اخوان فرد: ترامپ به دنبال شناسایی "غرب گرایان" در جمهوری اسلامی است

کارشناس روابط بین الملل یکی از دلایل تغییرات اخیر در دولت آمریکا و رفتارهای ترامپ را شناسایی افراد غرب گرا در داخل جمهوری اسلامی ایران دانست.

دکتر مسعود اخوان فرد کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، درباره آینده توافق هسته ای با توجه به تغییرات اخیر در دولت آمریکا و تحریم های متعدد علیه افراد و نهادهای ایرانی اظهار داشت: "برجام بی فرجام" مشکلات عدیده ای را از 3 سال پیش تا حال با خود به همراه داشته است؛ عدم توجه به نکته نظرات خبرگان و کارشناسان از بعد حقوقی و مباحث راهبردی یکی از اشکلاتی بود که در روند اجرای برجام وجود داشت.

وی افزود: متاسفانه بعد از تصویب این معاهده به روند عملیاتی آن توجه چندانی نشد؛ در یک معامله ساده برای خرید یک منزل، طرفین معامله برای انجام تعهدات خودشان به یک دیگر تضمین می دهند، این طور نیست که یک طرف تمام تعهدات خود را انجام دهد و منتظر انجام تعهدات طرف مقابل بماند. این ها اقداماتی بود که در روند توافق هسته ای باید صورت می گرفت که متاسفانه این طور نشد البته که دوره سخن گفتن درباره آن دیگر گذشته است.

اخوان فرد ادامه داد: اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم به راحتی متوجه خواهیم شد که دولت های غربی به ویژه دولت استکباری ایالات متحده آمریکا هیچ گاه در یک توافق به تعهدات خود پایبند نبوده اند؛ به عنوان مثال در توافق "مودت" که میان ایران و آمریکا قبل از انقلاب اسلامی صورت گرفت، آمریکا هیچ گاه به تعهدات خود در قبال این توافق عمل نکرد.

این کارشناس با بیان این که در حال حاضر با سیاست "چماق و شیرینی" از سوی دولت آمریکا مواجه هستیم تصریح کرد: تمدید برجام در فاصله زمانی 4 ماهه به وسیله آمریکا مثالی است که در همین سیاست می گنجد.

وی گفت: شاید برای برخی این سوال پیش آید که چرا ترامپ طبق شعار انتخاباتی خود برجام را پاره نکرد و با این توافق برخوردهای متناقضی را دارد؛ در پاسخ باید گفت که اهداف متعددی در ذهن طرف آمریکایی است. یکی از این اهداف ارزیابی مستمر عملکرد طرف مقابل یعنی جمهوری اسلامی ایران است.

اخوان فرد اضافه کرد: آمریکا به دنبال این است که متوجه شود ایران تا چه اندازه به منافع ملی خود توجه می کند؛ همچنین آمریکا طی رفتارهای متناقضی که با توافق هسته ای دارد به دنبال شناسایی افرادی است که به نوعی ضعیف القلب و متمایل به غرب هستند.

این کارشناس با تاکید بر این که آمریکا با رفتارهای اخیر خود به دنبال کلید زدن برجام های بعدی است خاطر نشان کرد: مقابله با این موضوع به بصیرت، آگاهی و شناخت مستمر تحولات بین المللی و اعتماد به نفس مسئولان دستگاه دیپلماسی نیاز دارد.

وی با بیان این که ادعاها و خواسته های آمریکا هیچ گاه متوقف نمی شود اظهار داشت: آمریکا به وسیله ایجاد اغتشاشات، تحریم، تحریک کشورهای همسایه و همچنین بهانه جویی های متعدد سعی در رسیدن به خواسته های خود دارد؛ به عنوان مثال سعی دارد ایران را به عنوان عامل بی ثبات کننده منطقه به جهان معرفی کند در صورتی که کشوری که از هزاران کیلومتر دور تر به منطقه ای آمده عامل بی ثباتی منطقه است.

اخوان فرد در پایان اذعان کرد: آینده توافق هسته ای مانند سایر توافق های با آمریکا بی نتیجه خواهد بود، لذا هر چه به آرمان های اصیل انقلاب اسلامی پایبند باشیم طرف مقابل را مجبور به عقب نشینی خواهیم کرد اما اگر عقب نشینی کنیم و فریب برخی شعارها را بخوریم طرف مقابل را برای گسترش بخشیدن به اقدامات خود جری تر خواهیمدس کرد.

302

کد خبر: 917741

وب گردی

وب گردی