عید نوروز را تبریک عرض میکنم و شهادت حضرت امام هادی(ص) را تسلیت عرض می‌کنم، این امام بزرگوار در مجموعه آثار و برکاتی که از ائمه هدی رسیده است، این خصوصیت را دارد که در ضمن زیارت، مهم‌ترین اصول مربوط به امامان را با بیان شافی و زیباترین تعبیرات بیان کرده است.

ایشان گفتند: امیدواریم به برکت نگاه عطوفت آمیز این امام بزرگوار که شهادت ایشان با روز اول سال و با عید نوروز همراه شده است، ملت ایران در این سال از هدایت الهی برخوردار باشد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: امروز چند مطلب را من عرض خواهم کرد به شما برادران و خواهران عزیز و در واقع به همه ملت بزرگ ایران؛ اولا یک نگاه گذرایی به کارنامه 40 ساله جمهوری اسلامی، چه در اصول بنیانی و شعارها و ارزش‌ها و چه در عملکرد، یک نگاه اجمالی خواهیم کرد؛ چون سال 97 چهلمین سال پیروزی انقلاب است.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: در این 40 سال این پرچم برافراشته، چشم‌ها را و دلها را در مجموعه عظیمی از ملت‌های منطقه به‌خود جلب کرده است. مایلیم یک نگاه اجمالی کنیم و ببینیم در این 40 سال ، شعارهای اصلی نظام جمهوری اسلامی در چه وضعیتی است و عملکرد ما مسئولین در این مدت چگونه است. بنده اکتفا می‌کنم به بیانی کوتاه و تقریبا با اشاره. بیان مفصل این موضوع را محول می‌کنم به جلسه دیگری در ماه مبارک رمضان اگر زنده بودم و درک کردم، در یکی از دیدارها مفصل صحبت می‌کنم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: در کشور ما استعدادها و ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای وجود دارد که تاکنون از آن‌ها استفاده نشده است، اگر استفاده بشود، وضعیت کشور به‌مراتب پیش خواهد رفت و بهتر خواهد شد.

ایشان گفتند: در باب ارزش‌های اصلی انقلاب و شعارها و اصول بنیادین انقلاب، آن‌چه می‌توانم عرض کنم این است که انقلاب امتحان خوبی در این زمینه پس داده است، یعنی ملت ایران توانسته است اصول بنیادین و شعار اصلی انقلاب را به همان استحکام اول تاکنون حفظ کنند.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: امروز کشور از استقلال برخوردار است، این خواست عمومی مردم در انقلاب بوده است؛ یعنی واکنش مردم ایران به 200 سال سلطه بیگانگان بر این کشور است. خوب است جوانان ما این را مورد توجه قرار بدهند. تا قبل از انقلاب، حکومت‌ها زیر سایه قدرت‌های بیگانه حکومت می‌کردند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: در طول این سال‌های متمادی، حکومت‌های ما را یا این قدرت یا آن قدرت می‌آورد و می‌برد. در برهه‌ای از زمان، انگلیس و روس تزاری با هم توافق کردند ایران را بین خودشان تقسیم کردند. حکومت قاجار با تزاری روسیه بر سر کار بود؛ یعنی در جنگ‌های ایران و روس، در قضیه ترکمانچای، عباس میرزای قاجار قول گرفت که حکومت در قاجار بماند و خاندان قاجار زیر پرچم حمایت روس‌ها زندگی کنند، بعد انگلیس‌ها ها رضاخان را پای کار آوردند؛ بعد همان انگلیس‌ها محمدرضا را پای کار آوردند، در 28 مرداد 32 آمریکا محمدرضا را تجدید سلطنت کرد.

