"چشمان شوهر"،" بال مگس" مهریه هایی که طبق قانون باطل است/سال 97 ؛  سال رهایی مردان از مهریه های نجومی

با نگاهی به روند ازدواج درطی چند سال گذشته می توان دریافت که دریافت مهریه های خارج از عرف قانونی سبب شکسته شدن قبح طلاق درجامعه به ویژه درفضای مجازی شده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خانه ملت اگرسری به دادگاه خانواده بزنید، سردی بالا و پایین رفتن از پله های را وقتی احساس می کنید که لیلی و مجنون‌های دیروز دشمن خونی یکدیگر شدند و هریک دلیلی برای کوک کردن ساز جدایی دارند. حتی در این گیر و دار جمله " مهرم حلال، جانم آزاد " کمتر به گوش می رسد.

مهریه‌ها دیگر به ابزاری برای شوهر ترسانی و حربه‌ای برای رسیدن به جدایی و اخاذی و فشار تبدیل شده است، ابزاری که روزبه روز رنگ و لعاب تازه ای به خود می‌گیرد، گاهی نیز فراتر از رسم و رسوم در مراسم‌ ازدواج به عنوان موضوع مورد بحث مطرح می‌شود.

"دست و پای زوج"، "چشمان شوهر"، " بال مگس"؛ مهریه هایی که براساس قانون باطل است

بنا به گفته برخی افراد تعیین مهریه از برابری سکه به میزان تولد عروس خانم نیز گذشته و موضوعات جدیدی چون «یک کیلوگرم بال مگس» ،« 1.5 تن گل مریم» یا حتی «چشمان شوهر» و «شکار 10 رأس آهوی وحشی» و غیره به عنوان مهریه مطرح شده است، موضوعاتی که شاید به عقل جن هم نمی رسد!

برخی از مهریه ها قابلیت وصول ندارد، به طور مثال زنی که مهریه خود را دست و پای و شوهرش تعیین می کند، قادر به اجرای و دریافت آن نیست.

البته این موضوع قابل ذکر است که برخی از مهریه ها قابلیت وصول ندارد، به طور مثال زنی که مهریه خود را دست و پای و شوهرش تعیین می کند، قادر به اجرای و دریافت آن نیست، زیرا بر اساس ماده 1078 قانون مدنی مهریه باید مالیت داشته باشد و بتوان آن را به تملک درآورد، بنابر این قرار دادن این گونه مهریه ها مانند دست و پای زوج یا یک کیلو بال مگس باطل است.

ابهری: در هر ساعت 20 طلاق در کشور انجام می شود/برای مهریه باید سقف تعیین شود

مجید ابهری جامعه شناس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت نیز معیارهای مادی و ظاهری را آفت ازدواج دانسته و در این باره می گوید: توجه نکردن به استانداردهای فرهنگی و ارزشی باعث شده تا در هر ساعت شاهد 20 طلاق باشیم. بنابراین لازم است تا نهادهای فرهنگی و قوه قضاییه سقفی را برای مهریه تعیین و اجازه ندهند تا مهریه های کلان و تعجب آور باعث ایجاد کینه و دشمنی بین زوج ها شود.

وی معتقد است که در این زمینه حضرت زهرا(س) بهترین الگو و نماد زندگی زناشویی هستند و همانگونه که در فرهنگ کشورمان نیز تاکید شده هدیه بایستی در حد توانایی مرد و نه بیشتر از آن باشد.

مهریه در گرو رفتارهای عجیب و نامتعارف امروز جامعه

با نگاهی به اهمیت بنیان خانواده در فرهنگ، دین وعقاید مردمان کشور این سوال مطرح می شود که دلیل اتخاذ مهریه های غیر متعارف و عجیب، که زمینه ساز اختلافات میان زوجین بوده و دود آن به چشم دو طرف می رود چیست؟ به عقیده برخی از کارشناسان دلیل این امر وجود چشم و هم چشمی در خانواده ها و مسابقه اشرافی گری است.

