6 محور اصلی حمایت از کالای ایرانی/ از برخورد با قاچاق کالا تا حمایت دولت و بانک‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه برای محقق شدن شعار حمایت از کالای ایرانی شش محور اصلی را می‌توان متصور بود،-- گفت: در کنار حمایت‌های دولت از تولید داخل، فرهنگ مردم نیز باید در تقویت روحیه میهن پرستی توسعه پیدا کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عبدالرضا امیر تاش در خصوص اینکه چطور می‌توان شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی) را محقق کرد گفت: دولت و مردم در محقق کردن شعار حمایت از کالای ایرانی سهیم هستند، بنابراین نمی‌توان گفت که این موضوع فقط برعهده دولت است.

او با اشاره به نامگذاری مناسب سال 97 از سوی مقام معظم رهبری در جهت رشد و رونق اقتصادی افزود: قطعا برای رسیدن به رشد و رونق اقتصادی راهی جزء حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل نیست.

امیرتاش ادامه داد: برای رسیدن و محقق شدن شعار حمایت از کالای ایرانی چند محور را می‌توان متصور بود که هم دولت و هم مردم به نوعی در آن نقش دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اولین محور برای تحقق شعار سال 97 را مقابله با واردات کالای قاچاق دانست و گفت: با توجه به وجود امکانات قوی از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی می‌توان با همکاری قوه مقننه و مجریه دست به دست هم داده از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری کرد.

امیرتاش ادامه داد: قطعا ورود کالای قاچاق چون از قیمت پایین‌تری برخوردار است باعث خواهد شد تا خریداران به سمت خرید این کالاها سوق پیدا کنند.

او ادامه داد: محور دوم ارتقاء کیفیت محصولات داخلی است که نمود آن را به خوبی در صنایع خودروسازی به وضوح می‌توان مشاهده کرد، چرا که متاسفانه هنوز خودروهای تولیدی در داخل کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند.

امیرتاش اضافه کرد: محور سوم مشکل فرایند تولید است که مشخص نیست چرا تولیدکنندگان داخلی علی‌رغم استفاده از مواد داخلی هنوز با قیمت تمام شده بالا کالایی را تولید می‌کنند.

او ادامه داد: در این موقعیت است که دولت می‌تواند وارد عمل شده و از تولید کننده‌ها به نوعی حمایت کند تا مشکل قیمت تمام شده تولید داخل برطرف شود چرا که وقتی کالای داخلی ارزان‌تر از محصولات وارداتی باشد،خریداران داخلی به سمت خرید کالای وارداتی نمی روند.

امیرتاش محور چهارم را واردات کالاهای مشابه داخلی از مبادی قانونی دانست، گفت: وقتی در داخل تولیداتی با کیفیت مناسب انجام می‌شود چرا باید به راحتی تولیدات مشابه وارد کشور شود.

او با اشاره به اینکه مقابله با واردات کالاهای مشابه در بسیاری از کشورها انجام می‌شود،گفت: واردات دسته بیل و یا خاک گربه چرا باید انجام شود پس باید دقت زیادی در واردات کالاها شود.

امیرتاش محور پنجم را تقویت روحیه میهن پرستی عنوان کرد و گفت: تقویت روحیه میهن پرستی و توجه به تولید داخل باید به خوبی فرهنگ‌سازی شود، در اینجا نقش مردم پررنگ‌ خواهد بود که البته این اقدام نیز به خوبی نقش دولت را پررنگ‌ خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: محور ششم نیز حمایت بانک‌ها با دادن تسهیلات مناسب به تولیدکنندگان داخلی است.

او ادامه داد: متاسفانه کاهش دستوری نرخ سود بانکی باعث شد تا سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج و به سمت بازار ارز و سکه سوق یابد، تاریخ نشان داده که کاهش دستوری نرخ سود بانکی نمی‌تواند برای اقتصاد ایران مناسب باشد.

امیرتاش ادامه داد: بانک‌ها باید به تولیدکنندگان تسهیلات اعطا کنند و دولت نیز با حمایت‌های خود در عدم اخذ مالیات و سایر اقدامات از تولید کننده داخلی حمایت کند.

او تاکید کرد: پس برای تحقق شعار سال 97 و حمایت از کالای ایرانی باید دولت و مردم همه در کنار هم باشند و یکدیگر را حمایت کنند تا روز به روز کشور به سمت توسعه اقتصادی حرکت کند.

منبع: فارس

401

کد خبر: 917334

وب گردی

وب گردی