انعکاس مضامین متعالی اسلام در قالب‌های هنری حداقل انتظار مردم از جامعه هنری است

در آغازین روزهای بهار طبیعت و همراه با اعیاد ماه مبارک رجب فرا رسیدن روز ملی هنرهای نمایشی و روز جهانی تئاتر را به خانواده هنری کشور و به خصوص هنرمندان تئاتر تبریک و شادباش عرض می کنم.

نامگذاری این روز نه فقط بهانه ای برای تبریک و شادباش، که بستری برای توجه جدی به این هنر بنیادین است. بدون شک برای بهبود وضعیت تئاتر کشور، جامعه هنری و ملت هنرپرور ایران، انتظارات و توقعات به حقی از مسئولین هنری و فرهنگی کشور دارند.

حرکت محسوسی که به سمت خصوصی کردن تئاتر در سالهای اخیر ملاحظه می شود تبعات ناخواسته ای را به تئاتر کشور تحمیل کرده است. از یکسو فروش و سود هنگفت برخی نمایشها بهانه را برای سلب مسئولیت مدیران فراهم کرده و از سوی دیگر این سود مالی به طور عادلانه در اختیار همه فعالان و زحمتکشان تئاتر قرار نمیگیرد.

تاثیر عمیق تر این رویکرد در محتوای نمایشها خود را نشان داده است؛ با اینکه حرکت اسلامی مردم ایران از بدو نهضت صبغه‌ی فرهنگی غیر قابل انکاری داشته و انعکاس مضامین و مفاهیم متعالی اسلام در قالبهای هنری حداقل انتظار مردم از جامعه هنری است؛ اما رویکرد فعلی که کسب موفقیت گیشه به هر قیمت را به دست اندرکاران تئاتر تحمیل می کند در طولانی مدت منجر به کاهش کیفیت محتوایی و تکنیکی نمایش‌ها خواهد شد.

اینجانب ضمن تبریک مجدد روز هنرهای نمایشی به همه اهالی تئاتر -بخصوص هنرمندان خراسانی و مشهدی که نقش تاثیرگذاری در هنر تئاتر کشور داشته اند- به عنوان نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم در مجلس توجه جدی به موارد فوق را از مسئولین مربوطه مطالبه می کنم.

*حجت الاسلام و المسلمین پژمانفر-نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی

کد خبر: 917956

وب گردی

وب گردی