بررسی وضعیت کیفی هوای پایتخت در سال گذشته/نمودار

بررسی وضعیت کیفی هوای پایتخت در سال گذشته نشان می دهد میزان روزهای با هوای پاک و سالم به ترتیب 14 و 243 روز بوده است، همچنین پایتخت نشینان درسال 96، 100 روز ناسالم برای گروه های حساس جامعه و 8 روز ناسالم برای تمامی افراد را تجربه کرده اند.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز، اگر در نوروز از یک کودک 7 ساله بخواهید درباره آلودگی هوا برایتان صحبت کند قطعا در حد فهم خود از دود ماشین ها، کارخانه ها می گوید، حتما زمانی هم که از تعطیلی مدارس درباره آلودگی هوا می گوید لبخند برلب دارد.

سالی که گذشت سال پر فراز و نشیبی از لحاظ وضعیت کیفی هوا برای پایتخت نشینان بود، برای رفع موقتی این مشکل مثل همیشه چند روزی مدارس تعطیل شد و طرح ترافیک نیز به دستور شهرداری فروخته نشد. علاوه بر آن در راستای کاهش آلودگی هوا موضوع طرح ترافیک جدید شهرداری و طرح تعطیلات زمستانه مطرح شد که نقدهای بسیاری بر آن ها وارد شده و اعلام شد که نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر هستند، در همین راستا "نویدی ادهم "دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص «طرح تعطیلات زمستانی مدارس» در آخرین اظهارات خود اعلام کرد: « از تعطیلات مدارس به دلیل آلودگی هوا استقبال نمی‌کنیم و احساس می‌کنیم به شرایط علمی و تربیتی دانش‌آموزان آسیب می‌رساند و دو درخواست داریم؛ یکی اینکه مسئولان مربوطه برای حل مشکلات آلودگی هوا تدابیر جدی اتخاذ کنند و دوم اینکه مجلس به ما اجازه دهد تقویم آموزشی را بازخوانی کنیم و بتوانیم از فرصت شهریور ماه برای جبران این تعطیلات ناخواسته استفاده کنیم. در حال حاضر به دلیل اینکه آغاز مهر زمان آغاز مدارس و آخر اردیبهشت ماه، پایان فعالیت مدارس است، تعطیلات زمستانی معنا ندارد.»

طرح ترافیک جدید شهرداری تهران نیز در گزارشی جداگانه به آن پرداخته شده است که جزئیات آن را می توانید اینجا بخوانید.

با وجود تمامی این فراز و نشیب ها پایتخت نشینان در سال گذشته 14 روز پاک، 243 روز سالم، 100 روز ناسالم برای گروه هاس حساس جامعه و 8 روز ناسالم برای تمامی گروه های جامعه را تجربه کرده اند. نمودار زیر بیانگر وضعیت کیفی هوای پایتخت در سال 96 است:

بررسی وضعیت کیفی هوای پایتخت در سال گذشته نشان می دهد 4 درصد روزها در وضعیت پاک، 67 درصد روزهادر وضعیت سالم، 27 درصد در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس ، 2 درصد ناسالم برای تمامی افراد جامعه قرار داشته است.

مقایسه وضعیت کیفی هوای تهران طی 3 سال گذشته

نمودار زیر بیانگر وضعیت کیفی هوای پایتخت طی سه سال گذشته است:

از نمودار فوق می توان دریافت سال 94 با اینکه در مقایسه با سال های 94 و 95 بیش ترین میزان روزهای پاک (21 روز) را داشته است اما در بازه زمانی مذکور تنها سالی است که وضعیت هوا در آن بسیار ناسالم بوده است، همچنین تعداد روزهای ناسالم برای گروه های حساس جامعه در مقایسه با سال های 95 و 96 نیز بیش ترین میزان را داشته است.

سال 95 نیز با 260 روز سالم در مقایسه با سال 94 و 96 با 260 روز سالم توانسته است رکورددار بیش ترین روز سالم باشد همچنین طی سه سال گذشته سال 95 بیش ترین میزان روزهای ناسالم برای تمامی افراد جامعه را داشته است. در سالی که گذشت میزان روزهای با هوای پاک و سالم به ترتیب 14 و 243 روز بوده است، همچنین پایتخت نشینان در سال 96 ، 100 روز ناسالم برای گروه های حساس جامعه و 8 روز ناسالم برای تمامی افراد را تجربه کرده اند.

701

کد خبر: 917231

وب گردی

وب گردی