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه خواست عمومی ملت ایران این بود که از این حالت خارج شود و استقلال پیدا کند، گفتند: من می‌توانم عرض کنم امروز در دنیا هیچ کشوری به استقلال ملت ایران، ملتی ندارد. ملتی که آرایَش تحت تاثیر هیچ حکومتی قرار نمی‌گیرد، ایران است. عده‌ای بی‌انصافی می‌کنند، از آزادی موجود استفاده می‌کنند و به دروغ می‌گویند آزادی وجود ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: افراد متعدد در رسانه‌های مختلف، افکار گوناگونِ ضدحکومت را که عقیده‌شان است، ابراز می کنند و کسی با این‌ها کاری ندارد. آزادی در همه جای دنیا چارچوب دارد، آزادی یعنی برخلاف دین و شریعت عمل کردن وجود ندارد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: چارچوب آزادی در کشور ما قانون اساسی و الهام گرفته از شریعت اسلام است. اینکه کسی توقع داشته باشد آزاد باشد و خلاف قانون عمل کند ، درست نیست.

ایشان گفتند: انتخابات عمومی در کشور ما جزءکم نظیرترین انتخابات‌ها در تمام دنیا و کشورهای مختلف است. مردم سالاری در کشور ما مستقر است، ما یک روز انتخابات‌های خودمان را نگذاشتیم تاخیر بشود حتی در دوران جنگ.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه امروز ملت ما و جوانان ما روی پایشان می‌ایستند و احساس استقلال و خودباورری می‌کنند، افزودند: همه سال‌ها، اخیرا هر دو سال یک‌بار انتخابات انجام می‌گیرد؛ همه آزادند و شرکت می‌کنند، با شور و شوق همه شرکت می‌کنند.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: در این 40 سال، دولت‌هایی که با انتخاب مردم سر کار آمدند، دارای گرایش‌های مختلف بودند؛ یک وقت به یک نوع گرایش داشتند و بعد از آن مخالف آن گرایش بودند، مردم‌سالاری در کشور مستقر است.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند:در بحث عدالت عقبیم، عقیده من همین است؛ اما بدخواهان جور دیگری استفاده کردند و معنای این حرف را این طور نشان دادند که کشور در باب عدالت، کاری انجام نداده است. اگر شما کشور ما را با دوران قبل از انقلاب مقایسه کنید، می‌بینید که فاصله طبقاتی کمتر است، توانایی قشر ضعیف بیشتر است، عمومیت بهداشت و آموزش و پرورش از بسیاری از کشورها بهتر است.

ایشان گفتند: شعار عدالت، شعار واقعی است و شعاری است که بحمدالله در کشور ماندگار و مستقر است و مسئله دین و تحقق شریعت به برکت وجود شورای نگهبان که همه قدرت‌های مستکبر با آن مخالفند، برای اینکه تطبیق‌دهنده قانون با شرع و مقدسات است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: در مورد کارکردهای مسئولان کشور، کارنامه در باب عملکرد اجرایی مسئولان در باب امنیت و ثبات کارکرد بسیار خوب است، در باب علم و فناوری کارکرد خوب است؛ در باب زیر ساخت‌ها مانند سدها، نیروگاه‌ها و بنادر کارکرد بسیار خوبی است، در باب صادرات غیرنفتی و سرانه ناخالص ملی نسبت به دوران قبل از انقلاب تقریبا به دو برابر رسیده است و کارنامه مطلوبی در این زمینه‌ها وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: اگر ما بتوانیم از همه ظرفیت کشور با برنامه‌ریزی درست استفاده کنیم، پیشرفت و رشد کشور بسیار بیشتر از امروز خواهد شد. یکی از ظرفیتهای امروز، جوانان دانش آموخته ماست؛ ما 10 میلیون در کشور جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم.

ایشان فرمودند: 4 میلیون دانشجوی مشغول تحصیل داریم، یعنی 23 برابر اول انقلاب؛ 80-70هزار دانشجو اول انقلاب داشتیم، امروز بیش از 4 میلیون دانشجو داریم که این یک ظرفیت مهمی برای کشور است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: غیر از جوانان دانشجو، جوانانی که در حوزه‌های علمیه مشغول به تحصیلند یا در میدان‌های عملی مشغول هستند، این‌ها توانایی زیادی دارند، ما از این‌ها استفاده درستی نکردیم و متاسفانه امروز هم استفاده درستی نمی‌کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمعیت 80 میلیون، آبروی این کشور است و این سیاست غربی‌ها، سیاست تهدید نسل، گریبان آن‌ها را گرفته و بیچاره‌شان می‌کند، اصرار می‌کنند کشورهای اسلامی از جمعیت زیاد و جوانان فعال و کارآمد برخوردار نباشند.

