ناتو تعدادی از دیپلمات های روسی را اخراج کرد

سازمان آتلانتیک شمالی اعلام کرد ۷ دیپلمات روس را اخراج و از اعطای روادید به ۳ دیپلمات دیگر روس خودداری می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روسیا الیوم، "ینس استولتنبرگ" دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه از تصمیم این سازمان برای کاهش تعداد اعضای هیات دائم روسیه در ناتو خبر داد.

بنا بر اعلام استولتنبرگ، این سازمان در واکنش به مسمومیت "سرگئی اسکریپال" جاسوس روس‌تبار پناهنده به انگلستان، سقف اعضای هیات روس در ناتو را به ۲۰ نفر کاهش می‌دهد. این سقف پیش از این ۳۰ نفر بود.

در راستای اجرای این تصمیم، ناتو ۷ نفر از دیپلمات‌های روس را اخراج کرده و از اعطای روادید به ۳ دیپلماتی که قرار بود به زودی به مقر ناتو اعزام شوند، خودداری می‌کند.

روسیه از دو دهه قبل به منظور گسترش همکاری با نپیمان آتلانتیک شمالی و تسهیل گفت‌وگو و مراوده با این سازمان، در ناتو هیات دائم مستقر کرده است. ناتو پیش از این در سال ۲۰۱۵ هم با متهم کردن روسیه به استفاده از این عضویت برای انجام عملیات‌های اطلاعاتی، تعداد اعضای هیات روس را کاهش داده بود.

همزمان مولداوی هم به تبعیت از آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امروز اعلام کرد برای «اعلام همبستگی» با انگلستان، سه دیپلمات روس را اخراج می‌کنند. این دیپلمات‌ها و خانواده‌هایشان یک هفته فرصت دارند تا این کشور را ترک کنند.

اسکریپال جاسوس دوجانبه‌ روس‌تبار که از چند سال قبل در انگلستان پناهنده است، ماه گذشته همراه با دخترش دچار مسمومیت شد و اکنون در بیمارستان بستری است. لندن با بیان اینکه مسمومیت وی با مواد شیمیایی «سطح نظامی» صورت گرفته، روسیه را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده است. دیروز نزدیک به ۲۰ کشور غربی حدود ۱۵۰ دیپلمات روس را برای اعلام همبستگی با انگلستان اخراج کردند.

روسیه با رد این اتهامات، از انگلیس خواسته تیم تحقیق مشترکی برای مشخص شدن عاملان این حادثه تشکیل شود. لندن تاکنون از پذیرش این درخواست و در اختیار قرار دادن نمونه‌ای از ماده شیمیایی‌ای که مدعی است در این حادثه از آن استفاده شده، خودداری کرده است.

کد خبر: 917912

وب گردی

وب گردی