کوچک ترین رایانه دنیا تولید شد

شرکت آی بی ام موفق به تولید کوچک ترین رایانه دنیا شده که به اندازه دانه نمک است. نکته جالب این است که رایانه مذکور قدرت پردازش کم و بیش بالایی هم دارد.

به گزارش ایسکانیوز، قدرت محاسباتی رایانه یادشده به اندازه یک تراشه x۸۶ است که در دهه ۹۰ میلادی در رایانه های شخصی مورد استفاده قرار می گرفت.

رایانه یادشده تا بدان حد کوچک است که برای مشاهده آن نیاز به میکروسکوپ دارید. تولید این رایانه برای آی بی ام کمتر از ده سنت هزینه داشته و چندصد ترانزیستور هم بر روی آن نصب شده است. از این رایانه می توان برای مشاهده، تحلیل، تبادل داده و برقراری ارتباطات استفاده کرد.

یک مزیت دیگر این رایانه های فوق کوچک سازگاری آنها با فناوری و برنامه های مبتنی بر بلاک چین است. بنابراین از این رایانه می توان برای اموری همچون ردگیری وضعیت ارسال انواع کالا، شناسایی هرگونه سرقت، کلاه برداری و غیره و همین طور اجرای برخی امور ساده و اصلی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند مرتب کردن داده ها و اقلام دیگر بهره گرفت.

آی بی ام می گوید تولید این رایانه تنها آغاز راه است و در ۵ سال آینده رایانه های فوق کوچک دیگری با استفاده از تازه ترین فناوری های رمزگذاری داده ها تولید می شوند که حتی از دانه های نمک هم کوچک تر خواهند بود و می توان آنها را در هر وسیله و شی کار گذاشت.

شرکت سازنده هنوز زمان عرضه نهایی این رایانه را اعلام نکرده و می گویند هنوز در حال تست و آزمایش نمونه اولیه تولیدی آن است.

منبع: مهر

کد خبر: 917454

وب گردی

وب گردی