ایشان فرمودند: من در این جلسه در سال گذشته یا سال قبل گفتم، در موجودیِ نفت و گاز اولیم. هیچ کشوری به اندازه ایران نفت و گاز ندارد، در نفت اول و در گاز چهارم هستیم که در حجم مجموع نفت و گاز در دنیا اول هستیم که این در مجموع خیلی مهم است و این‌که دشمن می‌خواهد به هر قیمتی تسلط خود را به این کشور کند، به خاطر این ثروت‌هاست.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: مسئولان ما باید به قدرت و توانایی جوانان ایمان بیاورند و جوانان ما هم باید از کار خسته نشوند. برخی از جوانان به ما شکایت می‌کنند که ما می‌توانیم یا می‌توانستیم، اما نمی‌گذارند؛ از بعضی از قدر نشناس‌ها دل‌زده نشوند، دل سرد نباید بشوند، باید کار و ابتکار را دنبال کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: یکی از موانع، کم‌کاری‌هاست؛ برخی از مسئولان دچار کم‌کاری و تنبلی بوده و هستند. وضع کشور اقتضا می‌کند پُرکار، پُر تلاش و پُرتوان باشیم.

ایشان فرمودند: یکی از موانعی که باعث شده ما از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم، اعتماد کردن به نسخه بیگانگان بوده است. برخی‌ها در گوشه و کنار کشور به نسخه بیگانگان بیشتر از داخل اعتماد دارند، همین سیاست جمعیتی غربی‌ها که "فرزند کمتر زندگی بهتر" فرهنگ اروپایی است ، آنها خودشان عمل کردند ، دچار مشکل جمعیتی شدند اما الان جایزه می‌دهند تا بچه بیاورند.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: فساد کَمش هم بد و مضر است، اما این‌که تبلیغ می‌کنند همه جا را فساد گرفته است، این‌جور نیست. آدم‌های پاک‌دست در مجموعه‌های کشور کم نیستند و با فاسدها مبارزه جدی باید کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما متکی بودن کشور به نفت است، فرمودند: نفت نعمت خداست، اما این‌که اقتصاد متکی به نفت است از بزرگترین مشکلات کشور است و نفت باید از اقتصاد جدا شود. ما باید خودمان را از اقتصاد نفتی جدا کنیم که کار دشواری است، اما باید در کشور انجام شود.

ایشان فرمودند:در سبک زندگی مشکلاتی داریم؛ یکی از مشکلات ما رفاه‌زدگی افراطی و اَشرافی‌گری است. اشرافی‌گری از طبقات بالا به پایین سرریز می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه زیاد مصرف کردن و زیادی خرج کردن، جزء عیوب مهم ما در سبک زندگی است، فرمودند:باید به جنس داخلی و مصرف داخلی تعصب داشته باشیم. اگر تعصب به اقتصاد ملی داشته باشیم، بسیاری از کارها اصلاح خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی شعار سال است، تاکید کردند: بعضی‌ها می‌گویند شما شعار سال انتخاب می‌کنید ولی برخی عمل نمی‌کنند.

ایشان فرمودند: شعار سال با دو منظور مطرح می‌شود؛ یکی جهت دادن به عملکرد دولت و یکی توجیه افکار عمومی است. دولتی‌ها ممکن است شعارها را قبول نداشته باشند، اما افرادی که قبول دارند به قدر توان خود عمل می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند:شعارها با فایده است؛ شعار امسال، هم مربوط به مسئولان و هم مردم است. سرمایه‌گذار با سرمایه خود و طراح با ذهن خود تلاش می‌کنند و محصول می‌شود محصول ایرانی که با ارزش است و باید حمایت کرد.

