حمایت از کالاهای ایرانی، راه نجات اقتصاد کشور/ تولید و اشتغال در سال 96 زیر سوال رفت

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه سال 96 با عنوان تولید و اشتغال توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد اما به دلیل کم کاری مسئولین، تولید و اشتغال زیر سوال رفت.

سید ناصر موسوی لارگانی، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به اقداماتی که باید در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در دستور کار قرار گیرد، اشاره کرد و گفت: چندین سال است که مقام معظم رهبری سال را با مباحث اقتصادی نام گذاری می کنند اما آن جدیتی را که باید بین مسئولین پیرامون محقق شدن شعارهای سال وجود داشته باشد را نظاره گر نبودیم.


او در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری سال 95 را با شعاری با عنوان اقتصاد مقاومتی – اقدام و عمل نام گذاری کردند و به نوعی با این شعار به مسئولین، مجلس، دولت و قوه قضاییه فرمودند که دیگر شعار کافی است و باید اقداماتی را جهت تحقق شعار در دستور کار قرار دهند.


موسوی لارگانی به شعار سال 96 اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در شعار سال 96 بحث اقتصاد مقاومتی – تولید و اشتغال را مطرح کردند، علیرغم اینکه سال با عنوان تولید و اشتغال نامگذاری شد اما به دلیل کم کاری مسئولین، تولید و اشتغال زیر سوال رفت.


نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به افزایش میزان واردات در سال 96 نسبت به سال 95 تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می شود را حرام اعلام کردند اما باز هم شاهد واردات بی حد و اندازه کالاهای مشابه در کشور طی سال 96 بودیم.


به گفته او، افزایش واردات یعنی نابودی تولید داخل و اشتغالی که تاحدودی در کشور وجود دارد.

موسوی لارگانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری شعار سال 97 را با تکیه بر شعار 96 مطرح کردند، گفت: اگر این شعار در سال 97 محقق شود شعارهای سال گذشته هم به نوعی محقق می شود زیرا این ها در راستای یکدیگر هستند و شعارهای سال گذشته را هم پوشانی می کنند، راه نجات کشور و اقتصاد کشور ما حمایت از کالاهای ایرانی است.


نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس باید برای تحقق شعار سال 97 ورود پیدا کند، گفت: در صورتی که تحقق حمایت از کالای ایرانی نیازمند قانونگذاری است، به طور حتم باید در روزهای اولیه سال این کار در دستور کار قرار گیرد و در صورتی که قوانینی سد راه اجرایی شدن این شعار وجود دارد باید اقداماتی در راستای ابطال آن انجام داد.

او با بیان اینکه اگر دولت توافقاتی را برای واردات با دیگر کشورها منعقد کرده باید در صورتی که آن کالا در کشور تولید می شود قرارداد را لغو و اجازه واردات ندهد، افزود: ایجا تعرفه دردی را دوا نمی کند بلکه زمینه افزایش قاچاق کالا در کشور را فراهم می کند، بسیاری از کشورها برای اینکه اشتغال کشورشان پابرجا بماند و تولید به مشکل نخورد به تولیدکنندگان و صادرکنندگان می گویند ما تعرفه را پرداخت می کنیم اما شما صادرات انجام دهید بنابراین ابتدا باید از واردات جلوگیری و به طور جدیت با کالای قاچاق مقابله کرد.


موسوی لارگانی در پایان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در زمینه قاچاق و مقابله با آن کلام آخر را بیان کردند، یعنی وقتی که می فرمایند در صورت به دست آوردن کالای قاچاق آن را معدوم کنید بدین معناست که برای رونق تولید داخلی باید به این موارد توجه ویژه ای شود.

401

کد خبر: 917175

وب گردی

وب گردی