وزیر نیرو خبر داد؛ پیگیر انتقال آب بین حوزه ای هستیم/کاهش یک درصدی تلفات برق

وزیر نیرو گفت: در حالیکه تمامی راه‌های تامین جدید آب را مطالعه کرده و در پی باروری ابرها،شیرین سازی آب دریاها، مطالعه استفاده از آب‌های ژرف و نیز پیگیری انتقال آب بین‌ حوضه‌ای هستیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان، با اشاره به اینکه این وزارتخانه مسئول آب، برق، جمع آوری و تصفیه فاضلاب و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است، عنوان کرد: این مجموعه در سال گذشته دو هزار و ۱۰۰ مگاوات نیروگاه و ظرفیت جدید را وارد مدار کرده است که هزار و ۷۰۰ مگاوات آن در نیمه دوم سال گذشته و مربوط به دوران فعالیت دولت دوازدهم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور (خورشیدی و بادی) در سال گذشته به ۵۲۷ رسیده است، ادامه داد: در تلاشیم تا در سال جدید نیز این مسیر را به خوبی ادامه دهیم براین اساس درصددیم تا پایان سال ۹۷ عدد یاد شده را به هزار مگاوات و تا پایان سال ۹۸ آن را به چهارهزار مگاوات برسانیم.

اردکانیان با بیان اینکه در سال گذشته بخش خصوصی و دولتی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایه گذاری است، تصریح کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته در سالی که گذشت یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور افزوده شده است که این روند در مقایسه با سال ۹۵ رشد سه درصدی داشته است و این مهم موجب شده تا مشترکان برق کشور امروز به مرز ۳۵ میلیون برسد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تلفات شبکه برق کشور در سال گذشته کاهش یک درصدی داشته است، بیان کرد: تا چندسال پیش تلفات شبکه برق در حدود ۱۴ درصد بود ولی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و سرمایه‌ گذاری‌های خوبی که در این بخش صورت گرفته این رقم امروزه مطابق با برنامه ششم توسعه به ۱۰.۷ درصد رسیده است و مطابق برنامه دولت تلاش خواهیم کرد تا این روند کاهش تلفات همچنان ادامه پیدا کند تا با این روند صرفه جویی مناسب در بخش انرژی داشته باشیم.در سال گذشته همچنین با کمک موثر وزارت نفت مصرف گاز در نیروگاه‌ها ۱۴ درصد افزایش پیدا کرد و در پی آن آلودگی‌ های ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی بسیار کمتر شده است.

۵۷ هزار روستای کشور از نعمت برق برخوردار هستند

اردکانیان با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۲۷۲ روستا از نعمت برق برخودار شده‌اند، اظهار کرد: براساس برآورد صورت گرفته هم اکنون ۵۷ هزار و ۶۶۵ روستای کشور از این نعمت برخوردار هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف انرژی کشور در سال گذشته ۷.۷ درصد رشد داشته است، اضافه کرد: در بخش نیروی انسانی نیز تعداد پرسنل فعال ما در بخش برق رشدی نداشته و با همان تعداد موجود توانسته‌ایم خدمات پایداری را در این بخش به هموطنان خود ارائه کنیم.