ایشان فرمودند: مردم ، هم در تولید کالای ایرانی نقش دارند و هم در مصرف محصولات ایرانی. تولید داخلی باید افزایش یاید و بهبود کیفیت پیدا کند. باید چیزی تولید شود که مطابق میل مردم باشد و بازاریابی و صادرات هم حمایت از کالای ایرانی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: با 15 کشور، همسایه هستیم و می‌توانیم از این همسایگی استفاده و کالای ایرانی را صادر کنیم. وزارت خارجه و اقتصاد بازاریابی کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه اگر 20 درصد تولید را به کشورهای همسایه صادر کنیم، شغل زیادی ایجاد می‌شود، گفتند: تولید داخلی باید رقابت‌پذیر با جنس خارجی باشد.

ایشان فرمودند: ارزان تمام کردن و رقابت‌پذیر کردن، یعنی این‌که بتوانیم تولید داخلی را رقابت‌پذیر با جنس خارجی کرده و آن را ارزان تمام کنیم . واردات باید از سوی دولت مدیریت شود. برخی چیزهایی را وارد می‌کنند، وقتی ما می‌پرسیم می‌گویند بخش خصوصی وارد کرده است. این جواب، جواب کافی نیست. بخش خصوصی باید مدیریت شود، دولت باید مدیریت کند و مسلط باشد چه چیزی وارد می‌شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: یکی از الزامات، مبارزه جدی با قاچاق است که متاسفانه در سال‌های گوناگون این مبارزه جدی صورت نگرفته است، البته اخیرا وزارت اقتصاد در گمرک یک سامانه راه انداخته و نقل کردند که این سامانه برای جلوگیری از قاچاق بسیار مهم است؛ این کار را دنبال کنند.

ایشان فرمودند: مردم هم ببایند مقید باشند و متعصبانه از جنس قاچاق استفاده نکنند تا آوردن جنس قاچاق برای قاچاقچی صرف نداشته باشد. آمارهای کارشناسان جوان از تاثیر مخرب واردات به کشور، آمارهای مهمی است.

رهبر معظم انقلاب تاکید کردند: یکی از انواع حمایت، این است که در داخل با قاچاق و با واردات بی‌رویه مبارزه شود. یکی از انواع حمایت، سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی در امر تولید است، این‌جور نباشد که فعالان اقتصادی دنبال کارهای سوداگرانه بچرخند، اما اگر نیتشان را خالص کنند این سرمایه گذاری عبادت می‌شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند:جمهوری اسلامی، پرچم عزت و اقتدار ملت ایران را در منطقه در سالی که گذشته ، به اهتراز درآورد.جمهوری اسلامی برای شکستن کمر تکفیری‌ها در منطقه سهم مهمی ایفا کرد . جمهوری اسلامی توانست در بخش مهمی از منطقه، شر تکفیری‌ها را کم کند که این‌ها کارهای مهمی است.

ایشان فرمودند: فضول‌های بین‌المللی، کسانی که در همه مسائل مختلف مناطق دنیا می‌خواهند دخالت کنند، اعتراض می‌کنند که چرا ایران در مسائل عراق و سوریه شرکت می‌کند و چرا دخالت می‌کند؟ خب به شما چه!

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی توانست نقشه آمریکا را در منطقه خنثی کند، گفتند: نقشه آمریکا این بود که گروه‌های ظالم و هتاک و شریر را ه‌چون داعش به وجود بیاورد تا ذهن ملت‌ها را از رژیم غاصب صهیونیستی دور کند و به جنگ داخلی و مسائل و مشکلات داخلی مشغول کند؛ فرصتی برای آن‌ها باقی نگذارد تا به رژیم صهیونیستی فکر کنند.