مجید ابهری جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت معتقد است: برخی خانواده ها برای عقب نماندن از سایرین این نوع مهریه ها را انتخاب می کنند.

یحیی کمالی پور عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز تعیین مهریه های سنگین و نامتعارف را بیشتر برای ضمانت اجرای عقد دانسته و در این باره می گوید: برخی از خانواده ها اطمینان کافی را به داماد خود ندارند، بنابراین با تعیین مهریه های سنگین و بعضاً نامتعارف تلاش می کنند تا در صورت بروز مشکل، راهکاری برای مقابله با آن داشته باشند.

حال برخی از جوانان با طرح چنین مهریه‌هایی امر مقدس ازدواج را به تمسخر گرفته و آن را نشانه روشنفکری و به روز بودن، شکستن سنت مهریه‌های مادی، برتری جویی و غیره تلقی می کنند. برخی دیگر نیز به دلیل احساس ناامنی، از بین رفتن باورهای دینی و ارزشی و دور شدن از سنت‌ها به آن پناه می‌برند.

مجید ابهری با اشاره به اینکه درحال حاضر حدود 4 هزاز نفر به دلیل عدم پرداخت مهریه درزندان ها نگهداری می شوند، می گوید: باید درزمینه تعیین مهریه الگو و چارچوب شرعی و قانونی درنظرگرفته شود.

جشن طلاق ثمره پرداختن به مهریه‌های نامتعارف در فضای مجازی

در میان مهریه‌های غیر متعارف فضای مجازی هم برای خود جایی باز کرده و بر افزایش این رویه غلط دامن زده است، به نوعی که بسیاری از جوانان در فضای مجازی میزان مهریه را وسیله ای برای خودنمایی و سرگرمی قرار داده اند.

سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به برخی از تبلیغات برای تعیین مهریه های نا متعارف و سنگین در فضای مجازی، می گوید: متاسفانه کار به آنجا کشیده که برخی جشن طلاق راه می اندازند. لذا برای مقابله با رویکردهایی که را بنیان خانواده تهدید می کند باید چاره ای بیاندیشیم و به سادگی از آن عبور نکنیم.

مجید ابهری نیز تغییر سبک زندگی و تاثیرتبلیغات نادرست در فضای مجازی را در تعیین این نوع مهریه ها موثر دانسته و معتقد است : طرح چنین موضوعاتی موجب به نابودی کشیدن احساس بسیاری از دختران می شود. متاسفانه ما قبل از ورود این فناوری آموزشهای لازم را در مورد بهره گیری از آن به مردم نداده ایم و و فرهنگ سازی نکرده ایم و حالا فرصت های آن برایمان به تهدید مبدل شده است.

توقع بالای خانواده و نبود سقفی برای مهریه نیز زمینه را برای رشد این آسیب اجتماعی مهیا کرده است.

سلمان خدادادی با اشاره به اینکه در گذشته افراد در سن پایین تری و به آسانی ازدواج می کردند، می گوید: سن ازدواج به بالای 30 سال رسیده و جوانان حاضر به ازدواج نیستند که یکی از علت های این امر هزینه های سنگین و بالا رفتن مهریه و توقع ها ست.

مهریه های نجومی و ماورایی زوج ها در اینستاگرام برای جذب فالوور و تبلیغات تجاری

در همین رابطه سید اسدالله جولایی ، مدیرعامل ستاد دیه کشور گفته است؛ شاید باورکردنی نباشد اما جمعی کوچک نه بابت ضمانت خوشبختی خودشان، نه برای داشتن ابزاری احتمالی جهت روزهای مبادا، نه برای تمسک به حربه‌ای جهت مقابله با حق طلاق آقایان، بلکه صرفاً جهت فراهم شدن مقدمات ارسال پستی در اینستاگرام نسبت به تعیین مهریه‌های خاص اقدام کرده و طبق برخی پرونده‌های مفتوح در این ستاد مردمی عرض می‌کنم که اصرار در تعیین این میزان یا این دست از صداق‌های معلوم‌الوصف و بعضاً مضحک می‌کنند.