این مقام مسوول به فعالیت‌های صورت گرفته وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۹۹.۵ درصد مردم شهرها به سامانه‌های مدرن انتقال و توزیع دسترسی دارند و در روستاها هم ۹۲ درصد مشترکان به آب دسترسی دارند. همچنین در سالی که گذشت هزار و ۵۴۰ روستا با جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از آب شرب سالم بهره‌مند شدند.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله مدیریت منابع آبی اشاره کرد و گفت: اگر ما به چگونگی مصرف منابع زیست محیطی به ویژه آب نپردازیم مطمئنا هرگونه تامین آب جدید دچار بد مصرفی خواهد شد. ما در عین حالی که تمامی راه‌های تامین جدید آب را مطالعه خواهیم کرد و در پی بارور سازی ابرها، شیرین سازی آب دریاها، مطالعه استفاده از آب‌های ژرف و نیز پیگیری انتقال آب بین‌ حوضه‌ای با رعایت ملاحظات زیست محیطی خواهیم بود و این روند نباید به قیمتی باشد که ما را از بد مصرفی که گرفتار آن هستیم غافل کند. اگر ما به این مهم توجه نکنیم مسلما تامین آب‌های جدید پس از مدتی ما را گرفتار پیچیدگی‌های جدیدی خواهد کرد چرا که ما زمان را برای اصلاح نوع مصرف از دست داده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ سه هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار خواهد شد که پیش از نیمه تیر ماه هزار و ۵۰۰ مگاوات از این نیروگاه‌های جدید وارد مدار می‌شود. هم اکنون ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور داریم که طبق برنامه ریزی صورت گرفته این عدد را تا پایان سال ۹۷ به هزار مگاوات و تا پایان سال ۹۸ آن را به چهارهزار مگاوات خواهیم رساند. در بخش آب و فاضلاب نیز با توجه به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۴۰ طرح بزرگ آبفا در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که از بین این طرح‌ها ۲۶ تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت روزانه ۴۸۳ هزار مترمکعب و ۱۲ تصفیه‌خانه آب با ظرفیت بیش از یک میلیون مترمکعب خواهد بود.

بهره‌برداری از ۱۳ سد جدید در سال جاری

وی اضافه کرد: همچنین در سال جدید ۱۳ سد با ظرفیت ۸۰۰ میلیون مترمکعب به همراه دو سامانه نمک‌زدایی با ظرفیت ۲۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین کنتورهای هوشمند را هم برای پرمصرف‌ها توسعه خواهیم داد. این کنتورها نقش مهمی در مدیریت مصرف دارند.

اردکانیان در ادامه سخنان خود به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اشاره کرد و افزود: پس از این سعی خواهیم کرد به جای استفاده از عنوان مقابله با خشکسالی، مفهومی با عنوان سازگاری با کم آبی را وارد ادبیات این بخش و برنامه‌های مرتبط با آن کنیم. این مهم یک تغییر رویکرد جدی است به این معنا که ما بپذیریم که کم آبی همزاد با اقلیم ماست. اگر تاکنون وزیر نیرو در یک سوی میز به عنوان تامین و تخصیص کننده آب می‌نشست و در سوی مقابل آن وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی آب قرار می‌گرفت ولی پس از این باید با این تلقی که مسئله آب موضوع یک موضوع واحد است و باید وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، کشور و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست همگی در یک سوی میز بنشیند و مقابل ما مسئله آب قرار بگیرد. یعنی ما می‌پذیریم در عمل که مسئله آب واحد است و نباید آن را تقسیم کنیم. باید بدانیم که با تقسیم کردن آب مسئله را ساده نمی‌کنیم بلکه زمان را برای حل مسئله از دست می‌دهیم.

این مقام مسوول ادامه داد: در نخستین جلسه این کارگروه ملی مشکلات استان اصفهان و شرق زاینده‌رود مورد بررسی قرار گرفت و طرح‌های بسیار خوبی با هدایت استانداری تدوین و مورد تصویب قرار گرفت که براساس مقرر شده است تا معیشت و مشکلات کشاورزان این منطقه به شکل دائم حل و فصل شود. این طرح‌ها شامل حرکت از کشت‌های سنتی به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و سازگار با کم آبی، تصفیه پساب و استفاده از آن، سامان‌دهی رودخانه زاینده‌رود و مشارکت فعال صنایع پر آب‌بر اصفهان در تامین منابع مالی طرح‌ها بوده است که در سال ۹۷ با مشارکت دستگاه‌های اجرایی این طرح‌ها آغاز می‌شود.

منبع: صدا و سیما

400

کد خبر: 917849

وب گردی

وب گردی