ایشان فرمودند: این نقشه آمریکا بود که داعش را به وجود آورد و ما به توفیق الهی توانستیم این نقشه را خنثی کنیم. آن‌ها می‌گویند در سرکوب داعش دخالت داشتیم، دروغ می‌گویند. سیاست آمریکا این است که داعش را داشته باشد، منتها در دست خودشان.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: البته داعش و امثال داعش چیزهایی هستند که به وجود آوردنشان از سوی آمریکایی‌ها است، اما نگه داشتنشان مشکل است؛ این‌ها می‌خواهند آن‌ها را در اختیار داشته باشند و در مشتشان داشته باشند، هیچ انگیزه ای ندارند که آن‌ها را از بین ببرند. آمریکایی‌ها 14 سال است که وارد افغانستان شدند، خب چه غلطی کردند! نتوانستند امنیت را تامین کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: بعضی‌ها می‌گویند نتوانستند، برخی‌ها می‌گویند نخواستند، هر کدام از این‌ها باعث می‌شود ادعای آمریکا و انگلیس برای حضور در منطقه غلط باشد.

ایشان فرمودند: ما هر جا رفتیم به خاطر این بوده که دولت‌ها و ملت‌ها از ما خواستند، زورگویی نکردیم، بکن نکن نکردیم، کمک می‌خواستند، کمک کردیم، کمک را با انگیزه‌های عُقلایی و منطقی انجام دادیم، هرکمکی که در مسائل منطقه انجام شده با محاسبات منطقی و عاقلانه انجام شده و این جور نیست که از روی احساسات باشد، بعد از این هم همین است. قصد دخالت در کشورها را نداریم و بدون شک در مسائل منطقه، آمریکا در منطقه به مقاصد خود نخواهد رسید.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: دشمن امیدوار بود که نسل سوم و چهارم انقلاب از انقلاب روی‌گردان شود؛ امروز نسل سوم و چهارم گرایش و پایبندی‌هایش به انقلاب، از نسل اول اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: همه مشکلات کشور قابل حل است؛ ما در کشور هیچ مشکلی که قابل حل نباشد، نداریم؛ هیچ مشکلی که کلید آن در دست بیگانگان باشد، نداریم. کلید حل مشکلات کشور در دست ملت ایران و مسئولان کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند:انقلاب با قدرت و با نشاط پیش می‌رود؛ 40 سالگی انقلاب، دوران پیری و عقب‌گرد انقلاب نیست، بلکه دوران پُختگی و نشاط انقلاب است. انقلاب در 40 سالگی با قدرت، حفظ شعارها و برافراشته بودن پرچم‌های اصلی پیش می‌رود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جوانان ما در همه میدان‌ها سرمایه و امید کشور هستند. جوانان خیلی با ارزش هستند، در صنایع برتر جوانان مشغول فعالیت هستند، در نظامی‌گری و فرماندهی جوانان هستند که نقش‌آفرینی می‌کنند، در مدیریت هم هر جا جوانان باشند مدیریت با نشاط‌تری خواهد بود. توصیه ما این است که جوانان در مدیریت‌ها بیشتر به‌کار گرفته شوند.

رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: رهبر انقلاب اسلامی دشمن سعی می‌کند مشکلات را بزرگ‌نمایی کند و بیشتر نشان دهد، بنده در مقابل عرض می‌کنم که این مشکلات با توفیق الهی قابل حل است؛ دشمن از نسل جوان ما به شدت عصبانی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: آمریکایی‌ها و غربی‌ها با سانتریفیوژهای ما مخالفت کردند، نه به این خاطر که اورانیوم غنی می‌کرد، بلکه بیشتر به خاطر آن بود که این حرکت علمی، ذهن جوانان ما را برای کارهای بزرگ‌تر آماده می‌کند.

ایشان خاطرنشان کردند: جوانان عزیز ما این کشور را خواهند ساخت؛ بهتر از آن چیزی که در ذهن‌های نسل ما قبلی‌هاست و خواهند توانست پرچم عزت را از آن‌چه تا امروز بوده، بلند مرتبه‌تر کنند.

۳۰۴

کد خبر: 917120

وب گردی

وب گردی