قانون درمورد تعیین سقف برای مهریه چه می گوید؟/شرایط پرداخت تمام و کمال مهریه توسط شوهر چیست

یکی از باورهای حقوق غلط میان مردم در جامعه این است که مردم فکر می کنند هر چه قدر مهریه تعیین شود، داماد تنها 110 سکه از مهریه مذکور را باید پرداخت کند، اما قانون چیز دیگری می گوید.

کمالی پور نیز با بیان اینکه در حال حاضر میزان مشخصی برای مهریه تعیین نشده، معتقد است :ما در حوزه های مختلف اعتبار سنجی داریم و افراد به مناسبت اعتبارو تمکین مالی خود تضمینی را می گیرند اما برای گرفتن مهریه تضمین و درصدی وجود ندارد .

به گفته این عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم، اگرچه مهریه ها با رضایت تعریف می شود، اما بایستی برای آن یک سقف و حد متعارفی تعریف شود تا کسی از آن عبور نکند.

نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد اضافه می‌کند: در مورد اجرای مهریه، مجازات عدم پرداخت مهریه تا 110 سکه بهار آزادی زندان و مابقی آن منوط به تمول مرد می باشد؛ اما این قانون نیز کارگشا و اثر گذار نبود.

کمالی پور: وضعیت دریافت و پرداخت مهریه در سال 97 توسط مجلس ساماندهی می شود

در صددیم در سال 97 درمجلس به ساماندهی وضعیت مهریه پرداخته و معیار هایی و سقفی برای آن تعریف کنیم تا خانواده ها در سراسرکشور مکلف به رعایت آن شوند

کمالی پور با اشاره به اینکه مهریه های سنگین و بعضا نامتعارف یکی از گرفتاریهای جامعه و دربسیاری از موارد موجب گروکشی در میان خانواده ها می شود، یادآوری می کند :این نوع مهریه ها نه تنها موجب طولانی و فرسایشی شدن دادگاه ها می شود بلکه در بسیاری موارد طرفین در نهایت به حق و حقوق خود هم نمی رسند. لذا در صددیم در سال 97 در مجلس به ساماندهی وضعیت مهریه پرداخته و معیارهایی و سقفی برای آن تعریف کنیم تا خانواده ها در سراسر کشور مکلف به رعایت آن شوند.

به نظر می‌رسد؛ مهریه‌های نجومی و غیرمتعارف به‌دلیل تخریب جایگاه زن همواره از سوی جامعه مورد نکوهش بوده و حتی اگر ضمانت اجرا هم داشته باشد، ضامن خوشبختی زوج‌ها نیست و گرایش به آن تنها آمار ازدواج را کاهش داده و اعتماد عمومی را از بین می‌برد. بنابراین آنچه باعث حفظ شأن زوجین می‌شود عمل به اعتقاداتی است که بر اساس آن ارزش انسانی زن و مرد ارتقا پیدا می‌کند. بنابر اظهارات نمایندگان و کارشناسان حوزه اجتماعی هم به نظر می‌رسد که در این زمینه قانون هم کمتر می‌تواند یاری کند و آنچه موجب دوری جستن خانواده‌ها از تعیین مهریه‌های نجومی و سنگین می‌شود تنها فرهنگ غنی و تکیه به آداب و سنن ایرانی و اسلامی است.

اما آنچه که صاحبنظران اعتقاد دارند عدم فرهنگ سازی و پایبندی به ارزشها دلایل افزایش طلاق و تعیین مهریه های عجیب و نجومی است که بخشی از آن به کم کاری مسئولان فرهنگی کشور بر می گردد. سلمان خدادادی نماینده ملکان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در در این باره تاکید می کند: مسولان، نهادهای فرهنگی و رسانه ها باید در این باره فرهنگ سازی کنند تا مردم به دنبال تعیین چنین مهریه های سنگین نباشند و بیشتر به استحکام و تحکیم خانواده فکر کنند./

700

کد خبر: 917423

وب گردی

وب گردی